Menu
Menu

Transport bezemisyjny integralną częścią strategii ESG w branży TSL

Zrównoważony i odpowiedzialny rozwój powinien stać się nieodzownym elementem strategii firm. Ze względu na walkę ze zmianami klimatycznymi Unia Europejska wprowadza nowe przepisy i wymogi. W styczniu br. weszła w życie nowa dyrektywa CSRD (ang. Corporate Sustainability Reporting Directive) o raportowaniu w zakresie zrównoważonego rozwoju. Nakłada ona na firmy obowiązek składania corocznych sprawozdań.

tsl

W obliczu zmian klimatycznych i społecznych firmy w coraz większym stopniu muszą stosować zasady zrównoważonego rozwoju, czyli ESG (Environmental, Social and Corporate Governance). W branży TSL integralną częścią strategii ESG jest transport bezemisyjny.

Transport a emisja CO2

Według Europejskiej Agencji Środowiska ok. 25 proc. całkowitej emisji CO2 w Unii Europejskiej pochodzi z sektora transportu (dane z 2019 r.). 71,7 proc. tej wartości pochodzi z transportu drogowego. To jedyny sektor, w którym emisje gazów cieplarnianych wzrosły w ciągu ostatnich 30 lat − o 33,5 proc. latach 1990−2019. Unia Europejska widzi dwa sposoby redukcji emisji CO2 z samochodów. To zwiększenie wydajności pojazdów lub zmiana wykorzystywanego paliwa. Obecnie w większości transportu drogowego w Europie wykorzystuje się olej napędowy i benzynę. – Organizacje podejmują różne działania na rzecz ESG. Świetnym przykładem jest przeprawa ciężarówek Eurotunnelem Le Shuttle Freight. To jeden z najmniej emisyjnych sposobów transportu, zwłaszcza teraz, gdy Eurotunnel wprowadził w Wielkiej Brytanii i we Francji pociągi elektryczne ze 100 proc. niskoemisyjną energią elektryczną – mówi Joanna Porath, prezes agencji celnej AC Porath.

Dodatkowo Eurotunnel uruchomił kalkulator online emisji CO2. Taki krok umożliwia firmom logistycznym obliczenie emisji dwutlenku węgla, generowanych przez samochody ciężarowe dla określonego przejazdu. W efekcie mają udokumentowane zaangażowanie w ochronę klimatu. – To oznacza dla nich większą konkurencyjność na rynku podczas ubiegania się o nowe kontrakty lub odnawianie starych, ponieważ kryteria wyboru podwykonawcy opierają się na środowiskowej odpowiedzialności przedsiębiorstwa – dodaje Joanna Porath.

Innym przykładem są działania grupy energetycznej Eni, która podpisała dwuletni kontrakt z włoską firmą Spinelli na dostawy oleju napędowego do ciężarówek. Biopaliwo wytwarza się w 100 proc. z surowców odnawialnych − pozostałości roślinnych i olejów przetwarzanych w biorafineriach Eni w sycylijskim mieście Gela i w Wenecji.

Wdrażanie ESG staje się koniecznością

Od 2024 r. raportowanie ESG będzie dotyczyć największych przedsiębiorstw. W każdym kolejnym roku będzie rozszerzane podmiotowo. Podmioty bezpośrednio zobowiązane będą raportowały kwestie zrównoważonego rozwoju w zakresie całego łańcucha dostaw i łańcucha wartości.

To w ramach całego łańcucha dostaw i wartości, a nie tylko własnego zakładu, przedsiębiorstwa, pracowników spółka będzie musiała zidentyfikować ryzyka związane z ESG. Zasady zrównoważonego rozwoju będą dotyczyć prawie wszystkich firm, nie tylko instytucji finansowych czy spółek giełdowych. Podmioty bezpośrednio zobowiązane do raportowania tych kwestii będą wymagały odpowiednich danych od swoich kontrahentów, klientów i spółek portfelowych na potrzeby własnych ujawnień. Zignorowanie czynników ESG może oznaczać nieuzyskanie pożyczki, gorsze warunki finansowania albo utratę kontraktu – mówi Aleksandra Polak z kancelarii prawnej B2RLaw Jankowski, Stroiński, Zięba i Partnerzy.

Wiele organizacji nadal nie ma świadomości, jak konieczne jest wdrażanie zasad ESG. Często dowiadują się o tym dopiero w toku postępowania przetargowego lub w ramach starań o finansowanie dłużne lub kapitałowe. – Utrudnieniem jest też fakt, że ślad węglowy w polskich przepisach nie jest szczegółowo uregulowany. Takie pojęcie nie występuje ani w prawie ochrony środowiska, ani w przepisach budowlanych – dodaje Aleksandra Polak.

Zasady ESG decydujące przy decyzjach inwestycyjnych

Jeśli przedsiębiorcy nie chcą zamykać się na szersze możliwości finansowania, muszą zadbać o zgodność z ESG. Według raportu PwC aż 79 proc. inwestorów uważa, że wdrażanie zasad ESG jest decydującym czynnikiem przy podejmowaniu decyzji inwestycyjnych. 49 proc. z nich wstrzymałoby się od inwestycji w firmę, która działa w tym obszarze niewystarczająco.

Firmy transportowe, z którymi współpracujemy coraz bardziej zdają sobie sprawę z tego, że jeśli planują rozwój i ekspansję, muszą myśleć o zrównoważonym rozwoju. Wdrażanie ESG do strategii firmy jest koniecznością – mówi Joanna Porath.

Aktualnie do obliczania emisji gazów cieplarnianych zwykle wykorzystuje się standardy Greenhouse Gas Protocol (GHG Protocol). Protokół Gazów Cieplarnianych powstał w wyniku współpracy World Resources Institute oraz World Business Council for Sustainable Development. – Do tej pory podmioty raportujące emisje gazów cieplarnianych rozliczały przede wszystkim emisje z zakresu 1, czyli bezpośrednie emisje pochodzące ze źródeł, które są własnością lub są kontrolowane przez przedsiębiorstwo oraz z zakresu 2, czyli pośrednie emisje wynikające z wytwarzania zakupionej energii elektrycznej zużywanej przez przedsiębiorstwo. Zakres 3, obejmujący inne pośrednie emisje, jest jeszcze nieobligatoryjny, ale wkrótce ma to się zmienić – wyjaśnia Dorota Gajuk z kancelarii prawnej B2RLaw.

Zmiany prawne w krajowych warunkach

Polska jest sygnatariuszem porozumienia paryskiego, według którego globalne emisje gazów cieplarnianych netto mają osiągnąć poziom zerowy w 2050 r. Z kolei Unia Europejska, w ramach Europejskiego Zielonego Ładu, zakłada redukcję emisji gazów cieplarnianych o 55 proc. do 2030 r. Chodzi o tzw. pakiet Fit for 55.

Jak to osiągnąć? Jednym z najważniejszych rozwiązań byłoby zastąpienie pojazdów spalinowych pojazdami zasilanymi paliwami alternatywnymi. Obecne dane nie napawają jednak optymizmem. Według Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych w 2021 r. po polskich drogach jeździło tylko ok. 1800 elektrycznych pojazdów ciężarowych. UE chce, aby samochodami wodorowymi lub elektrycznymi można było transportować towary po całej Europie. W tym celu Fit for 55 nakłada na kraje obowiązek zwiększenia dostępności oraz interoperacyjności infrastruktury służącej do ładowania dla każdego rodzaju transportu.

Szybciej i łatwiej do nowych, unijnych norm dostosuje się transport kolejowy, który − jak wynika z danych Europejskiej Agencji Środowiska − generuje ok. 9 razy mniej gazów cieplarnianych na tono-kilometr w porównaniu z transportem drogowym. Stąd rosnąca popularność transportu intermodalnego, wykorzystującego więcej niż jedną gałąź transportu do przewozu ładunków – wyjaśnia Joanna Porath z AC Porath.

Zielona transformacja a rzeczywistość

W ramach pakietu Fit for 55 Unia Europejska planuje także ustanowić odrębny rynek do handlu uprawnieniami do emisji (ETS). Oznacza to, iż posiadacze różnych środków transportu zostaną zmuszeni do płacenia za produkowane przez nich emisje. – Zielona transformacja staje się faktem i wymusi zmiany na branży TSL. Dlatego niezbędne kroki trzeba podjąć jak najszybciej. ESG często błędnie kojarzu się wyłącznie z obowiązkami raportowymi. A to czynniki ESG zaczynają być teraz strategiczne dla biznesu i mogą zadecydować o utracie pozycji rynkowej lub o jej wzmocnieniu kosztem podmiotów, które kwestie ESG zaniedbają lub podejdą do nich tylko jak do uciążliwego obowiązku regulacyjnego. ESG nie polega na masowej produkcji polityk i procedur. Czynniki ESG dobrze zintegrowane z modelem biznesowym stają się elementem strategii rozwoju firmy i pomagają zminimalizować ryzyka wewnętrzne i zewnętrzne, zbudować trwałą relację z pracownikami i dostawcami, obniżyć koszty, zabezpieczyć płynność, zwiększyć wycenę i uzyskać przewagę konkurencyjną – mówi Aleksandra Polak.

Źródło informacji: materiały prasowe

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce. czytaj więcej ROZUMIEM