Menu
Menu

Wodór paliwem przyszłości?

Zasoby paliw kopalnych kurczą się coraz bardziej. W dobie rozwijającej się technologii poszukujemy więc paliw alternatywnych. Wodór może stać się paliwem przyszłości. Za jego popularnością stoi kilka czynników.

wodór

Czym jest wodór?

Przede wszystkim wodór jest bezbarwnym, bezwonny i bezsmakowym gazem. Na naszej planecie najwięcej jest go w wodzie. Jeśli wodór związany jest z tlenem w postaci wodnej, wówczas nie jest on palny. Jeśli jednak jest powiązany z węglem w węglowodorach, to w takiej sytuacji gwałtownie reaguje w kontakcie z tlenem, wytwarzając ciepło i parę wodną.

Jego charakterystyczną cechą jest najwyższa wartość opałowa w porównaniu do innych paliw:

  • Wodór 33,3 [kWh/kg]
  • Benzyna 12,0 [kWh/kg]
  • Olej napędowy 11,6 [kWh/kg]
  • Gaz ziemny 10,6-13,1 [kWh/kg]
  • Metan 13,9 [kWh/kg]

Wodór jako paliwo transportowe

Już w latach 90. naukowcy zastanawiali się nad tym, w jaki sposób można wykorzystać wodór jako paliwo transportowe. Jego dużą zaletą jest niska emisyjność, przez co promują go organizacje związane z ochroną środowiska. Potwierdzają to również słowa ekspertów.

Wodór jako paliwo do pojazdów ma wiele zalet przede wszystkim ze względów środowiskowych. Jego praktycznie nieograniczone zasoby oraz możliwość pozyskiwania z różnych źródeł jest niewątpliwie korzystne. Ponadto produkty spalania wodoru nie są szkodliwe. Gdybyśmy mogli wodór pobierać ze środowiska w czystej postaci, na pewno wszystkie pojazdy byłyby nim zasilane. Problemem jest energochłonność produkcji, trudność magazynowania, transportu, a więc i wysokie koszty z tym związane. W przypadku produkcji wodoru z paliw kopalnych wydziela się dużo, co prawda nieszkodliwego, ale jednak niepożądanego dwutlenku węgla. W wodoryzacji transportu na dzień dzisiejszy przeszkadzają wyżej wymienione koszty i ograniczone możliwości technologiczne dotyczące przechowywania paliwa w zbiornikach i instalacjach w pojazdach. Podsumowując wodór to na pewno paliwo przyszłości, trzeba tylko w tej przyszłości opracować po pierwsze tańszą i czystszą technologie produkcji, a po drugie sposób bezstratnego magazynowania, bo efektywnie zasilać silniki spalinowe wodorem już potrafimy – tłumaczy Mateusz Bednarski, pracownik Wydziału Samochodów i Maszyn Roboczych Politechniki Warszawskiej.

wodór

Czy wodór zyska na popularności?

Analizując ruchy producentów samochodowych, możemy dojść do wniosku, że wodór będzie tylko i wyłącznie popularniejszy. Na rynku pojawia się coraz więcej aut elektrycznych. Trend ten napędza coraz większa świadomość ekologiczna w społeczeństwie. Samochody czy autobusy nim napędzane nie emitują substancji zanieczyszczających. Eksperci zwracają także uwagę na to, że pojazdy, które są nim napędzane poruszają się relatywnie ciszej w stosunku do pojazdów konwencjonalnych.

Wielu kierowców pewnie zastanawia się nad tym, jak auta napędzane tym paliwem sprawdzają się w trasie. W tym celu przyjrzymy się bliżej Toyocie Mirai, samochodowi z napędem wodorowym.

Pojazd ten na pełnym baku może przejechać nawet do 700 kilometrów. Zatankowanie auta do pełna trwa około 3 minut. W Niemczech koszt przejechania 100 kilometrów to około 50 złotych. Można więc przyjąć, że jest to podobny koszt względem samochodów z dwulitrowym silnikiem benzynowym. Co jednak istotne, eksperci przekonują, że koszty wodoru będą z roku na rok spadać. Wszystko za sprawą rozwoju technologii oraz infrastruktury.

Wodór jako paliwo będzie miał więc coraz więcej argumentów przemawiających za korzystaniem z niego. Widać to po działaniach podejmowanych przez producentów samochodów. Dziś każdy chcący się liczyć koncern musi mieć w swojej ofercie auto elektryczne. Dobrą wiadomością jest to, że coraz to nowsze modele pozwalają kierowcom na pokonywanie coraz dłuższych tras. Nowsze egzemplarze cechują się również mniejszą awaryjnością od swoich poprzedników. – podkreślają paneliści, VI Europejskiego Kongresu Samorządów który odbył się w Mikołajkach.

W debacie na temat ,,Wodór-realna szansa czy drogie marzenie?” udział wzięli:  Mariusz Wdowczyk – PREZES ZARZĄDU ARP E-VEHICLES SP. Z O.O., Jakub Faryś – PREZES POLSKIEGO ZWIĄZKU PRZEMYSŁU MOTORYZACYJNEGO, Jakub Lubiński – KIEROWNIK ZESPÓŁU TRANSFORMACJI WODOROWEJ I PALIW ODNAWIALNYCH PKN ORLEN i Henryk Borczyk – WICEPRZEWODNICZĄCY ZARZĄDU GÓRNOŚLĄSKO-ZAGŁĘBIOWSKA METROPOLIA. relacja z panelu w styczniowym wydaniu magazyny ,,Rynek Inwestycji”

Pozostaje liczyć na odpowiednio sprawny rozwój infrastruktury w Polsce. Coraz większa liczba naszych kierowców zastanawia się nad samochodami elektrycznymi. Sam pojazd to jednak nie wszystko. Potrzebna jest również odpowiednia ilość serwisów oraz stacji tankowania. Wówczas auta z napędem wodorowym zyskają u nas na popularności.

AutoVIPek

Jedna odpowiedź do “Wodór paliwem przyszłości?”

  1. taknie0101 pisze:

    wodór musimy przechowywać w formie bardzo mocno sprężonej, a więc znajdujące się na pokładzie samochodu zbiorniki z gazem muszą być odpowiednio zabezpieczone, substancja ta do najbezpieczniejszych nie należy, bo jest bardzo łatwo palna.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce. czytaj więcej ROZUMIEM