Menu
Menu

Zmiany w transporcie europejskim – nowy Pakiet Drogowy

Zmiany w transporcie europejskimKomisja Europejska 31 maja 2017 roku ujawniła szczegóły Pakietu Drogowego. Zmiany w transporcie europejskim dotkną szczególnie polskie firmy. Przedsiębiorstwa przewozowe działające w Europie Wschodniej skutecznie konkurują z zachodnimi między innymi dzięki niższym cenom. Obecnie – według ekspertów OCKR – sytuacja na rynku Unii Europejskiej może ulec dużym zmianom.

Informacje o zmianach przepisów unijnych pojawiły się w marcu tego roku. Natychmiast wywołały one ostre podziały wśród członków Wspólnoty. Część krajów oskarża państwa Europy Wschodniej o stosowanie dumpingu socjalnego. Prowadzi to, ich zdaniem, do stosowania nieuczciwej konkurencji. Natomiast państwa Grupy Wyszehradzkiej wydały wspólne oświadczenie, w którym podkreślają, że proponowane przepisy łamią jedną z podstawowych zasad Unii, jaką jest swobodny przepływ kapitału i usług.

Jak mówi Kamil Wolański, ekspert Ogólnopolskiego Centrum Rozliczania Kierowców:

Polska jest jedną z potęg jeżeli chodzi o transport na terenie Unii Europejskiej. W związku z tym nie dziwi fakt, że kraje takie jak Francja, Niemcy, czy Austria próbują na wszelkie sposoby zatrzymać konkurencję w postaci polskich przewoźników. Państwa „Starej Unii” wprowadziły szereg regulacji, wedle których każdy kierowca przejeżdżający przez ich terytorium musi stosować się do zasad, takich jak stawki płacy minimalnej czy prowadzenia dokumentacji związanej z delegowaniem.

Jakie zmiany w transporcie europejskim?

Kierowcy będą podlegać dyrektywie 96/71/WE o delegowaniu pracowników. Oznacza to, że kierowcy polskich firm wykonujący pracę na terenie innego kraju Unii podlegają lokalnym przepisom o zatrudnieniu. Będą więc otrzymywać takie samo wynagrodzenie jak kierowcy tego kraju. Przepisy dotyczyć będą każdego kierowcy, który przebywa na terenie danego państwa dłużej niż 3 dni.

Będą też ułatwienia dla firm transportowych. Komisja Europejska planuje wprowadzenie platformy elektronicznej ułatwiającej ujednolicenie zgłaszania pracowników delegowanych w całej Wspólnocie. Zniesiony zostanie obowiązek posiadania przez firmę przedstawicielstwa w każdym kraju, a dokumentacja płacowa będzie mogła być przechowywana tylko w formie elektronicznej. Moment przekraczania granic natomiast będzie musiał zostać oznaczony przez tachograf.

Zniesione zostanie ograniczenie liczby kabotaży – czyli przewozów krajowych w państwie innymi, niż miejsce rejestracji pojazdu. Do tej pory liczba kabotaży wynosiła 3 w tygodniu. Z drugiej strony KE chce wprowadzenia w całej unii zakazu odbioru regularnych odpoczynków tygodniowych w kabinie pojazdu.

Zmiany w transporcie europejskim dotyczą też firm tzw. „Letter-box”, które posiadają wyłącznie biuro w kraju, gdzie są zarejestrowane. Unie Europejska wymagać będzie, by firma zarejestrowana w danym kraju faktycznie prowadziła w nim działalność.

Komisja Europejska zastanawia się też nad objęciem regulacjami transportu prowadzonego przez pojazdy o dopuszczalnej masie całkowitej poniżej 3,5 tony. W tej chwili jednak nie ma konkretnych projektów nowych przepisów w ich kwestii.

Zmiany w transporcie europejskim zaproponowane przez Komisję Europejską nie mają na razie mocy prawnej. Wskazują jednak kierunek, w jakim podążać będzie Unia w ciągu najbliższych kilku lat.

Źródło – Procontent Communication Global Reach Public Relation Network

Jedna odpowiedź do “Zmiany w transporcie europejskim – nowy Pakiet Drogowy”

  1. Pajak pisze:

    Klasyczny przykład debilzmy politycznego . Gniot wymyślony przez działaczy politycznych popartych finansowo ekonomicznymi strefami wpływów. Idac tym sposobem myślenia Polska powinna żądać odszkodowania za wyższy poziom technologiczny w Europie Zachodniej i fatalne skutki z tego powodu dla polskiej gospodarki i jej konkurencyjności.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce. czytaj więcej ROZUMIEM