Menu
Menu

Sztuczna inteligencja kluczem do nowoczesnej bankowości

AI

Fot. PKO BP

Liczba polskich użytkowników bankowości mobilnej wynosi już 22,9 mln. Co czwarty z nich jest klientem PKO Banku Polskiego. W rozwoju nowoczesnych kanałów obsługi klienta oraz pracy zespołów analitycznych szeroko wykorzystuje on sztuczną inteligencję i uczenie maszynowe.

Termin „sztuczna inteligencja” stworzył w latach 50. XX w. amerykański naukowiec John McCarthy. Posłużył się tym określeniem w swoim seminarium badawczym, opisując koncepcję „myślących maszyn”. Dziś tę technologiczną zdobycz rozumie się najczęściej jako zaprojektowane przez człowieka skomplikowane systemy, które racjonalnie działają bez nadzoru. To rozwiązanie coraz śmielej wkracza w kolejne dziedziny naszego życia, w tym do sfery finansów.

Dzięki sztucznej inteligencji dajemy klientom dostęp do najnowocześniejszych na rynku usług bankowych, a pracownikom banku realne wsparcie w wykonywaniu codziennych zadań. Rozwiązania oparte o AI stają się coraz powszechniejsze w sektorze bankowym. Odpowiadają bowiem na potrzeby nowych pokoleń cyfrowych klientów − uważa Dawid Kin, dyrektor Biura Rozwoju Sztucznej Inteligencji w PKO Banku Polskim.

Technologiczny wyścig sektora bankowego

W bankowości, jak chyba w żadnym innym obszarze, dostrzegamy zawrotne tempo zmian zachodzących dzięki innowacyjnym rozwiązaniom. Wiele z nich opiera się na sztucznej inteligencji. PKO Bank Polski bierze aktywny udział w technologicznym wyścigu, a wręcz kreuje trendy dla sektora finansowego. − Na dużą skalę wykorzystujemy modele uczenia maszynowego, mamy olbrzymie doświadczenie w przetwarzaniu języka naturalnego, w wizji komputerowej oraz innych obszarach AI. W oparciu o tę wiedzę tworzymy kolejne, zaawansowane technologicznie modele dopasowane do konkretnych potrzeb biznesowych − tłumaczy Kin.

Najbardziej znane rozwiązania AI w PKO Banku Polskim to voiceboty. Wśród nich można wskazać asystenta głosowego w aplikacji mobilnej IKO, który pomaga klientom korzystać z usług bankowych. W PKO Banku Polskim funkcjonuje łącznie 16 botów. Rozumieją one ludzką mowę i dzwonią do klientów lub wspierają ich na infolinii banku. W zależności od tematu rozmowy pomogą załatwić sprawę lub przekierują do właściwego konsultanta. Potrafią także zweryfikować klienta, chroniąc go przed potencjalnym oszustwem.

Zoptymalizowane rozwiązania dzięki sztucznej inteligencji

Sztuczna inteligencja wspomaga nie tylko coraz bardziej cyfrowych i mobilnych klientów, ale również poszczególne działy i departamenty instytucji finansowych. Obecnie PKO BP koncentruje się na rozwoju platformy MLOps (ang. Machine Learning Operations). Pozwoli ona analitykom budować zaawansowane, zoptymalizowane modele oceny ryzyka oraz prognozowania różnych zjawisk i zachowań klienta.

Stworzona przez PKO Bank Polski platforma MLOps to obecnie najnowocześniejsze tego typu narzędzie w sektorze bankowym na polskim rynku. Stanowi swoistą fabrykę modeli, która pozwala analitykom banku zastosować najbardziej efektywne rozwiązanie dla danego przypadku. Chcemy zautomatyzować nawet 90 proc. procesów oceny ryzyka − komentuje Łukasz Huńka, dyrektor Departamentu Zarządzania Ryzkiem Kredytowym Firm i Przedsiębiorstw w PKO Banku Polskim.

Modele uczenia maszynowego w PKO Banku Polskim służą również wsparciu procesów sprzedażowych. − Zaawansowane modele predykcyjne, bazujące na algorytmach uczenia maszynowego, są w PKO Banku Polskim niezbędnym elementem wsparcia sprzedaży produktów i usług bankowych w ramach działań CRM. Umożliwiają przygotowanie dla klienta rekomendacji produktowych lub tzw. personalizowanych ofert. Jednocześnie minimalizują ryzyko missellingu. W efekcie nie proponujemy klientom usług niezgodnych z ich potrzebami − mówi Jacek Kuban, dyrektor Biura Big Data w PKO Banku Polskim.

Źródło informacji: PAP MediaRoom

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce. czytaj więcej ROZUMIEM