Menu

Menu

Sklejka w motoryzacji – przeżytek czy przyszłość?

W czasach nowych technologii, innowacyjnych rozwiązań i globalnych trendów w zakresie futurystycznego designu kompozyty drewnopochodne wydają się reliktem przeszłości. Nic bardziej mylnego. Po polskich ulicach wciąż jeździ wiele samochodów, do których produkcji wykorzystano sklejkę. Ta dzięki swoim walorom pozwala na szerokie zastosowanie.

 

Wielu z nas zapewne sądzi, że stosowanie drewnianych konstrukcji w samochodach odeszło w niepamięć wraz z ostatnią Syrenką z zakładów FSO. Zaskoczeniem może być fakt, że producenci najnowocześniejszych modeli samochodów, zwłaszcza dostawczych, a także naczep, wciąż wykorzystują kompozyty drewnopochodne. Dzięki temu pojazdy zyskują na funkcjonalności. Potwierdzają to eksperci.

Dzięki kompozytom drewnopochodnym obniża się masa własna pojazdu, tym samym zwiększając możliwości transportowe w przewożonej masie ładunków i ekonomię spedycji. Sklejka z racji swej wytrzymałości, nawet przy stosunkowo niewielkiej grubości, zapewnia odpowiednie parametry konstrukcji. Ponadto uzyskiwane w procesie produkcji specjalne właściwości fizyczne i mechaniczne pozwalają nie tylko na zwiększenie bezpieczeństwa, lecz także na nieograniczone możliwości aranżacji pojazdu – mówi Grzegorz Skarżyński z JAF Polska.

Sklejka w transporcie technicznym

Dzięki zastosowanej technologii produkcji sklejka pozwala nadawać finalnemu produktowi pożądane właściwości fizyczne i mechaniczne. Jej różnorodne cechy zależą m.in. od gatunku drewna, układu fornirów, rodzaju kleju, jak również sposobu wykończenia powierzchni. Jednym z materiałów najczęściej wykorzystywanych do produkcji skrzyń ładunkowych jest wodoodporna sklejka liściasta pokryta filmem fenolowym. Na podłogi stosuje się zazwyczaj sklejkę antypoślizgową. − Dzięki naklejeniu folii fenolowej z odciśniętym wzorem siatki sklejka ta nadaje się do zastosowania w miejscach, gdzie wymagany jest zwiększony współczynnik tarcia. Dodatkowo powierzchnia foliowana podwyższa odporność sklejki na uszkodzenia mechaniczne oraz ścieranie – tłumaczy Iza Jarosik, ekspert JAF Polska.

Surowe sklejki najbardziej cenią firmy przeprowadzkowe i spedycyjne oraz przedsiębiorcy wykorzystujący samochody do transportów technicznych. Specjalna zabudowa pojazdu służy przede wszystkim do zabezpieczenia ścian przed uszkodzeniem przez przewożony ładunek. W efekcie wnętrze może być eksploatowane dłużej, zachowując swoją estetykę.

Sklejka w kamperach i foodtruckach

Sklejkę wykorzystuje się nie tylko w transporcie technicznym i spedycji. Jest też materiałem, który nadaje pojazdowi ekskluzywny charakter. Nowoczesne produkty, takie jak cienkie i lekkie sklejki pokryte naturalnym fornirem, stosuje się np. w wykończeniach nowoczesnych kamperów, które zyskują na popularności i pozwalają właścicielom, a niekiedy ich klientom, zaznać luksusu. – Specjalne płyty pokryte kolorowym obrzeżem  melaminowym pozwalają na wykonywanie dedykowanych zabudów, które znaleźć możemy we wszelkiego rodzaju „przenośnych” biurach, np. w mobilnych gabinetach diagnostyki medycznej. Sklejka ogniotrwała  bywa natomiast wykorzystywana w konstrukcjach i zabudowach popularnych food trucków − wylicza Grzegorz Skarżyński.

Kompozyty drewnopochodne cały czas służą do produkcji najnowocześniejszych modeli samochodów. Dzięki sklejce pojazdy są uniwersalne i funkcjonalne. Idealnie dostosowują się do konkretnych warunków i potrzeb użytkowników. W rezultacie znajdują zastosowanie w wielu dziedzinach transportu i mobilnego biznesu.

Źródło: materiały prasowe

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.