Południowokoreańskie inwestycje w Polsce wkrótce przekroczą 6 mld dol.
.Analizując skalę inwestycji firm z Korei Południowej w Polsce, trudno uwierzyć, że kraje te dzieli niemal 8 tys. km. Na naszym rynku działa ok. 700 przedsiębiorstw z kraju nazywanego „azjatyckim tygrysem”. Odpowiadają one za najbardziej innowacyjne projekty infrastrukturalne. Ich symbolem jest budowa odcinka Kolei Dużych Prędkości między Katowicami a Ostrawą, realizowana przez grupę DOHWA Engineering.
11 lat po podpisaniu strategicznego partnerstwa pomiędzy Koreą Południową a Polską współpraca państw nieustannie się rozwija, obejmując kolejne, kluczowe dla bezpieczeństwa i dobrobytu Polski, obszary. Jednym z nich jest rozbudowa szeroko pojętej infrastruktury. Właśnie tej tematyce poświęcone było Forum Współpracy Infrastrukturalnej DOHWA Polska w Warszawie.
− Połączenie naszych potencjałów oznacza dynamiczny rozwój i wzrost, co możemy obserwować w wielu istotnych dziedzinach, takich jak obronność czy energetyka. Ufam, że podobne efekty przyniesie nasze zaangażowanie w projektowanie i wykonywanie ambitnych i wielkoskalowych inwestycji infrastrukturalnych − deklarował Seung-Woo Park, prezes zarządu (CEO) DOHWA Engineering.
Transfer innowacyjnych technologii
Forum stanowiło doskonałą okazję do wymiany doświadczeń i wiedzy na temat transferu najbardziej innowacyjnych technologii między Koreą a Polską w wielu obszarach. Można tu wymienić transport, energetykę, infrastrukturę komunalną, inżynierię środowiska oraz rozwój obszarów miejskich. Eksperci DOHWA zaprezentowali wiele flagowych inwestycji zrealizowanych przez firmę w różnych zakątkach globu.
W dziedzinie energetyki wskazali na farmy fotowoltaiczne i wiatrowe, a także technologie przetwarzania odpadów w energię (w ramach GOZ). W transporcie − na nowoczesne porty lotnicze oraz południowokoreańskie rozwiązania w obszarze tzw. smart cities. Jeśli chodzi o tematykę wody i ścieków miejskich inżynierowie DOHWA przybliżyli uczestnikom Forum autorskie opracowania inteligentnych systemów zarządzania wodą (SWM). Przedstawiali też sposoby na redukcję współczynnika NRW („utraconej” wody, zanim dotarła ona do klienta) i rozwiązania w zakresie produkcji energii odnawialnej z produktów ubocznych w oczyszczalni ścieków.
Dyskusje na szczycie
W wydarzeniu uczestniczyło wielu znamienitych gości: przedstawiciele Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej, rządów Węgier oraz Rumunii, najważniejszych polskich spółek państwowych, korpusu dyplomatycznego. Nie zabrakło też przedsiębiorców i samorządowców, dla których spotkanie z przedstawicielami DOHWA stanowiło doskonałą okazję do nawiązania kontaktów i transferu cennej wiedzy.
DOHWA Engineering jest największym i najstarszym biurem inżynieryjno-konsultingowym w Korei. Założona w 1957 r. firma jest dziś obecna na 77 rynkach i zatrudnia ponad 3 tys. osób. W jej portfolio znaleźć można kilkanaście tysięcy zrealizowanych projektów infrastrukturalnych, m.in. budowę Kolei Dużych Prędkości (łączącą chociażby Seul z Pusan). Doświadczenie zdobywane latami przy realizacji tego typu przedsięwzięć spowodowało, że DOHWA Engineering wygrała przetarg na pierwszą linię KDP w Polsce.
Flagowa inwestycja południowokoreańska w Polsce
Chodzi o 70-kilometrowy odcinek łączący Katowice z czeską Ostrawą. To strategiczne przedsięwzięcie, które zniweluje wykluczenie komunikacyjne tej części Śląska. Kolej obejmie swoim zasięgiem aż 3,6 mln mieszkańców tego regionu Polski, a w przyszłości stanie się integralną częścią ogólnokrajowego systemu błyskawicznych połączeń kolejowych. − Już teraz DOHWA Engineering posiada tutaj spółkę DOHWA Polska, w której zatrudnia ponad 70 polskich inżynierów. To jednak dopiero początek. W planach firmy Polska zajmuje miejsce swoistego hubu zarządzającego jej ekspansją na pozostałe, europejskie rynki − tłumaczył Kim Shik, zastępca szefa misji z ambasady Republiki Korei w Polsce.
System Kolei Dużych Prędkości pozwala nie tylko poprawić jakość życia pojedynczych osób, a także usprawnia logistykę, co wpływa na życie gospodarcze kraju. Co więcej, tworzy tysiące miejsc pracy oraz generuje nowe zamówienia dla rodzimych podwykonawców, wzmacniając tym samym tzw. polski łańcuch wartości. − Kluczowa jest również nasza otwartość na dzielenie się swoimi technologiami i wiedzą z partnerami biznesowymi. Nie tylko dostarczamy gotowe produkty, ale także inwestujemy w wymianę doświadczeń, transfer wiedzy. Zostawiamy know-how na miejscu, aby procentował w kolejnych latach i dekadach − zauważa Jeong, Soo-dong, prezes dywizji transportu DOHWA Engineering.
Jego zdaniem stworzenie pierwszego odcinka KDP może stać się dla Polski impulsem do kolejnego inwestycyjnego skoku. Strategiczne położenie naszego kraju oraz dynamika rozwoju polskiej gospodarki dają szansę na modernizację i rozbudowę infrastruktury. Nie tylko tej transportowej, lecz obejmującej wszystkie kluczowe dziedziny: energetykę, inżynierię środowiska, usługi komunalne, rozwój idei inteligentnych miast.
Multibranżowe projekty to przyszłość
Angażowanie się w te kompleksowe, multibranżowe projekty stanowi jeden z filarów strategii DOHWA Polska. − Doskonałe skomunikowanie zarówno największych metropolii, jak i mniejszych ośrodków to jeden z fundamentów sukcesu gospodarczego Korei Południowej. System ten jest również możliwy do zbudowania w Polsce, która, pomimo ogromnego skoku rozwojowego w ostatnich dekadach, ma w tym obszarze wciąż wiele do zrobienia. Liczymy, że z naszymi doświadczeniami i technologiami zrealizujecie swoje cele również w tym obszarze − mówi przedstawiciel największego i najstarszego biura projektowego w Korei.
Źródło informacji: PAP MediaRoom
Dodaj komentarz