PKP Intercity obniża ceny biletów
Od 1 marca br. ceny bazowe na połączenia kategorii TLK i IC będą średnio o ok. 11 proc. niższe od obecnie obowiązujących. Dla kategorii EIC i EIP − średnio o ok. 15 proc. Tym samym wrócą do poziomu sprzed 11 stycznia.
Niższe ceny są możliwe w związku z dodatkowymi działaniami optymalizacyjnymi oraz zwiększeniem rekompensaty dla PKP Intercity na 2023 r. w ramach umowy dotyczącej świadczenia usług publicznych (ang. PSC – Public Service Contract) między przewoźnikiem a Ministerstwem Infrastruktury. Jej przedmiotem jest świadczenie przez PKP Intercity usług publicznych w zakresie międzywojewódzkich kolejowych przewozów pasażerskich w latach 2021−2030.
Umowa łagodzi skutki wzrostu cen energii
Zwiększenie rekompensaty w ramach umowy PSC pozwala częściowo złagodzić znaczący wzrost kosztów prowadzenia działalności przez PKP Intercity. Ten wynika przede wszystkim z dużego wzrostu cen energii elektrycznej spowodowanego głównie agresją na Ukrainę oraz tzw. putinflacją. Zakup energii elektrycznej stanowi największy koszt spółki. Jeszcze w 2019 r. koszt ten wyniósł ok. 500 mln zł brutto. W 2023 r. prognozowany koszt zakupu energii elektrycznej wyniesie aż 1,5 mld zł brutto, a więc trzykrotnie więcej.
Proponowane przez PKP Intercity oferty promocyjne pozwalają dodatkowo obniżać koszty podróży. W 2022 r. z ofert promocyjnych i ulg skorzystało 25,4 mln pasażerów pociągów przewoźnika. Niższe będą też ceny biletów odcinkowych, Kart Intercity i opłat na przewóz rowerów, psa oraz bagażu. Nabywcy biletów odcinkowych lub Karty Intercity w cenach obowiązujących od 11 stycznia br. otrzymają możliwość zwrotu środków proporcjonalnie do liczby niewykorzystanych dni.
Strategia rozwojowa PKP Intercity
PKP Intercity to największy polski operator kolejowy. W ramach rozszerzonej strategii inwestycyjnej „PKP Intercity − Kolej Dużych Inwestycji” do 2030 r. spółka przeznaczy 27 mld zł na nowoczesny tabor oraz przyjazne środowisku stacje postojowe. W 2030 r. cała flota PKP Intercity będzie nowa lub zmodernizowana, co zapewni wysoki poziom bezpieczeństwa podróży i wygody.
Rozwój kolei jako najbardziej ekologicznego środka transportu zbiorowego wpisuje się w założenia Europejskiego Zielonego Ładu. PKP Intercity ma ambicję, aby stać się pierwszym polskim przewoźnikiem pasażerskim, którego działalność będzie neutralna dla klimatu.
Źródło informacji: PAP MediaRoom
Dodaj komentarz