Menu
Menu

Nadchodzi fala unijnych regulacji technologicznych

Prace toczące się w Unii Europejskiej nad nowymi regulacjami technologicznymi powinny skłonić firmy do podejmowania działań, które zawczasu przystosują je do funkcjonowania w coraz bardziej wymagającym środowisku prawnym − uważają prawnicy DLA Piper.

nowe technologie

Wspierając digitalizację europejskich gospodarek, Unia Europejska stara się jednocześnie uregulować wykorzystywanie takich technologii, jak sztuczna inteligencja czy uczenie maszynowe, aby były one bezpieczne dla obywateli, chroniły ich prywatność oraz zapobiegały dyskryminacji i dezinformacji. Pod koniec 2022 r. Rada Unii Europejskiej przyjęła wspólne stanowisko w sprawie rozporządzenia o sztucznej inteligencji (AI). W grudniu przyjęto nową dyrektywę o cyberbezpieczeństwie NIS 2, którą państwa członkowskie mają wcielić w życie do października 2024 r.

Przedsiębiorco, przygotuj się zawczasu

Choć dostosowanie się do powstającego reżimu prawnego oznacza dodatkowe koszty, a ostateczny kształt regulacji pozostaje nieznany, jak ma to miejsce w przypadku przepisów dotyczących sztucznej inteligencji, firmy powinny uważnie obserwować dialog toczący się w Brukseli. Część z nich już to robi i proaktywnie wprowadza rozwiązania, jakich może wymagać Komisja Europejska i inni regulatorzy.

W ocenie Ewy Kurowskiej-Tober, szefowej praktyki IPT w DLA Piper* w Warszawie, współkierującej Globalnym Zespołem Ochrony Danych Osobowych, Prywatności i Cyberbezpieczeństwa, taka taktyka może mieć pozytywne skutki. – Obserwujemy, że już dziś część firm dobrowolnie opracowuje polityki dotyczące m.in. wykorzystania sztucznej inteligencji, uwzględniając w nich wytyczne i rekomendacje unijne. W ten sposób firmy pokazują klientom, że są świadome zagrożeń, jakie niosą nowe technologie, i poważnie podchodzą do kwestii bezpieczeństwa. To też sposób na budowanie zaufania i wyróżnienie się na tle konkurentów – mówi.

Przykładem takich działań może być kodeks etyczny brytyjsko-szwedzkiego koncernu farmaceutycznego AstraZeneca, który informuje o wartościach i zasadach, jakimi kieruje się firma przy wykorzystaniu sztucznej inteligencji oraz o wymaganiach stawianych dostawcom usług technologicznych.

Dziś jest czas, aby dostosować się do nowych regulacji

Drugim powodem, dla którego przedsiębiorstwa już teraz powinny myśleć o działaniach dostosowawczych, jest fakt, że nie mogą one pozwolić sobie na odkładanie digitalizacji do czasu, aż będzie znany ostateczny kształt regulacji. Toteż pomimo dekoniunktury gospodarczej nadal inwestują w nowe technologie i starają się minimalizować ryzyko regulacyjne związane z ich wykorzystaniem. – Proces tworzenia nowych rozwiązań, np. aplikacji, czasami zabiera około 2 lat. Jeśli w jego trakcie nie uwzględni się przyszłych wymagań regulacyjnych, może to oznaczać, że funkcjonalność takiego rozwiązania będzie mocno ograniczona, opóźni się wprowadzanie go na rynek, a także wzrosną koszty projektu. Aby zapobiec takiej sytuacji, wiele firm stara się od początku angażować prawników w prace nad projektem – dodaje Ewa Kurowska-Tober.

Firmy coraz częściej mają świadomość, że będą potrafiły dostosować się do nowych regulacji. – Gdy w 2018 r. wchodziło w życie unijne rozporządzenie o ochronie danych osobowych − RODO, było to prawdziwe tsunami. Kompletnie nowa filozofia i olbrzymie wyzwanie dla firm. Jednak wysiłek, jaki firmy musiały podjąć, aby dostosować się do nowego prawa, sprawił, że regulacje przygotowywane dziś przez Brukselę nie budzą już takich obaw – mówi Marc O’Conor, partner w londyńskim biurze DLA Piper i szef globalnego zespołu technologicznego.

Źródło: materiały prasowe

*DLA Piper jest globalną firmą prawniczą wspierającą klientów w ponad 40 krajach w Europie, na Bliskim Wschodzie, w regionie Azji i Pacyfiku oraz w obu Amerykach, co umożliwia jej zaspokajanie potrzeb prawnych klientów na całym świecie. W Polsce zespół DLA Piper liczy ponad 100 prawników. Warszawskie biuro kancelarii rekomendują międzynarodowe rankingi Chambers and Partners, IFLR1000, a także The Legal 500 EMEA, który wyróżnia DLA Piper we wszystkich 21 kategoriach dla Polski, z czego 19 przypada na Tier 1 i Tier 2.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce. czytaj więcej ROZUMIEM