Menu
  • Menu

    Jakie działania podjęły firmy w związku z pandemią Covid-19?

    W kryzysowej sytuacji decyzje dotyczące strategii muszą być podejmowane szybko. Okoliczności zmieniają się dynamicznie – nie można więc czekać i pozwolić sobie na planowanie. Należy dostosować się do nowej rzeczywistości. Przed takim wyzwaniem stanęło wiele firm, kiedy w okolicach marca tego roku koronawirus dotarł do Europy. Ciężko było przewidzieć, jak potoczy się sytuacja i czy nie jest tylko początkiem największego w historii kryzysu – zarówno zdrowotnego, jak i gospodarczego. Firma manaHR postanowiła przyjrzeć się bliżej temu, jakie akcje podjęły przedsiębiorstwa w odpowiedzi na Covid-19.

    Strategie firmy w dobie pandemii

    Suplement „Strategie firmy w dobie pandemii”

    W ostatniej edycji swojego badania Raporty Płacowe Lipiec 2020 firma manaHR postanowiła zapytać Uczestników o ich strategię w czasie pandemii. Zebrano informacje na temat działań związanych z budżetem wynagrodzeń oraz planowanych (od lipca 2020) i podjętych (w okresie połowa marca – koniec czerwca 2020) akcjach. Przeanalizowane dane opublikowane zostały w specjalnym Suplemencie do Raportów Płacowych. W badaniu wzięło udział aż 283 organizacji! Największą frekwencją pochwalić się mogły województwa: mazowieckie (62), dolnośląskie (55), śląskie (49) i małopolskie (40). Aż 65% przebadanych przedsiębiorstw działało w branży produkcji.

    Jakie działania podjęły organizacje?

    Firma manaHR, dzięki swojej analizie danych spływających bezpośrednio z działów personalnych przedsiębiorstw biorących udział w badaniu, odpowiada na palące nas pytania. Pierwszym z nich jest kwestia tego, jakie akcje podjęły organizacje, by ustrzec się przed negatywnym wpływem wirusa na ich funkcjonowanie.

    Strategie firmy w dobie pandemii

    Najwięcej, bo prawie połowa badanych, zmniejszyła wymiar czasu pracy. Jest to oczywiste i naturalne działanie, w przypadku obniżenia zamówień i obłożenia pracą w zakładzie. 38% organizacji zdecydowało się na zmianę wynagrodzenia zasadniczego, a 23% dokonało redukcji zatrudnienia. Procenty te robią wrażenie, jednak nie są aż tak duże, jak wynikałoby to z narracji, która przez długi czas obecna była w mediach. 23% przedsiębiorstw wprowadziło również przestój ekonomiczny. Jest to sytuacja, w której pracownik jest gotowy do wykonywania zadań, jednak z przyczyn niezależnych od niego nie może tego robić. W takim przypadku wypłacane jest przez państwo dofinansowanie. Co ciekawe aż 37% badanych nie wprowadziło żadnego z wymienionych działań! Oznaczać to może, że wirus nie ma wpływu na wszystkie sektory gospodarki. Pojawia się tutaj jednak kolejna interesująca kwestia – skoro są organizacje, które nie podjęły żadnej akcji, to na pewno są też i takie, które wprowadziły ich kilka na raz.

    Strategie firmy w dobie pandemii

    Okazuje się, że ¼ firm wprowadziła tylko jedno rozwiązanie – w takim przypadku najczęściej było to zmniejszenie czasu pracy lub wynagrodzenia zasadniczego. 31% zdecydowało się na 2 akcje – na raz wprowadzili wymienione wcześniej działania. 3 rozwiązania równocześnie w życie wdrożyło aż 30% przedsiębiorstw – poza czasem pracy i wynagrodzeniem, kolejnym wprowadzonym działaniem były albo zwolnienia, albo przestój ekonomiczny. Im gorsza sytuacja firmy była, tym na więcej, bardziej drastycznych działań, decydowano się.

    Co z dodatkami i benefitami?

    Jedną z pierwszych myśli, jakie nam przychodzą, jeśli chcemy szukać oszczędności w organizacji, są wszelkie dodatki – w tym również płacowe. Ich zmiana lub likwidacja wpływają na obniżenie wynagrodzenia pracownika, jednak nie na jego część zasadniczą – czyli tę kwotę, której wypłacenie jest zagwarantowane w umowie. Firma manaHR zapytała również i o ten aspekt w swoim badaniu. Okazało się, że 20% Uczestników obniżyło doraźnie (na kilka miesięcy) wysokość dodatków, 13% postanowiło je tymczasowo zlikwidować, ale równocześnie aż 10% wprowadziło nowe na kilka najbliższych miesięcy! Dlaczego w dobie pandemii i kryzysu ktoś mógł wpaść na pomysł dodatkowych kosztów do poniesienia?

    Wiele firm zostało negatywnie dotkniętych przez ostatnie wydarzenia, jednak istnieją branże, które mają się lepiej niż kiedykolwiek. Np. zakłady produkujące środki dezynfekujące przeżywają swój złoty czas. Aby więc zmotywować pracowników do pracy, a także zapewnić sobie lojalną kadrę, organizacje takie decydują się na wprowadzanie nowych dodatków. To jednak nie wszystko – w związku z utrudnieniami związanymi z obostrzeniami (np. sanitarnymi) wynikającymi z pandemii, przedsiębiorstwa przyznają kadrze nowe dodatki – np. za używanie prywatnego komputera w celach służbowych, za brak możliwości pracy zdalnej lub też za dojazd do pracy własnym samochodem.

    Dodatki płacowe to jedno – jednak istnieją również dodatkowe benefity (takie jak np. karta sportowa). Na jakie działania w związku z nimi zdecydowały się organizacje?

    Strategie firmy w dobie pandemii

    22% badanych postanowiło zawiesić benefity. Najwięcej organizacji zdecydowało się na doraźną rezygnację z dopłaty do zajęć sportowych – było to aż 75% badanych! ¼ postanowiła uczynić to z posiłkami, a po 19% przestało dopłacać do biletów do kina/teatru oraz rozwoju. 47% organizacji zrezygnowało tylko z jednego benefitu, jednak aż 53% z dwóch lub więcej!

    Jakie inne działania podjęły organizacje?

    Firmy na początku trwania pandemii szukały wszystkich możliwych sposobów na ograniczenie kosztów – zdecydowały się więc ciąć wydatki również w innych obszarach. Przede wszystkim należy wspomnieć, że rekrutacje zostały często całkowicie wstrzymane – organizacje nie miały już takiego zapotrzebowania na nowe osoby i dodatkowo nie wiedziały, jak będzie wyglądać ich sytuacja w przyszłości. Nadgodziny przestały być dozwolone i należało je odebrać jako dodatkowy dzień wolny (a nie w formie wynagrodzenia). Imprezy firmowe, które mają za zadanie integrować zespół, w sytuacji zagrożenia epidemią zostały odwołane. Wiele organizacji dodatkowo zamroziło podwyżki.

    Jak wynika z badania przeprowadzonego przez manaHR wiele przedsiębiorstw zdecydowało się na doraźne akcje. Warto jednak podkreślić ich tymczasowość – kiedy sytuacja zaczynała się normować, dużo firm wracała do poprzedniego trybu.

    Dodaj komentarz

    Twój adres email nie zostanie opublikowany.