Jak radzą sobie polscy przewoźnicy z płacą minimalną w Europie?
Właściciele firm transportowych świadczących przewozy towarów lub osób nie mają łatwego życia. Z powodu wprowadzania i aktualizacji stawek płacy minimalnej w krajach Unii Europejskiej, również polscy kierowcy wykonujący kursy za granicą podlegają wyrównaniu obowiązujących pensji. Kierowcy nie narzekają na wyższe wynagrodzenia, natomiast koszty pracodawców zdecydowanie rosną. Jak radzą sobie polscy przewoźnicy z płacą minimalną w Europie?
Dlaczego polski przewoźnik nie może wynagradzać pracownika według stawek obowiązujących w Kodeksie pracy oraz ustalonych w jego firmie? W grę wchodzi tutaj rozporządzenie nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 marca 2006 r. w sprawie harmonizacji przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego. W myśl tych przepisów, a zwłaszcza nowelizacji z początku 2015 roku harmonizacji uległa kwestia płacy minimalnej. UE chce, aby ta sama praca na terenie krajów Europy była rozliczana po takich samych stawkach.
Płaca minimalna w krajach Europy dla kierowców – delegowanie
Dlaczego płaca minimalna w krajach Unii Europejskiej jest tak ważna z perspektywy zawodowego kierowcy? Gdy kierowca wykonuje kurs za granicę i tam w głównej mierze przebiega jego praca, podlega tak zwanemu delegowaniu. Jak wynika z przepisów, kierowca wykonujący pracę w państwie UE innym niż państwo, w którym jest zatrudniony, zostaje uznany za pracownika oddelegowanego. Należą mu się więc diety, dodatki za nocleg i płaca minimalna zgodna z obowiązującą w danym państwie.
Jakie są stawki płacy minimalnej w krajach Europy?
Jak wyglądają stawki płacy minimalnej brutto w krajach Unii Europejskiej na rok 2019? Zobaczmy:
- Czechy – najniższa stawka to około 520 euro
- Holandia – dla kierowcy powyżej 22 r. życia minimalna stawka godzinowa wynosi 9,33 euro. Dla pracownika zatrudnionego o umowę o pracę minimalne wynagrodzenie wynosi 1614 euro.
- Austria – stawka godzinowa minimalna zależy od stażu pracy kierowcy oraz pojazdu. – kierowca z doświadczeniem poniżej 5 lat zarobi 8,98 euro/h.
- Francja – minimalna stawka dla pełnego etatu to 1498 euro. Najniższa stawka godzinowa to 10,06 euro.
- Litwa – tylko 555 euro.
- Łotwa – tylko 430 euro.
- Niemcy – minimalna stawka godzinowa to 9,19 euro. Zatrudnieni za najniższą krajową mogą zarobić w Niemczech 1557 euro.
- Wielka Brytania – 1453 euro
Ewidencja czasu pracy kierowcy za granicą
Ewidencja czasu pracy kierowcy za granicą wymaga dodatkowych działań zakładających również rozliczenia w danym języku państwa, w którym kierowca wykonuje kursy, a także załatwienie formalności związanych z delegowaniem pracownika. Pracodawca powinien również zapewnić pracownikowi komplet dokumentów koniecznych podczas kontroli. Formalności jest naprawdę sporo. Trzeba trzymać rękę na pulsie, ponieważ przepisy wciąż ulegają zmianie, wymuszając inne rozliczenia. Dlatego warto pomyśleć nad zewnętrzną obsługą czasu pracy kierowcy i niezbędnych rozliczeń. Zastanawiasz się np. Ile wynosi czas pracy kierowcy w podwójnej obsadzie? Dzięki firmom zajmującym się ewidencją czasu pracy kierowców oraz rozliczaniem płac minimalnych w krajach UE takie i podobne pytania, nie będą stanowić dla ciebie problemu.
Dodaj komentarz