Menu
Menu

„Droga do konkurencyjnej gospodarki 2030” – wnioski zgłoszone na 15. Forum Gospodarczym TIME

Wszystkie prezentacje i panele dyskusyjne podczas 15. Forum Gospodarczego TIME w dniach 14-15 marca 2023 r. były podporządkowane – zgodnie z hasłem tej edycji − poszukiwaniu i realizacji „Drogi do konkurencyjnej gospodarki 2030”. W ujęciu sektorowym oznaczało to skupienie się na takich branżach gospodarki, jak energetyka, telekomunikacja oraz finanse i media. Horyzontalnie tematyka dotyczyła wykonalności polskich strategii gospodarczych, cyfryzacji, inwestycji infrastrukturalnych, regulacji ogólnych i sektorowych, cyberbezpieczeństwa, rozwoju dostępu do internetu i technologii ICT, kadr dla nowoczesnej gospodarki, ESG, zdolności sektora bankowego do finansowania gospodarki i jej wyzwań.

15. Forum Gospodacze TIME

15. Forum Gospodarcze TIME. Fot. KIGEiT

W ocenie zebranych na Forum ok. 800 reprezentantów biznesu z sektorów związanych z technologiami ICT doświadczenie minionych ok. 20 lat wskazuje na łatwość przygotowywania w kraju różnego rodzaju opracowań typu branżowych czy ogólniejszej natury strategii gospodarczych. Jednak ta „łatwość” w powiązaniu z krótkim czasem tworzenia tych strategii i w ograniczonym kręgu ekspertów oraz bez transparentnych konsultacji z zainteresowanymi środowiskami skutkuje skupieniem dokumentów na opisie przeszłości zamiast przyszłości. W efekcie w dacie publikacji czy akceptacji tych strategii są one w dużym stopniu nieaktualne. A jeśli nawet są w miarę aktualne, to zazwyczaj proces ich rozpoczętej realizacji jest niedoskonały i z powodów politycznych łatwo ulega zawieszeniu lub zakończeniu. Tylko wyeliminowanie wskazanych słabości w opracowywaniu i wdrażaniu strategii może prowadzić do zmiany obecnego stanu rzeczy.

Wyzwania związane z transformacjącyfrową

Kontynuowanie digitalizacji i cyfrowej transformacji polskiej gospodarki oraz społeczeństwa jest warunkiem koniecznym zarówno dla wychodzenia z aktualnych perturbacji ekonomiczno-politycznych, jak i realizacji długofalowych celów wyznaczanych przez Unię Europejską i realizowanych w ramach jednolitego rynku. Wiąże się z tym ogrom wyzwań. Po pierwsze musi być jednoznacznie określona obecność i trwanie Polski w strukturach UE. Ten fakt warunkuje akceptację unijnych wartości i regulacji prawnych oraz ich adaptację w prawie krajowym bez zniekształceń powodowanych przesłankami ideologicznymi i politycznymi. Koniecznie trzeba odblokować możliwe do pozyskania na inwestycje środki finansowe z UE. I to w sytuacji z jednej strony aktualnie wysokiej inflacji i ograniczonych możliwości polskiego sektora bankowego do finansowania niezbędnych inwestycji strukturalnych, jak np. sieci światłowodowe, a z drugiej − priorytetu twardo stosowanej zasady ochrony konsumentów końcowych kosztem przedsiębiorców, których dotyka wzrost kosztów, na czele z rachunkami za energię.

Zwrot energetyki w kierunku OZE

W odniesieniu do sektora energetycznego nie ma wątpliwości, że powinien on być możliwie jak najszybciej i w jak największym stopniu oparty o OZE, zgodnie z wymogami i celami polityki klimatycznej UE. Jednocześnie w okresie przejściowym należy dążyć do obniżania cen energii w dłuższych okresach i ich stabilności oraz przewidzenia instrumentów wsparcia dla podmiotów gospodarczych na podobieństwo tych kierowanych do odbiorców detalicznych. Biorąc pod uwagę wrażliwość tematu likwidacji tradycyjnych przemysłów wydobywczych i energetyki konwencjonalnej, ze względów społecznych i ekonomicznych istotne jest zastąpienie narracji o ich likwidacji wskazywaniem na ich adaptowanie do nowej rzeczywistości Przemysłu 4.0. Do wykorzystywania w tym celu są zarówno ich wysoce wykwalifikowane kadry, jak i budowane przez dziesięciolecia obiekty same w sobie (jako magazyny, nośniki wielu czujników i urządzeń, węzły infrastruktury itd.).

Większy dostęp do publicznych usług cyfrowych

Bardzo istotnym problemem pozostaje w Polsce kontynuowanie procesu digitalizacji i cyfryzacji, w tym poszerzanie puli dostępnych usług publicznych. Bez względu na przyjmowane w tym zakresie strategie i miary postępu kluczowym zagadnieniem jest już obecnie widoczny, ale tym bardziej groźny w nieodległej przyszłości brak kompetentnych w technologiach ITC specjalistów. Przeciwdziałanie to nie tylko kwestia obecności w szkołach podstawowych i średnich odpowiedniego zakresu nauczania nauk ścisłych, z matematyką na czele, lecz także rozbudowywania szkolnictwa wyższego w tym zakresie. W związku z postępującymi negatywnymi procesami demograficznymi w Polsce nieodzowne jest otwarcie się państwa i społeczeństwa na tysiące migrantów w sposób niedyskwalifikujący ich ze względów religijnych czy genderowych.

Ku wspólnym interesom państwa i biznesu

W warunkach gospodarki wolnorynkowej i demokratycznego ustroju państwa olbrzymie znaczenie ma znalezienie równowagi między interesem państwa, reprezentowanym przez liczne instytucje rządowe i regulatorów rynku, a środowiskiem biznesu, reprezentowanym m.in. przez izby gospodarcze. Dialog i współpraca to podstawa, co oznacza, że reprezentanci biznesu powinni brać udział w pracach czy to nad kolejnymi strategiami, czy adaptowania regulacji unijnych do prawa krajowego już na etapie tworzenia założeń tych dokumentów, a nie dopiero ich opiniowania po etapie ich powstania w wąskich zazwyczaj gremiach ministerialnych autorów. Problemem pozostają też niejednokrotnie nagły i nietransparentny proces legislacji oraz przyjmowane zbyt krótkie zakładane okresy realizacji wyznaczonych celów i nagłe zmiany w przyjętym ustawodawstwie.

Istotnym zagadnieniem dla wszystkich branż pozostają też takie kwestie, jak cyberbezpieczeństwo, którego ranga, ale i skala odnotowywanych zagrożeń nieustannie rośnie, oraz od niedawna wymogi analizowania i raportowania ESG, wpływające wprost na poziom konkurencyjności firm.

Przesiębiorcy jednym głosem

W trakcie 15. Forum Gospodarczego TIME poczyniono kolejny krok w stronę pobudzenia zainteresowania przedsiębiorstw cyfrowych unijną polityką przemysłową. Decyzja UE ustanawiająca agendę polityczną „Drogi ku Cyfrowej Dekadzie 2030” daje przedsiębiorstwom wysokotechnologicznym UE możliwość współdecydowania o kształcie Krajowych Strategicznych Planów Działania. Organizacje biznesowe uczestniczące w obradach aktywnie poparły zawarte w niej priorytety cyfryzacji, przekładając je na cele polskiego planu cyfryzacji. Zgłoszono propozycję ustanowienia rady konsultacyjnej, niezbędnej do opracowania listy propozycji projektów wielokrajowych. Członków zarządów organizacji − partnerów FG TIME − zaproszono do udziału w obradach ZVEI (niemieckiej organizacji przedsiębiorstw cyfrowych) zaplanowanych na 23−24 maja br. Zdecydowano się też rozpocząć prace mające na celu utworzenie bilateralnej rady konsultacyjnej, składającej się z polskich i niemieckich organizacji biznesowych.

W planach jest utworzenie ciała konsultacyjnego, którego zadaniem będzie zgromadzenie pierwszej grupy przedsiębiorstw zainteresowanych uczestnictwem w projektach wielokrajowych. Program jest adresowany do wszystkich przedsiębiorstw planujących cyfryzację swych technologii, produktów i modeli biznesowych. Wielu uczestników obrad odniosło się do ogłoszonego w lutym br. planu rozwoju i modernizacji przemysłu „A Green Deal Industrial Plan for the Net-Zero Age”. Sformułowane w nim cele i rekomendacje wpłyną na wybór obszarów wsparcia dla projektów realizowanych w ramach EDIC-ów (European Digital Infrastructure Consortia).

W stronę prawa równego dla wszystkich podmiotów

Podczas 15. FG TIME po raz kolejny okazało się, że polskie przedsiębiorstwa cyfrowe postrzegają Zielony Ład i dokumenty z nim powiązane jako uporządkowany zbiór celów długoterminowych. Stanowią one dla większości przedsiębiorstw wielkie wyzwanie. Gospodarka UE opiera się w większości na firmach lokalnych, głównie z sektora MŚP. Ich zasoby kapitałowe oraz modele biznesowe nie pozwalają na planowanie inwestycji z uwzględnieniem tak odległych w czasie celów. Brak wsparcia kompensującego te straty oraz warunków opłacalności inwestycji w technologie bezemisyjne może prowadzić do spadku produktywności i konkurencyjności przedsiębiorstw.

Polska gospodarka jest wielkim beneficjentem jednolitego rynku UE, który obchodzi w tym roku swe 30-lecie. KIGEiT postuluje, by głównym celem polityki unijnej polskiego rządu było tworzenie prawa gospodarczego równego dla wszystkich podmiotów działających na jednolitym rynku UE.

Źródło: PAP MediaRoom

Jedna odpowiedź do “„Droga do konkurencyjnej gospodarki 2030” – wnioski zgłoszone na 15. Forum Gospodarczym TIME”

  1. Norek pisze:

    To było naprawdę ciekawe forum!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce. czytaj więcej ROZUMIEM