Menu
  • Menu

    Aflofarm ukarany za reklamowanie żywności jako leku

    AflofarmUrząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył prawie 26 milionów zł kary na firmę Aflofarm Farmacja Polska w Pabianicach. Chodziło o reklamy produktów, które zdaniem Urzędu wprowadzają w błąd klientów – informuje TVN24 BiS. Przedstawiciele spółki twierdzą jednak, że kara jest zbyt wysoka, a zarzuty bezzasadne. Dlatego postanowili odwołać się od decyzji do sądu.

    Sprawa dotyczy reklam telewizyjnych i internetowych preparatów RenoPuren Zatoki Hot i RenoPuren Zatoki Junior. Spoty emitowano w latach 2015 – 2016. UOKiK uznał, że wprowadzały one w błąd odbiorców, ponieważ sugerowały im, że oba preparaty mają właściwości lecznicze, chociaż nie są one lekami.

    Chodzi o fabułę spotów reklamowych. W jednej z reklam aktorce po spożyciu suplementu diety ustąpiły dolegliwości związane z zatokami. Zastrzeżenia Urzędu budzi też scenografia. Sugeruje ona, że bohaterka reklamy jest lekarzem. Sam scenariusz również został zakwestionowany. Znalazło się w nim bowiem stwierdzenie: “zatoki w porządku”, oraz napisy: “oczyszcza zatoki”, “podnosi odporność” i “zdrowe zatoki na długo” – pisze na swej stronie internetowej TVN24 BiS. Reklama sugeruje, że preparat leczy i zapobiega chorobie.

    Aflofarm wprowadzał w błąd, ponieważ żywność nie leczy chorób

    Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów uznał, że stosowane sugestie wprowadzają w błąd, ponieważ suplementy diety nie są lekami. Nie leczą one chorób, ani im nie zapobiegają. Suplementy diety są produktami spożywczymi, czyli żywnością.

    Postępowanie przeciwko firmie Aflofarm zostało wszczęte jeszcze w kwietniu 2016 roku. Na zlecenie UOKiK firma TNS przeprowadziła badanie mające ustalić, jak odbiorcy rozumieli zakwestionowane spoty? Wyniki wskazują, że znaczna część odbiorców myśli, że reklamowane suplementy diety mają właściwości lecznicze. Ponadto odbiorcy są przekonani, że preparaty są skuteczne w zwalczaniu dolegliwości zatok.

    Prezes UOKiK Marek Niechciał stwierdził, że można mówić o wprowadzeniu w błąd, ponieważ oglądający reklamy odnosili wrażenie, że produkt żywnościowy ma właściwości lecznicze. Konsumenci nie umieją odróżnić suplementu diety od leku. Reklamy muszą więc zawierać rzetelną informację na temat właściwości prezentowanego preparatu. Do tego rodzice chorych na zatoki dzieci pod wpływem reklamy mogli podawać im artykuł spożywczy, zamiast udać się do lekarza.

    Kara nałożona na Aflofarm wynosi dokładnie 25 809 824 zł – podaje TVN24 BiS. Urząd podkreślił, że Aflofarm zmienił zakwestionowane spoty. Jednak firma będzie musiała na swój koszt opublikować oświadczenia w telewizjach: Polsat i TVP 1, a także na Youtube, że wprowadziła w błąd klientów. Oświadczenie takie zobowiązana będzie zamieścić po uprawomocnieniu się decyzji.

    Prezes Aflofarm Farmacja Polska Jacek Furan powiedział TVN24 BiS, że nie zgadza się zarówno z zasadnością wyroku, jak i wysokością kary. Dlatego firma postanowiła zaskarżyć decyzję UOKiK do sądu.

    Źródło – TVN24 BiS

    Jedna odpowiedź do “Aflofarm ukarany za reklamowanie żywności jako leku”

    1. Jakub Rutkowski pisze:

      Moim zdaniem UOKiK mógłby bardziej przysłużyć się dobru i zdrowiu obywateli – zabrać się za producentów homeopatów, którzy zarabiają ogromne pieniądze na cudzej krzywdzie i naiwności.

    Dodaj komentarz

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *