Menu
Menu

 Zima ogranicza zasięg samochodów elektrycznych nawet o 30 proc.

W niskich temperaturach samochody elektryczne osiągają średnio tylko 70 proc. założonego zasięgu. Właściciele tego typu pojazdów powinni uwzględnić ten fakt, planując jazdę zimą. W przeciwnym razie część drogi będą musieli pokonać na lawecie.

Na początku stycznia 2024 r. Norweska Federacja Samochodowa wydała ostrzeżenie dla właścicieli elektryków. Zaleciła, by w związku ze spadkiem temperatury przekraczającym -20°C wzięli oni pod uwagę, że zasięg ich pojazdu może być mniejszy nawet o połowę. W tym roku pogoda nie rozpieszcza kierowców także w Polsce. Dlatego norweskie wytyczne można uznać za aktualne także na krajowych drogach. Eksperci multiporównywarki rankomat.pl sprawdzili, jak popularne nad Wisłą modele samochodów eklektycznych mogą zachowywać się podczas ujemnych temperatur oraz jakich strat na zasięgu podczas mroźnej pogody mogą spodziewać się ich właściciele.

Mróz kontra zasięg. Ile przejedzie elektryk zimą?

Na podstawie kalkulacji OC eksperci rankomat.pl wytypowali 5 modeli samochodów elektrycznych, które najczęściej zgłaszano do obowiązkowego OC w 2023 r. Były to: Tesla Y, Tesla 3, Nissan Leaf, Tesla S oraz Tesla X. Jak wynika z danych firmy Reccurent Auto, zajmującej się testowaniem samochodów elektrycznych, ich zasięg podczas mroźnych dni może być niższy nawet o 30 proc.

Najmniejszy spadek zasięgu przy minusowych temperaturach zanotowano w przypadku Tesli Y, Tesli S i Tesli X. Każdy z tych pojazdów w warunkach zimowych tracił ok. 24 proc. swojego zasięgu. Nieco większą stratę odnotowano w przypadku modelu Tesla S. Podczas testu w idealnej temperaturze zasięg tego modelu oscylował w granicach 280 km. Podczas użytkowania w warunkach zimowych, kiedy temperatura spadła poniżej 0°C, zasięg zmniejszył się do ok. 200 km. Z kolei największa strata dotyczyła Nissana Leaf. W idealnej temperaturze model ten powinien przejechać średnio ok. 120 km. Przy ujemnych temperaturach jego zasięg spadł jednak średnio do ok. 80 km.

W przeprowadzonych przez Reccurent Auto testach badano utratę zasięgu w temperaturach ujemnych w porównaniu do idealnej temperatury jazdy. Tę określono jako temperatuęa, w której dany model widzi swój najwyższy średni zasięg. Temperatura ta różni się w zależności od samochodu. Należy również pamiętać, że spadek zasięgu samochodów elektrycznych przy niższych temperaturach zależy od wielu zmiennych, np. marki i modelu pojazdu, stanu jego akumulatora, prędkości jazdy, ukształtowania terenu, po którym pojazd się porusza, itp. Podane w badaniach liczby są więc wartościami średnimi.

zasięg samochodów elektrycznych -badanie rankomat.pl

Problematyczne ładowanie elektryków w Polsce

Choć wszystkie samochody tracą na wydajności w warunkach zimowych, dla właścicieli elektryków jest to większy problem niż dla posiadaczy aut spalinowych. Przyczyną jest dostęp do punktów ładowania. Jak podaje rynekelektryczny.pl, pod koniec listopada 2023 r. w Polsce działało ponad 5,8 tys. ogólnodostępnych punktów ładowania pojazdów elektrycznych, zlokalizowanych na 3,2 tys. stacji. Dla porównania w całym kraju funkcjonuje ponad 7,9 tys. stacji benzynowych.

Z internetowej mapy ładowania pojazdów elektrycznych wynika, że punkty ładowania często znajdują się w dużych odległościach od siebie. Tym samym spadek zasięgu samochodu w związku z niską temperaturą otoczenia może sprawić, że bateria samochodu elektrycznego wyczerpie się całkowicie, zanim kierowca dotrze do najbliższej stacji ładowania.

Dlaczego zima nie sprzyja jeździe elektrykami?

Na wzrosty zużycia energii w aucie elektrycznym zimą ma wpływ kilka czynników. Zmieniają się one w zależności od tego, czy samochód porusza się np. po mieście, czy też jest to droga ekspresowa. Według badania zrealizowanego przez serwis wysokienapiecie.pl na spadek zasięgu w terenie zabudowanym wpływają wzrosty oporów toczenia (19 proc.), ogrzewanie (29 proc.) czy też zimna bateria (zwłaszcza mocno naładowana), która przy hamowaniu doładowuje się w mniejszym stopniu (23 proc.).

Na drodze ekspresowej największą rolę w utracie zasięgu zimą przez elektryki odgrywa z kolei zimne powietrze i silniejszy wiatr (49 proc.). Nie bez znaczenia są też takie czynniki, jak wzrost oporów toczenia (25 proc.) czy wzrost strat napędu i baterii (11 proc.).

wzrost zużycia energii w elektrykach zimą - wykres

Jak zwiększyć zasięg samochodu elektrycznego zimą?

Choć straty zasięgu przez elektryki w warunkach zimowych są nieuniknione, kierowca może podjąć działania, które w pewnym stopniu ograniczą ten spadek. Serwis autobaza.pl podaje następujące sposoby na zwiększenie zasięgu pojazdów zimą:

  • Można skorzystać z opcji przygotowania baterii do jazdy (jest to możliwe w większości samochodów elektrycznych – dzięki temu akumulatory zaczną pracować w optymalnej temperaturze);
  • Podczas podróży w pojedynkę warto korzystać z opcji ogrzewania foteli ogrzewania kabiny;
  • Wyłączmy hamowanie rekuperacyjne;
  • Wyłączmy zbędne elementy wyposażenia, np. automatyczne składanie lusterek itp.;
  • Zostawmy pojazd podłączony do gniazdka po zakończeniu jazdy (jeżeli takie są zalecenia producenta).

Rozładowana bateria w elektryku i co dalej?

Jeśli pomimo zastosowanych działań bateria w samochodzie się rozładuje, a kierowca nie będzie miał możliwości jej naładowania, jedynym rozwiązaniem pozostaje wezwanie lawety, która odholuje pojazd do najbliższego punktu ładowania.

− Kierowcy samochodów elektrycznych powinni rozważyć rozszerzenie obowiązkowej polisy OC o ubezpieczenie Assistance, które zapewni pomoc w przypadku rozładowania się baterii w samochodzie. Towarzystwa ubezpieczeniowe oferują różne zakresy takiej ochrony, dlatego przed zakupem polisy należy dokładnie sprawdzić, jakie są limity holowania pojazdu oraz ile razy można skorzystać z takiej usługi. Zwykle ubezpieczyciele oferują dwa takie świadczenia w ramach polisy – tłumaczy Katarzyna Gaweł z rankomat.pl.

 

***

Rankomat.pl to pierwsza i największa multiporównywarką na polskim rynku. W jej portfolio znajdują się porównywarki takich produktów, jak ubezpieczenia komunikacyjne, nieruchomości, podróżne, na życie, a także konta i kredyty bankowe oraz pożyczki. Od startu działalności w 2008 r. jest liderem rynku porównywarek, oferując dostęp do produktów ponad 30 marek finansowych.

Źródło informacji i grafiki: materiały prasowe

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce. czytaj więcej ROZUMIEM