Wielka Brytania – Chiny. Bezpośrednie połączenie kolejowe
Po Brexicie Wielka Brytania stara się wzmocnić i tak już silne stosunki gospodarcze z Chinami. Na początku 2017 roku zostało otwarte bezpośrednie połączenie kolejowe Wielka Brytania – Chiny. Pociągi kursują między Yiwu w prowincji Zhejiang we wschodnich Chinach a Londynem. Nowe połączenie stanowi część realizowanej przez Pekin koncepcji Nowego Jedwabnego Szlaku.
Pociągi pokonują 12 000 km, co czyni tę trasę drugą co do długości na świecie. Najdłuższą w tej chwili trasą kolejową jest połączenie Chin z Madrytem. (Otwarte w 2014 roku połączenie ze stolicą Hiszpanii jest o 1000 kilometrów dłuższe.) Londyn stanowi już 15 miasto na świecie, które obsługuje chińska państwowa spółka China Railway Corporation.
Pierwszy pociąg do Londynu wyruszył z Yiwu 1 stycznia 2017 roku Przybył on na londyński dworzec towarowy Barking’s Eurohub. Ładunek stanowiły głównie ubrania i inne towary przeznaczone do sprzedaży detalicznej.
W kwietniu do Yiwu przyjechał pierwszy pociąg z Londynu. Połączenie nosi znaczącą nazwę „Wschodni Wiatr”. jest to nawiązanie do zdania pierwszego przywódcy Chin komunistycznych Mao Zedonga: „Wschodni wiatr góruje nad wiatrem zachodnim”.
Pierwszy pociąg na trasie Londyn – Yiwu przewiózł 88 kontenerów zawierających whisky, mleko dla niemowląt, leki i maszyny. Wyjechał z Londynu 10 kwietnia. Jego 20-dniowa podróż przebiegała przez Francję, Belgię, Niemcy, Polskę, Białoruś, Rosję, Kazachstan i całe Chiny.
Kontenery muszą być dwukrotnie przeładowywane do nowych wagonów, ponieważ w krajach byłego Związku Radzieckiego stosuje się szerszy rozstaw między szynami na liniach kolejowych.
Problemy stwarza również podróż w samej Wielkiej Brytanii, ponieważ ustalono tam mniejsze wymiary skrajnej kolejowej, co oznacza, że po brytyjskich torach mogą się poruszać wagony mniejsze niż w pozostałych krajach Europy. Mimo wszelkich ograniczeń i utrudnień transport kolejowy Wielka Brytania – Chiny jest krótszy o 30 dni, niż przewóz drogą morską.
Połączenie Wielka Brytania – Chiny częścią Nowego Jedwabnego Szlaku
Mimo o wiele krótszego czasu transportu koleją 80% towarów na świecie przewożonych jest drogą morską. Transport kolejowy ograniczają bowiem często problemy technicznie i biurokratyczne. Dlatego Chiny – w ramach lansowanej przez siebie idei “Jeden pas, jedna droga” znanej też jako Nowy Jedwabny Szlak – chcą przeznaczyć miliony dolarów na rozbudowę infrastruktury w krajach Azji i Europy.
Pod koniec roku ma przyjechać do Pekinu brytyjska premier Theresa May. Jak twierdzą londyńscy politycy, przedmiotem rozmów będzie zacieśnienie współpracy gospodarczej w związku z opuszczeniem przez Wielką Brytanię Unii Europejskiej.
Nowy Jedwabny Szlak ma ułatwić przywóz chińskich towarów do Europy podobnie jak historyczny jedwabny szlak w przeszłości. Obok Londynu i Madrytu już w tej chwili funkcjonują połączenia między innymi z włoskim Mediolanem, a także z dwoma miastami w Niemczech. Są to linie Chongqing – Duisburg oraz Pekin – Hamburg. Coraz więcej pociągów przyjeżdża też do Łodzi.
Źródło – DW
Dodaj komentarz