Menu

Menu

Sztuka Aborygeńska jako Alternatywna Inwestycja: Geneza, Rozkwit i Wartość

Inwestowanie może przybierać różne formy, ale jedną z bardziej niekonwencjonalnych i fascynujących jest inwestycja w sztukę. Tym mniej znanym, ale coraz bardziej popularnym rodzajem sztuki, która przyciąga uwagę inwestorów na całym świecie, jest malarstwo aborygeńskie, wśród koneserów i inwestorów potocznie znane jako „malarstwo kropkowe”. To unikalna i niepowtarzalna forma wyrazu, która wywodzi się z cywilizacji australijskich Aborygenów i jest pełne historii, kultury oraz mistycznych znaczeń.

Iwona Pruszyńska

W czasach niepewnych ekonomicznie ludzie posiadający wolne środki finansowe, nie chcąc lokować ich w bankach, od lat szukają alternatywnej formy inwestycji. Te najbardziej rozpowszechnione to nieruchomości, złoto i metale szlachetne, diamenty i klejnoty, zabytkowe auta, whiskey a nawet wine-banking. Te coraz bardziej przybierające na znaczeniu w ostatnich latach, i jeszcze bardziej alternatywne, to kryptowaluty, hedge fundy, start-upy czy nawet energia odnawialna.

Od niedawna rekordowe ceny osiąga na światowych aukcjach malarstwo aborygeńskie, reprezentujące wyrafinowaną estetykę prymitywną ale wpisujące się również w najbardziej obecnie popularny i poszukiwany współczesny nurt abstrakcyjny i minimalistyczny  i z tego powodu znawcy sztuki, ale również alternatywnej inwestycji upatrują w tej formie ogromny potencjał. Warto zauważyć, że każdy rodzaj alternatywnej inwestycji ma swoje własne unikalne cechy, ryzyko i potencjalną korzyść. Zanim zdecydujemy się inwestować w coś, warto dokładnie zbadać daną klasę aktywów, zrozumieć jej dynamikę i skonsultować się z ekspertami finansowymi, aby dokonać świadomej decyzji inwestycyjnej. Dywersyfikacja portfela, czyli inwestowanie w różne rodzaje aktywów minimalizuje ryzyko strat, a znajomość genezy poszczególnej formy inwestycji daje dodatkową satysfakcje wyboru inwestycji najbliższej naszemu sercu i portfelowi.

Geneza Sztuki Aborygeńskiej

Rozkwit i rozpowszechnienie malarstwa aborygeńskiego przypadły na lata 80. i 90. XX wieku. W tym okresie poważne galerie w Sydney, Melbourne i Canberra coraz częściej organizowały wystawy poświęcone sztuce Aborygeńskiej, zarówno w części, jak i w całości. To właśnie wtedy pierwsze instytucje państwowe oraz banki zaczęły pozyskiwać egzemplarze do swoich kolekcji, co z kolei przyciągnęło uwagę inwestorów i galerii międzynarodowych. Wystawy prezentowane w największych międzynarodowych galeriach zdobywały uznanie krytyków.

W 1990 roku dwóch wybitnych artystów aborygeńskich, Rover Thomas i Trevor Nicholls, reprezentowali Australię na Biennale w Wenecji. To odkrycie okazało się punktem zwrotnym, w którym sztuka aborygeńska zaczęła być postrzegana jako sztuka współczesna, a nie jedynie etnograficzna, prymitywna, lokalna czy tradycyjna. W tym okresie w odległych społecznościach aborygeńskich powstało wiele centrów sztuki, prowadzonych przez samych malazrzy Aborygenów, które otrzymywały wsparcie od zagranicznych inwestorów i ekspertów.

Rodzaje Sztuki Aborygeńskiej

Sztuka aborygeńska jest niezwykle zróżnicowana i obejmuje wiele różnych stylów i technik. Jednym z najbardziej znanych jest tzw. malarstwo kropkowe, które jest charakterystyczne dla wielu prac z okresu tzw contemporary art. Nurtu rozpoczętęgo w 1971 r który przyczynił się do popularyzacji malarstwa aborygeńskiego na skalę światową. Ta technika wykorzystuje punkty, linie i kolory, aby opowiedzieć historie, odzwierciedlić krajobrazy oraz przekazać znaczenia kulturowe.

Inne style sztuki Aborygeńskiej obejmują malowane opowieści na tkaninach, wyroby ceramiczne, rzeźby w drewnie i kamieniu oraz wiele innych. Każdy z tych stylów ma swoje własne znaczenie i jest często powiązany z konkretną społecznością aborygeńską.

Sztuka Aborygeńska jako Inwestycja

Wraz z nadejściem drugiego tysiąclecia zarówno sprzedaż, jak i ceny obrazów aborygeńskich drastycznie wzrosły, osiągając apogeum w 2007 roku. Wówczas obraz „Earth’s Creation” autorstwa Emily Kame Kngwarreye został sprzedany za ponad milion dolarów, a dzieło „Warlugulong” Clifforda Possuma zakupione przez National Gallery of Australia osiągnęło rekordową cenę 2,4 miliona dolarów.

Pierwsze licytacje sztuki Aborygeńskiej odbywały się na ich rodzimym kontynencie w latach 1997–2009, a następnie przeniosły się do Londynu w latach 2015–2018, a pod koniec 2019 roku zagościły w Stanach Zjednoczonych. To świadczy o rosnącym zainteresowaniu tą formą sztuki na całym świecie.

Wyjątkowe Inwestycje

Malarstwo aborygeńske jako forma inwestycji ma wiele zalet. Po pierwsze, jest to dziedzina sztuki, która ma bogatą historię i kulturowe znaczenie, co dodaje jej wartości. Po drugie, jest unikalna i często trudno dostępna, co sprawia, że inwestorzy mogą posiadać dzieła sztuki, które stanowią rzadkość na rynku. Po trzecie, historia wzrostu cen na rynku sztuki aborygeńskiej świadczy o jej potencjale jako inwestycji.

Jednak jak każda inwestycja, malarstwo aborygeńskie nie jest pozbawione ryzyka. W przeszłości widzieliśmy spadki w związku z globalnym kryzysem finansowym, co pokazuje, że rynek sztuki jest podatny na zmienne warunki ekonomiczne. Dlatego ważne jest, aby inwestować z rozwagą i być świadomym ryzyka. Jednak jak prognozują eksperci, w związku z limitacją dzieł kropkowych – wynikającą z praw plemiennych (tylko wytypowani przez starszyznę przedstawiciele Aborygenów, mogą malować te obrazy) zapotrzebowanie na nie będzie tylko większe, a popyt przewyższy podaż. Sztuka Aborygeńska to fascynująca i unikalna dziedzina sztuki, która zyskuje coraz większą popularność jako alternatywna forma inwestycji. Jej geneza, różnorodność stylów oraz rosnąca wartość na rynku sprawiają, że przyciąga uwagę inwestorów na całym świecie. Dla wielu osób malarstwo aborygeńskie nie jest tylko inwestycją, ale również sposobem na poznanie i docenienie kultury i historii najstarszej cywilizacji świata.

Utopia w Warszawie www.utopiaart.pl

Dla znawców sztuki i alternatywnej inwestycji sprowadziłam do Polski 11 wyjątkowych dzieł kropkowych które pokazane zostaną już 12 paźdzeirnika 2023 w Warszawskiej Bibliotece Publicznej przy ul. Koszykowej 26/28. Swój udział potwierdziły już nie tylko znakomitości dyplomacji i stosunków międzynarodowych ale i koneserzy sztuki i eksperci inwestycyjni, co potwierdza światowy „HYPE” wokół tej formy inwestowania.

Iwona Pruszyńska

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.