Nowy rok i nowe regulacje dla kierowców
Bardziej rygorystyczne zasady rejestracji samochodu i zaostrzenie kar dla nietrzeźwych kierowców to wybrane zmiany w prawie drogowym, które wchodzą w życie w 2024 roku. Eksperci rankomat.pl przygotowali zestawienie przepisów, które ulegną zmianie, oraz tych, które zaktualizowano w latach wcześniejszych. Tylko w 2023 roku wprowadzono 10 nowych zasad dla kierowców. Część z nich uprościła niektóre procedury i wniosła oszczędności dla właścicieli pojazdów. Są jednak i takie, które generują znacznie większe wydatki.
Kierowców najwięcej będzie kosztować naruszenie przepisów ruchu drogowego, np. spowodowanie zagrożenia bezpieczeństwa na drodze po spożyciu alkoholu lub prowadzenie pojazdu bez ważnej polisy OC.
Wyższe kary za brak OC
Kary za brak obowiązkowego ubezpieczenia samochodu zmieniają się wraz z wysokością minimalnego wynagrodzenia za pracę. Kierowców nie powinny dziwić wyższe opłaty, choć nieco szokujący może być wymiar kary. Od 1 stycznia 2024 roku niektórzy właściciele pojazdów mogą otrzymać wezwanie od Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego do zapłaty nawet 12 730 zł. Kolejne podwyżki są zapowiadane na lipiec, kiedy to najwyższy wymiar kary może wynieść nawet 12 900 zł.
Wraca obowiązek przerejestrowania auta zarejestrowanego w Polsce
Wraz z początkiem 2024 roku zmieniają się przepisy związane z zakupem pojazdów zarejestrowanych w Polsce. Nowi właściciele mają obowiązek rejestracji pojazdu w ciągu 30 dni. Ten sam termin rejestracji obowiązuje nabywców samochodów zza granicy oraz w drodze spadku. Przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą w Polsce w zakresie obrotu pojazdami powinien złożyć wniosek o rejestrację pojazdu w terminie 90 dni. Ponadto osoby decydujące się na sprzedaż samochodu w 2024 roku nadal powinny pamiętać o zgłoszeniu jego zbycia do wydziału komunikacji.
Od początku 2024 roku zmianie ulegną także wysokości opłat za niedopełnienie obowiązku rejestracji pojazdu lub brak zawiadomienia o jego zbyciu. Do końca 2023 roku wynosiły one od 200 zł do 1000 zł. W tym roku właściciele pojazdów, którzy nie złożą wniosku o rejestrację w terminie 30 dni, zapłacą karę w wysokości odpowiednio: 500 zł dla nabywców pojazdów zarejestrowanych w Polsce lub sprowadzonych z zagranicy i 1000 zł dla przedsiębiorców zajmujących się pośrednictwem sprzedaży.
Jeśli wniosek o rejestrację nie zostanie złożony w terminie 180 dni, kara wzrośnie do 1000 zł lub 2000 zł. Osoby, które nie zawiadomią starosty o zbyciu pojazdu w odpowiednim terminie, będą natomiast podlegać karze pieniężnej w wysokości 250 zł.
Konfiskata samochodu od 14 marca 2024 roku
Nowe przepisy, wynikające z nowelizacji kodeksu karnego, będą bezlitosne dla nietrzeźwych kierowców. Od 14 marca 2024 roku kierowca, w którego krwi zostanie wykryte przynajmniej 1,5 promila alkoholu, a także kierujący pojazdem, który spowoduje wypadek w stanie nietrzeźwości, ryzykuje utratę samochodu. Konfiskata auta będzie dotyczyć również recydywistów, czyli osób, które prowadziły pojazd w stanie nietrzeźwości po raz kolejny w ciągu ostatnich 2 lat. Odstąpienie od orzeczenia przepadku samochodu będzie możliwe tylko w sytuacjach uzasadnionych szczególnymi okolicznościami.
− Jeśli samochód kierowany przez nietrzeźwego będzie własnością innej osoby lub przedsiębiorstwa, sąd na podstawie wartości określonej w polisie ubezpieczeniowej lub średniej wartości rynkowej orzeknie przepadek jego równowartości. Z kolei kierowcy zawodowi, którzy w momencie zatrzymania będą prowadzili pojazd, wykonując czynności zawodowe lub służbowe, zapłacą nawiązkę minimum 5000 zł na rzecz Funduszu Pomocy Pokrzywdzonym oraz Pomocy Postpenitencjarnej – wyjaśnia Stefania Stuglik, ekspert rankomat.pl.
Automatyczne wyrejestrowanie „martwych dusz” z dniem 10 czerwca 2024 r.
Kolejna ważna zmiana przepisów w 2024 roku dotyczy pojazdów, które od lat nie są używane i ubezpieczone, ale wciąż widnieją w ewidencji. Decyzje o rejestracji pojazdu wydane przed dniem 14 marca 2005 roku dotyczące pojazdów, które nie posiadają ważnego badania technicznego oraz aktualnej polisy OC przez okres dłuższy niż 10 lat, przypadający bezpośrednio przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy (czyli 9.06.2024 r.), wygasają z dniem 10 czerwca 2024 roku. Powyższy przepis nie dotyczy pojazdów zabytkowych oraz pojazdów wolnobieżnych. Zawiadomienie o wygaśnięciu decyzji może odbywać się przez publiczne obwieszczenie. Wyrejestrowany pojazd może podlegać powtórnej rejestracji. Automatyczne wyrejestrowanie „martwych dusz” ma pomóc w uporządkowaniu centralnej ewidencji pojazdów.
Od 7 lipca 2024 r. produkcja nowych aut tylko z zastosowaniem zaawansowanych systemów bezpieczeństwa
Dla nabywców samochodów z salonu interesująca może być także informacja dotycząca wyposażenia auta. Od 7 lipca 2024 roku podczas produkcji wszystkich nowych pojazdów zastosowanie będą miały przepisy wynikające z Rozporządzenia UE w sprawie bezpieczeństwa ogólnego pojazdów. Narzuca ono zastosowanie szeregu zaawansowanych systemów wspomagania kierowców i ustanawia ramy prawne dla homologacji w UE pojazdów zautomatyzowanych i w pełni autonomicznych.
− Zmiany związane z obowiązkowym zastosowaniem nowoczesnych systemów w nowych samochodach mają na celu zwiększenie bezpieczeństwa pojazdów. Należy przy tym pamiętać, że wyprodukowanie auta z dodatkowym wyposażeniem generuje wyższe koszty. Z reguły przerzuca się je na nabywców samochodów. Bardzo możliwe więc, że czeka nas wzrost cen, szczególnie najtańszych do tej pory modeli na rynku – komentuje Stefania Stuglik, ekspert rankomat.pl.
Zmiany w przepisach ruchu drogowego w 2023 roku
2023 rok obfitował w nowe regulacje dotyczące polskich kierowców. Znacząco wzrosły kary za brak OC. W 2023 roku dwa razy wzrosła wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę (1 stycznia i 1 lipca). W tym samym czasie wzrosły kary za brak OC dla wszystkich właścicieli pojazdów. Np. od stycznia do czerwca maksymalna kara za brak ubezpieczenia samochodu osobowego wynosiła 6980 zł, a w okresie lipiec – grudzień już 7200 zł.
W 2023 roku zdrożał także egzamin na prawo jazdy. Za egzamin teoretyczny (każda kategoria) trzeba było zapłacić 50 zł, za część praktyczną egzaminu (kat. AM, A1, A2, A, B1, B, C1, D1 lub T albo uprawnienia do kierowania tramwajem) 200 zł, zaś 250 zł w zakresie uprawnień prawa jazdy kategorii B+E, C1+E, C, C+E, D, D+E lub D1+E. Niewykluczone są dalsze podwyżki: maksymalne opłaty za egzamin na prawo jazdy ulegają corocznie zmianie na następny rok kalendarzowy w stopniu odpowiadającym średniorocznemu wskaźnikowi cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem, ogłaszanemu przez prezesa GUS.
Oprócz wyższych opłat za brak OC i za egzamin na prawo jazdy warto wspomnieć obostrzenia dotyczące kradzieży tablic rejestracyjnych, karę więzienia dla osób unikających odpowiedzialności za naprawienie szkody, a także powrót kursów reedukacyjnych.
Źródło informacji i grafiki: materiały prasowe
Dodaj komentarz