Nowa etylina 95 – kto zapłaci więcej za paliwo?
Od stycznia 2024 roku na stacjach pojawi się nowe paliwo. Dotychczas produkowana etylina 95 z oznaczona symbolem E5 będzie systematycznie (do wyczerpania zapasów) zastępowana przez etylinę 95 oznaczoną symbolem E10. Oznacza to, że maksymalna zawartość bioetanolu czyli alkoholu etylowego zwiększy się z 5 do 10 proc. W droższej etylinie 98 zawartość biododatków pozostanie na maksymalnym poziomie 5 proc. Nie wszystkie samochody są jednak przystosowane do używania benzyny E10. Dotyczy to przede wszystkie starszych aut, których właściciele będą musieli kupować droższą etylinę 98.
Można się spodziewać, że zwiększenie zawartości alkoholu etylowego w benzynie doprowadzi do wzrostu jej ceny, ponieważ jest on droższy. Ale głównym problemem jest niemożliwość jej stosowania we wszystkich samochodach.
Ministerstwo Klimatu i Środowiska pisze na swojej stronie: Znaczna większość pojazdów osobowych z silnikiem o zapłonie iskrowym wyprodukowanych po 1 stycznia 2010 r. jest przystosowania do stosowania benzyn silnikowych E10. Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów ACEA opracowało raport dotyczący kompatybilności samochodów różnych marek i modeli względem używania benzyny E10. Ministerstwo Klimatu i Środowiska przygotowuje na potrzeby kierowców przeglądarkę, w której będzie można sprawdzić kompatybilność samochodów danej marki z danego rocznika.
Wspomniana przeglądarka jest już dostępna. Po wpisaniu marki, modelu i roku produkcji auta, otrzymujemy informację, czy noże on być zasilany nowym paliwem. Najprawdopodobniej bez względu na wynik uzyskany w przeglądarce w przyszłym roku zapłacimy więcej za paliwo. Etylina 95 zapewne podrożeje ze względu na wyższą cenę alkoholu etylowego, z drugiej strony właściciele głównie starszych pojazdów, wyprodukowanych przed 2010 rokiem będą musieli tankować etylinę 98, które jest jeszcze droższa. W praktyce oznacza to, że osoby o niższych dochodach, które nie stać na nowy samochód będą płacić więcej.
Polacy jeżdżą coraz starszymi samochodami. Nowa etylina 95 nie nadaje się do wielu z nich
Galopująca inflacja, której byliśmy świadkami w ostatnich latach, powodująca ubożenie społeczeństwa sprawia, że coraz więcej Polaków nie stać na nowe auta. Szybko rośnie też średnia wieku zarejestrowanych samochodów. Jak podaje portal rankomat.pl, jeszcze w 2020 roku wynosiła ona 13,4 roku, a w 2022 już 14,2 roku. Większy popyt na starsze samochody przekłada się na wzrost ich cen, a Polacy niechętnie pozbywają się starych aut, ponieważ nie stać ich na wymianę.
Połowa samochodów w naszym kraju ma ponad 16 lat. Oznacza to, że wprowadzenie nowego paliwa zmusi wielu kierowców do znacznego zwiększenia wydatków na benzynę poprzez tankowanie etyliny 98. Zapewnienie ministerstwa, że większość pojazdów wyprodukowanych po 2010 roku jest przystosowana do spalania paliwa E10 dotyczy więc zdecydowanej mniejszości aut w Polsce.
Etylina 98 jest o około 50 groszy droższa od etyliny 95. Portal mubi.pl podaje, że średni roczny przebieg samochodu w Polsce wynosi 8607 km. Właściciel nawet małego auta, które spala tylko 6 do 7 litrów/100 km, rocznie wyda na benzynę kilkaset złotych więcej.
Dodanie alkoholu do paliwa nie wpłynie w widoczny sposób na spadek emisji dwutlenku węgla do atmosfery, ponieważ w wyniku całkowitego spalania etanolu powstają: tlenek węgla, dwutlenek węgla i woda, czyli podobne gazy, jak przy spalaniu benzyny. Jedyne, co ulegnie ograniczeniu, to emisja niewielkiej ilości tlenku azotu.
Może więc okazać się, że skutkiem nowych przepisów będzie wzrost cen paliwa niewspółmierny do efektu dla środowiska naturalnego. Wzrost ten uderzy w osoby o niskich dochodach. Tymczasem według badań organizacji Oxfam 1 procent najbogatszych ludzi na świecie odpowiada za emisję dwutlenku węgla większą niż cały globalny transport kołowy. Organizacja postuluje więc ograniczenie ostentacyjnej konsumpcji przez 1 procent najbogatszych ludzi na świecie, co – według jej przedstawicieli – będzie miało bardziej korzystny wpływ na środowisko naturalne.
Wojciech Ostrowski
Za Wiki:
Etylina – benzyna silnikowa, w której jako środek przeciwstukowy stosowany był tetraetyloołów, PbEt4.