Menu
Menu

Kongres Nowej Mobilności i zrównoważony transport w roli głównej

Za sprawą Kongresu Nowej Mobilności Europejski Tydzień Mobilności 2023 potrwa w Polsce 2 tygodnie. To największe wydarzenie w regionie CEE poświęcone zrównoważonemu transportowi rozpocznie się w Łodzi 26 września br. Największe wydarzenie zrównoważonego transportu w regionie CEE zgromadzi ponad 300 mówców z całego świata. W strefie EXPO zaprezentuje się ponad 150 partnerów i wystawców, liderów zeroemisyjnych technologii.

16 września rozpoczął się Europejski Tydzień Mobilności, organizowany co roku przez Komisję Europejską. Miasta i organizacje w całej Polsce realizują liczne inicjatywy i akcje edukacyjne, które potrwają do 22 września. Zaledwie 4 dni później, 26 września, rozpocznie się Kongres Nowej Mobilności 2023. To największa w regionie Europy Środkowo-Wschodniej konferencja połączona z targami zeroemisyjnych technologii w transporcie. Na 6 scenach ponad 300 prelegentów omówi − w ramach 100 debat, warsztatów i wystąpień merytorycznych − najważniejsze wyzwania i trendy związane z rozwojem sektora e-mobility.

Inspirujący prelegenci

Udział w Kongresie Nowej Mobilności 2023 zapowiedzieli przedstawiciele instytucji unijnych, administracji centralnej i samorządowej, placówek dyplomatycznych, a także eksperci i praktycy rynku. − W dyskusji na temat przyszłości transportu wezmą udział m.in. szefowie resortów rządowych: Anna Moskwa, minister klimatu i środowiska, i Waldemar Buda, minister rozwoju i technologii, włodarze największych polskich miast, w tym Hanna Zdanowska, prezydent miasta Łodzi, Aleksandra Dulkiewicz, prezydent miasta Gdańska, oraz Konrad Fijołek, prezydent miasta Rzeszowa, jak również Michał Kurtyka, prezydent COP24 − mówi Aleksander Rajch, członek zarządu PSPA.

Lista prelegentów obejmuje również liderów biznesu oraz trzeciego sektora. Wśród nich znajdą się m.in. Lucie Mattera, Secretary General, Charge Up Europe − organizacji branżowej zrzeszającej wiodących operatorów infrastruktury, dysponujących siecią ponad 500 tys. punktów ładowania w całej Europie i Robert Chryc-Gawrychowski z Northvolt, czołowej firmy europejskiego przemysłu bateryjnego. O doświadczeniach zagranicznych metropolii w budowie ekologicznej mobilności opowie Karen Vancluysen, sekretarz generalna Polis Network, działającej od 1989 r. sieci europejskich miast i regionów, w tym Barcelony, Berlina, Brukseli, Dublina, Göteborga, Londynu, Mediolanu czy Wiednia, współpracujących w celu opracowania innowacyjnych technologii i polityk w zakresie transportu lokalnego. KNM zaszczyci swoją obecnością także William Todts, Executive Director w Transport & Environment, czyli wiodącej organizacji zeroemisyjnego transportu w Europie. Będą obecni również przedstawiciele podmiotów unijnych: Maria Tsavachidis, CEO w EIT Urban Mobility, oraz Diego Pavia, CEO w EIT InnoEnergy. Lista mówców i uczestników KNM 2023 liczy ponad 300 liderów, ekspertów i praktyków rynku elektromobilności.

Kompleksowy program

Zaplanowany w dniach 26−28 września br. Kongres obejmuje ponad 100 punktów i aktywności (debaty, sesje, panele, warsztaty, wystąpienia) dotyczących wszystkich najważniejszych aspektów i wyzwań związanych z rozwojem zrównoważonego transportu w Polsce i Europie.

Nie sposób wymienić wszystkich mocnych, merytorycznych punktów programu, który w tym roku robi jeszcze większe wrażenie. Warto natomiast wspomnieć o okrągłym stole „E-Mobility Road Map 2035” z udziałem interesariuszy kształtujących polski krajobraz gospodarczy. Dyskusja skupi się na strategicznych celach i instrumentach wsparcia, których wdrożenie pozwoli wykorzystać historyczną szansę i uczynić z Polski europejski hub produkcyjny sektora elektromobilności w kontekście zapowiedzianego zakazu rejestracji nowych samochodów osobowych i dostawczych w UE. Przejście na samochody elektryczne oraz polityki i regulacje prawne wdrażane w tym celu na całym świecie będą z kolei tematem przewodnim sesji „The ICE Age is Over”. Oczywiście na KNM 2023 nie może zabraknąć AFIR, czyli nowego, europejskiego rozporządzenia w sprawie rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych. O tym, jak osiągnąć ambitne cele, kluczowi interesariusze porozmawiają na dedykowanej sesji − zapowiada Maciej Mazur, dyrektor zarządzający PSPA, i zachęca do zapoznania się z programem KNM na stronie internetowej wydarzenia.

Panele „Local and Central Challenges for Heavy Duty and Logistics” (organizowany we współpracy z Polskim Instytutem Ekonomicznym) oraz „Electric Heavy Duty − Polish Duty” zostaną w całości poświęcone wyzwaniom związanym z elektryfikacją drogowego transportu ciężkiego i branży TSL, która kreuje dziś w Polsce prawie milion miejsc pracy. Z kolei w trakcie panelu „How to Sell BEVs?”, wspieranego przez Otomoto, eksperci branżowi porozmawiają o instrumentach umożliwiającym zwiększenie popytu na samochody całkowicie elektryczne w Polsce (w I połowie 2023 r. ich rynkowy udział w segmencie nowych pojazdów osobowych wynosił ok. 3,5 proc.).

Tematy oczekiwane przez branżę

Uczestnicy sesji „Poland as an e-Mobility Powerhouse” oraz „Establishing Green Manufacturing Sites in Poland” (partnerem jest Związek Pracodawców Motoryzacji i Artykułów Przemysłowych) zastanowią się, jak zwiększyć napływ inwestycji sektora e-mobility i sprawić, żeby polski przemysł motoryzacyjny − odpowiadający dziś za 8 proc. PKB − wzmocnił swoją pozycję wraz z postępującą w kierunku zeroemisyjnym transformacją transportu w UE. Celem dyskusji w ramach sesji „Plugging In: A Roadmap to Urban Charging Infrastructure”, organizowanej wspólnie z Unią Metropolii Polskich, będzie natomiast ustalenie działań niezbędnych do przyspieszenia rozbudowy infrastruktury ładowania w polskich ośrodkach miejskich.

Zagadnienia związane z rozwojem nowej mobilności na poziomie samorządowym będą wiodące omówione na panelach „Greening Urban Mobility”, którego partnerami będą GZM oraz EIT Urban Mobility, a także „Green Cities”. Dużo miejsca poświęcimy tematyce elektryfikacji flot przez firmy, które odpowiadają za ponad 80 proc. rejestracji BEV w Polsce, strefom czystego transportu, instrumentom subsydiów, w tym oczekiwanej przez branżę optymalizacji programu „Mój Elektryk”, ESG, kwestiom ochrony pożarowej EV, wodorowi w transporcie czy też rynkowi bateryjnemu, w tym recyclingowi w tym sektorze − na sesji pod patronatem InnoEnergy oraz EBRD − mówi Jan Wiśniewski, dyrektor Centrum Badań i Analiz PSPA.

Podczas KNM odbędą się też kolejne posiedzenia komitetów PSPA, po raz pierwszy w historii otwarte dla publiczności. Ich tematem będą skonkretyzowane postulaty zmian prawnych, wypracowane w ramach projektu „Biała Księga Nowej Mobilności”.

Innowacyjne EXPO

Obok konferencji na KNM 2023 odbędą się największe w Europie Środkowo-Wschodniej targi EXPO. 19 tys. mkw. zapełni ponad 150 partnerów i wystawców. W rezultacie każdy odwiedzający KNM będzie mógł zobaczyć w jednym miejscu innowacyjne rozwiązania z całego łańcucha wartości sektora e-mobility oraz być świadkiem wielu unikatowych na skalę europejską premier.

Na Kongresie Nowej Mobilności po raz pierwszy w Polsce zobaczymy takie samochody, jak elektryczny Ford Explorer, wodorowe BMW iX5, e-VAN, nowy Hyundai Kona Electric czy zeroemisyjny ciągnik siodłowy IVECO. − Nasze EXPO postanowiliśmy podzielić na dwa obszary. Strefa wystawiennicza B2B to profesjonalna ekspozycja stwarzająca okazję do zademonstrowania dostarczanej technologii innym uczestnikom rynku. Na EXPO nie zabraknie również strefy B2C, umożliwiającej integrację z użytkownikami końcowymi oraz poznanie opinii i oczekiwań potencjalnych klientów. W rezultacie na KNM 2023 w tym samym miejscu i czasie spotkają się dostawcy i odbiorcy zeroemisyjnych technologii − mówi Łukasz Witkowski, dyrektor operacyjny PSPA.

Aplikacja i bilety

Organizatorzy KNM 2023 przygotowali dla uczestników wydarzenia dedykowaną aplikację mobilną Kongres Nowej Mobilności 2023, dostępną w serwisach App Store i Google Play. Za jej pośrednictwem można łatwo uzyskać dostęp do biletu wstępu, wszystkich najważniejszych informacji, w tym programu konferencji, a także porozmawiać z innymi uczestnikami wydarzenia poprzez chat.

To tylko część funkcjonalności naszej aplikacji. Dzięki niej będzie można również zobaczyć listę prelegentów i uczestników KNM, jak również skorzystać z funkcji „Business Matching”, czyli możliwości umawiania spotkań biznesowych z wybranymi osobami. Dodatkowo dzięki aplikacji każdy uczestnik wydarzenia otrzyma bieżące informacje o premierach, rozpoczynających się panelach, debatach lub warsztatach. To innowacyjne rozwiązanie, które nie tylko pozwoli odnaleźć się w przestrzeni EXPO Łódź, lecz także umożliwi nawiązywanie nowych i zacieśnianie dotychczasowych relacji biznesowych − komentuje Maciej Gis, kierownik ds. komunikacji PSPA.

Osoby zainteresowane uczestnictwem w tegorocznej edycji Kongresu Nowej Mobilności 2023 wciąż mogą kupić bilety. W sprzedaży są wejściówki „Conference & EXPO pass” (dostęp do wszystkich scen konferencyjnych i przestrzeni networkingowych) oraz „EXPO pass” (dostęp do części targowej). Bilety są oferowane w cenach „Final Call”: 2450 zł netto − „Conference & EXPO pass” oraz 599 zł netto − „EXPO pass”.

www.kongresnowejmobilnosci.pl

Źródło informacji: PAP MediaRoom

Zdjęcia: Kongres Nowej Mobilności

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.