Menu

Menu

Coraz więcej parków handlowych

Pomimo pandemii rośnie liczba parków handlowych i centrów codziennych zakupów − wynika z raportu firmy doradczej JLL. Według najnowszych danych wartość transakcji inwestycyjnych na rynku nieruchomości handlowych wyniosła w tym czasie 190 mln euro. W I kwartale 2021 r. oddano do użytku blisko 93 tys. mkw. powierzchni handlowej, co było wynikiem porównywalnym do zeszłorocznego.

Struktura nowej podaży objęła dwa formaty wielkopowierzchniowe: sklepy wolnostojące (55 proc. nowego metrażu) i parki handlowe (31 proc.). Pozostałe 14 proc. dotyczyło centrów codziennych zakupów. W budowie pozostaje prawie 490 tys. mkw. powierzchni handlowej we wszystkich formatach.

Drugie najsilniejsze otwarcie roku od 6 lat

Jak wskazuje raport JLL, pomimo pandemii łączna wartość transakcji inwestycyjnych w sektorze nieruchomości handlowych od stycznia do marca br. wyniosła ok. 190 mln euro. Taki wynik stanowi drugie najsilniejsze otwarcie roku od 6 lat. − Biorąc pod uwagę ograniczone funkcjonowanie dużych obiektów, inwestorzy celują przede wszystkim w parki handlowe i centra codziennych zakupów, które od wielu miesięcy pozostają klasą produktów o największej płynności − komentuje Agnieszka Kołat, dyrektor Działu Rynków Kapitałowych Nieruchomości Handlowych JLL. Jak dodaje, prognozowana struktura nowej podaży w 2021 r. odzwierciedla trend lokalności i wygodnych zakupów, który nasilił się podczas pandemii.

Zdaniem analityczki rynku w JLL Joanny Tomczyk jeśli wziąć pod uwagę powierzchnię najmu, wśród nowych obiektów będą w tym roku dominować parki handlowe (mają one odpowiadać za 36 proc. całkowitej powierzchni planowanej do oddania) oraz wielkoformatowe sklepy wolnostojące (z 27- proc. udziałem). − Co ciekawe, po 18−19 proc. przypadnie na nowe centra handlowe i centra codziennych zakupów. To znacząca zmiana, zważywszy że dominującym formatem rozwijanym na polskim rynku były dotychczas centra handlowe − mówi.

Nowi gracze na rynku handlowym

Jak podaje JLL, mimo zawirowań na rynku handlowym, które wpłynęły na plany ekspansji większości marek, na otwarcie pierwszych sklepów w Polsce zdecydowało się trzech nowych graczy. Stopniowy rozwój konceptu tzw. twardego dyskontu jest obserwowany również na rynku spożywczym. W planach ekspansji nie ustają także pozostali operatorzy spożywczy oraz najemcy z kategorii value retailers.

Anna Wysocka, dyrektor Działu Wynajmu Powierzchni Handlowych w JLL, zwraca uwagę, że ze względu na warunki rynkowe i wyzwania dla operatorów oraz właścicieli obiektów handlowych w polityce czynszowej coraz częściej pojawiają się elastyczne konstrukcje umów. − Sprzyja to rozwojowi formatu typu pop-up. Sklepy tymczasowe to atrakcyjna propozycja dla rozwijających się marek, opcja sprzedaży nadwyżki towarów, ale także sposób na uzupełnienie niewynajętych przestrzeni w obiektach handlowych − tłumaczy. Mimo szczególnej sytuacją związaną z ograniczeniami i restrykcjami podczas pandemii czynsze w parkach handlowych i centrach codziennych zakupów pozostają stabilne.

Źródło informacji: PAP

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.