Menu

Menu

Serwisy streamingowe rosną w siłę

Polski SentiOne przeprowadził analizę popularności serwisów streamingowych i VOD wśród internautów za rok 2021. Wyniki wskazują na zdecydowaną przewagę Netflixa nad konkurencją. Z kolei wśród serwisów VOD, gdzie płaci się za dostęp do pojedynczych tytułów, czołówkę otwiera Player.pl. Spore zainteresowanie budzi też VOD TVP z dostępem do wielu bezpłatnych treści.

 

Oglądalność tradycyjnej telewizji w Polsce stopniowo spada. W 2021 r. Polacy spędzili na oglądaniu telewizji średnio 4 godziny, 6 minut i 34 sekundy na dobę. Tak niskiego wyniku nie odnotowano od 2012 r. Co ważne, tendencja spadkowa dotyczy wszystkich grup wiekowych. Jednocześnie gwałtownie wzrasta popularność platform streamingowych. W ciągu ostatnich 3 lat − o 266 proc. Wśród nich najpopularniejszy jest w Polsce Netflix (ponad 13 mln użytkowników). Kolejne miejsca w pierwszej trójce zajmują VOD Wp.pl (4,6 mln użytkowników) i Player.pl (4,1 mln użytkowników).

SentiOne, polska firma zajmująca się m.in. monitoringiem Internetu z wykorzystaniem zaawansowanej technologii sztucznej inteligencji, przeanalizowała cały rok 2021 pod kątem platform streamingowych, pobierających opłaty abonamentowe, oraz serwisów VOD, gdzie płaci się za dostęp do poszczególnych tytułów.

telewizja

W internecie Netflix najpopularniejszy dzięki „Wiedźminowi”

W zestawieniu platform streamingowych pod względem popularności w internecie króluje Netflix (ponad 1,3 mln wzmianek, z zasięgiem na poziomie 4,6 mld wyświetleń). Gwałtowny wzrost zasięgu − o niemal 170 proc. w porównaniu do poprzedniego miesiąca − miał miejsce w sierpniu, kiedy to zmieniły się ceny niektórych pakietów abonamentowych.

W kontekście platformy Netflix często rozmawiano o „Wiedźminie”. Sformułowania „wiedźmin serial” i „wiedźmin netflix” odnotowały w sumie 76,5 tys. wzmianek o zasięgu 281 mln wyświetleń. Ponad 29 tys. pochodzi z grudnia, kiedy drugi sezon „Wiedźmina” miał premierę. Dla porównania „Squid Game”, największy hit platformy pod względem oglądalności, w Polsce był wymieniany 59,6 tys. razy. Wzmianki na jego temat osiągnęły zasięg na poziomie 91 mln wyświetleń.

HBO GO święci triumfy za sprawą „Mare z Easttown”

Serwis HBO GO był przez Internautów wymieniany 152,5 tys. razy, a wzmianki na jego temat osiągnęły zasięg na poziomie 353 mln wyświetleń. W kontekście HBO GO często wspominano serial „Mare z Easttown” − 8,2 tys. wzmianek, które osiągnęły 12 mln wyświetleń zasięgu. Ponad 4,7 tys. razy wymieniany był serial „Euforia” (9 mln wyświetleń).

Amazon Prime Video lubiany przez mężczyzn

Na trzecim miejscu w rankingu popularności internetowych dyskusji znalazł się serwis Amazon Prime Video (77,6 tys. wzmianek z 90 mln wyświetleń zasięgu). Największą liczbę wypowiedzi i najwyższe zasięgi serwis odnotował w październiku. O ile w przypadku Netflixa i HBO GO wypowiedzi rozkładają się mniej więcej po równo między mężczyznami i kobietami, to w przypadku Amazona zaledwie 13 proc. wszystkich wypowiedzi pochodzi od kobiet.

Disney+ popularny, choć legalnie niedostępny

Ciekawym przypadek stanowi Disney +, który w Polsce cieszy się sporym zainteresowaniem, mimo że oficjalnie nie jest jeszcze u nas dostępny. W zeszłym roku pojawił się w wypowiedziach polskich Internautów 73 tys. razy, a wypowiedzi osiągnęły 219 mln wyświetleń zasięgu. Często towarzyszyły im hasztagi „chcemydisneypluswpolsce” i „releasedisneyplusinpoland”. Sporo dyskutowano też o produkcjach ze światów Star Wars i Marvela, takich jak „The Mandalorian” i „Wanda Vision”.

Apple TV + na językach mężczyzn

Kolejny pod względem popularności wśród polskich internautów jest serwis Apple TV + (63,3 tys. wzmianek, z zasięgiem na poziomie 239 mln wyświetleń). Jednocześnie kobiety stanowią tylko 19 proc. autorów wszystkich wzmianek. W kontekście Apple Tv internauci sporo rozmawiali m.in. o serialach „Ted Lasso”, „Fundacja” i „For All Mankind”.

Można się spodziewać, że w 2022 r. w tym układzie znaczenia platform w Polsce zajdzie zmiana. Miejsce HBO GO ma w marcu zająć HBO Max, które oferuje większy katalog produkcji i wyższą jakość streamingu. Z kolei na drugą połowę roku szykuje się debiut Disney + w Polsce. To zapewne zachęci wielu internautów do wykupienia legalnej subskrypcji. Aktualnie brak tej możliwości jest przez wiele osób omijany przy wykorzystaniu VPN lub torrentów. Amazon Prime Video zapowiedziało na jesień premierę serialu na podstawie „Władcy Pierścieni”. Może on sprawić, że ta obecnie mało popularna platforma będzie chętniej subskrybowana, a sama produkcja szeroko omawianakomentuje Katarzyna Czajka-Kominiarczuk, autorka bloga o popkulturze „Zwierz Popkulturalny”.

Nowi gracze na rynku streamingowym

W sierpniu 2021 r. na polski rynek weszła platforma Viaplay. Mimo krótkiego okresu istnienia odnotowała ona w polskim internecie blisko 30 tys. wzmianek z 27 mln wyświetleń zasięgu. Autorami aż 90 proc. z nich są mężczyźni. Większość pojawiających się w jej kontekście słów jest związana ze sportem, szczególnie piłką nożną (np. „mecze”, „Lewandowski”, „Legia”, „Bayern”).

Popularność serwisów VOD w sieci

Player.pl odnotował nieco ponad 35 tys. wzmianek i 23 mln wyświetleń zasięgu, z czego ponad połowa pochodzi z lutego. Na jego temat najwięcej rozmów toczyło się na Facebooku (71 proc. wzmianek). VOD.pl odnotował 25,5 tys. wzmianek, które zyskały zasięg na poziomie 161 mln wyświetleń. Z kolei serwis CDA Premium odnotował 7,3 tys. wzmianek, które wygenerowały 5 mln wyświetleń zasięgu. W tym wypadku aż 36 proc. wypowiedzi pochodzi z forów internetowych.

Wśród polskich internautów bardzo popularny jest również serwis VOD TVP, udostępniający wiele treści bezpłatnie. W 2021 r. serwis był wymieniany blisko 75 tys. razy, a wzmianki o nim osiągnęły 153 mln wyświetleń zasięgu. Bardzo popularnym hasztagiem używanym w kontekście tego serwisu jest „kultura”. − Wysoka pozycja TVP VOD nie dziwi. To serwis szeroko rozpoznawany i gwarantujący dostęp do popularnych filmów i seriali polskich. Jednocześnie ma szeroki katalog seriali tureckich, które cieszą się dużą popularnością i niekoniecznie są dostępne w innych serwisach VOD − wyjaśnia Katarzyna Czajka-Kominiarczuk.

Źródło: materiały prasowe

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.