Samochody elektryczne na Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Genewie 2017
W dzisiejszej części naszego cyklu artykułów prezentujących nowości Międzynarodowego Salonu Samochodowego w Genewie 2017 poświęcimy nieco uwagi samochodom elektrycznym. Samochody elektryczne stały się bowiem bardzo modne w ostatnim czasie i firmy wydają ogromne środki na rozwój tej technologii, jako przyjaznej dla środowiska.
Chociaż oczywiście można sobie postawić pytanie, na ile faktycznie samochody elektryczne zmniejszają emisję CO2 do atmosfery? W Polsce, gdzie większość energii elektrycznej powstaje w elektrowniach węglowych, samochody elektryczne jeżdżą de facto na węgiel. Przynajmniej jednak wyprowadza się dzięki nim emisję spalin z dużych, narażonych na smog miast, a emisja CO2 będzie się zmniejszać wraz z rozwojem czystych źródeł energii elektrycznej.
Samochody elektryczne w Genewie – Renault ZOE e-Sport Concept
Na tegorocznych targach firmy prezentowały możliwości samochodów elektrycznych. W ostatnim czasie dokonano znaczącego postępu w ich konstrukcji, co przekłada się na osiągi tych aut. Samochód koncepcyjny Reanult ZOE e-Sport Concept wyróżnia się sportowym designem i kolorem nadwozia identycznym z barwami bolidów wyścigowych.
Wykonany z karbonu waży zaledwie 1400 kg, z czego 450 kg przypada na akumulatory, przyśpiesza od 0 do 100 km/h w zaledwie 3,2 sekundy. Powstał on na bazie seryjnie produkowanego ZOE. Model ZOE był pierwszym autem Renault zaprojektowanym od podstaw jako pojazd elektryczny. Produkowany jest seryjnie od 2012. Model koncepcyjny ZOE e-Sport Concept stanowi jego wersję wyścigową.
ZOE był pierwszym samochodem elektrycznym, który przekroczył prędkość 200 km/h. Ulepszona wersja seryjnego Renault ZOE została zaprezentowana po raz pierwszy w 2016 roku na Salonie Samochodowym w Paryżu. Rzeczywisty zasięg samochodu wynosi aż 300 km.
Toyota i-TRIL Concept
Samochód koncepcyjny wybiegający w daleką przyszłość przedstawiła Toyota. I-TRIL Concept to – jak zaznacza producent – realizacja wizji motoryzacji miejskiej w 2030 roku. Powstał on w wyniku badań firmy nad nowymi technologiami; w szczególności w dziedzinie autonomicznej jazdy, alternatywnych napędów, a także rozwiązań poprawiających jakość prowadzenia samochodu.
Jest to miejski pojazd elektryczny o zasięgu 200 km. Dzięki małym rozmiarom może z łatwością poruszać się po ciasnych ulicach miast. Jednak kabina mieści tylko 3 miejsca, za to jego waga to tylko 600 kg. Posiada również funkcje automatycznego prowadzenia.
Projektanci zadbali o wygodę. Drzwi otwierane do góry umożliwiają łatwe wsiadanie i wysiadanie również z tylnich siedzeń. Otwierają się one wraz z częścią podłogi, co eliminuje konieczność przekraczania przez kierowcę progu podczas wsiadania. Ponadto przedni fotel obraca się o 20 stopni, co również ułatwia wsiadanie.
By uczynić samochód bardziej ekologicznym, część elementów wystroju wnętrza wykonano z materiałów pochodzących z recyklingu. Futurystyczny kształt pojazdu odbiega mocno od powszechnie przyjętych dziś standardów, które mogą oczywiście zmienić się do 2030 roku.
Dodaj komentarz