rosną zyski Libetu
Miniony rok był dla Libet S.A. jednym z najlepszych w historii. Grupa wypracowała w całym 2014 r. 269,7 mln zł przychodów, co oznacza wzrost o 22 proc. r/r. Zysk EBITDA wyniósł 42,5 mln zł, czyli o 10 proc. więcej niż w roku 2013. Czysty zysk sięgnął 8,9 mln zł i był o 45 proc. wyższy niż rok wcześniej.
W 2014 r. Libet nie tylko poprawił wyniki finansowe, ale również umocnił swoją rynkową pozycję, stając się największym producentem kostki brukowej w Polsce i zwiększając swój dystans do konkurentów.
– Dobre wyniki finansowe świadczą o słuszności założeń oraz skuteczności we wdrażaniu naszej strategii. Cały czas koncentrujemy się na rozwoju oferty wysokomarżowych produktów Premium oraz optymalizacji kosztowej. Trzeba jednocześnie podkreślić, że w 2014 r. sprzyjały nam dobre warunki makroekonomiczne. Czynnikiem stymulującym sprzedaż były również wybory samorządowe – tłumaczy Thomas Lehmann, Prezes Zarządu Libet S.A. – Biorąc pod uwagę zarówno prognozy makro, jak i oczekiwania względem rynku kostki brukowej, koniunktura w nadchodzących okresach również powinna być dla nas korzystna – dodaje.
Libet kontynuuje strategię koncentracji na wysokomarżowych produktach Premium. W 2014 r. do oferty trafiła rekordowa liczba 53 nowości, z których 8 na 10 stanowiły produkty z wyższej półki. Liczba nowych produktów w ofercie na 2015 r. ma przekroczyć 60. Miniony rok obfitował w istotne wydarzenia korporacyjne. W całym 2014 r. Libet kontynuował działania prowadzące do optymalizacji kosztowej. Dzięki refinansowaniu długoterminowego zadłużenia Spółki, oszczędności na obsłudze długu wynieść mogą w 2015 r. nawet 800 tys. zł.
W październiku sfinalizowana została akwizycja zakładu produkcyjnego w Toruniu, dzięki której Libet uzyskał bezpośredni dostęp do kilku dużych rynków lokalnych oraz znacznie skrócił dystans do klientów, których do tej pory obsługiwał z zakładów zlokalizowanych na Pomorzu i w centrum kraju.
– Integracja zakładu w Toruniu przebiegła błyskawicznie – produkcja wyrobów Libet ruszyła po zaledwie jednym dniu przestoju. Liczymy, że dzięki tej akwizycji przychody w 2015 r. mogą wzrosnąć nawet o 10 proc. Oczekujemy też poprawy marż ze względu na spadek kosztów logistyki – mówi Thomas Lehmann. – Cały czas monitorujemy rynek pod kątem kolejnych okazji do przejęć. Potrzebujemy jeszcze dwóch-trzech lokalizacji żeby zlikwidować „białe plamy” i zapewnić optymalną dostępność produktów Libet na terenie całego kraju – dodaje.
Pod koniec grudnia, w wyniku wykupu menedżerskiego, członkowie Zarządu oraz Rady Nadzorczej Libetu uzyskali kontrolę nad 30-proc. – pakietem akcji Spółki. – Zmiany w akcjonariacie oznaczają, że osoby, które na co dzień zarządzają Spółką, są również jej wiodącymi akcjonariuszami. Zaangażowanie to stanowi dla nas dodatkową motywację do pracy na rzecz dalszego wzrostu wartości Libetu – mówi Lehmann.
Libet S.A. to największy producent kostki brukowej w Polsce. Spółka prowadzi produkcję w 15 zakładach produkcyjnych na 26 liniach produkcyjnych i obróbczych.
Dodaj komentarz