Menu
  • Menu

    Przejazd autostradą A4 będzie tańszy

    Przejazd autostradą A4Kierowcy korzystający z płatności elektronicznych zapłacą nawet o 30 procent mniej za przejazd autostradą A4 na odcinku między Krakowem a Katowicami. Jak podaje “Rzeczpospolita”, zarządca drogi, spółka Stalexport Autostrada Małopolska (SAM) zdecydował się na obniżenie stawek przynajmniej do końca marca 2020 roku.

    Preferencyjne stawki za przejazd autostradą A4 dotyczyć będą użytkowników systemów A4Go, Autopay oraz Telepass. Na każdej bramce kierowcy zapłacą mniej o 3 do 5 zł w zależności od rodzaju pojazdu.

    Jak pisze “Rzeczpospolita: Przykładowo stawka za przejazd samochodem osobowym (kategoria 1) pobierana na jednym Punkcie Poboru Opłat maleje z 10 zł do 7 zł, natomiast w przypadku samochodów ciężarowych o trzech osiach (kategoria 3) z 20 na 17 zł. Najmniej zyskają kierujący najcięższymi samochodami (kategoria 5), w przypadku których stawka zmniejsza się z 35 do 30 zł.

    Preferencyjne stawki za przejazd autostradą A4 mają zachęcić kierowców do korzystania z elektronicznych płatności. Umożliwiają one bowiem znaczne skrócenie czasu przejazdu przez bramki. Pobór opłat elektronicznych dokonywany jest w oparciu o informacje z kamer, które rozpoznają numery rejestracyjne samochodów. System ten pojawił się na autostradzie w czasie wakacji – podaje “Rzeczpospolita”.

    Kierowcy płacą za przejazd przy pomocy aplikacji Autopay. Pojazd zarejestrowany w specjalnej bazie danych powiązany jest z odpowiednim numerem karty płatniczej, z której ściągane są należności. Takie samo rozwiązanie funkcjonuje już na odcinku autostrady A1 między Gdańskiem a Toruniem.

    Przejazd autostradą A4 utrudniony z powodu coraz większej liczby pojazdów

    Zastosowanie płatności elektronicznych wynika z rosnącej liczby pojazdów na A4. Zgodnie z danymi uzyskanymi przez “Rzeczpospolitą”, w I kwartale 2019 roku koncesjonowanym odcinkiem przejeżdżało 42 tysiące pojazdów w ciągu doby. Wkrótce liczba ta zwiększy się do pięćdziesięciu tysięcy.

    Ale wprowadzenie płatności elektronicznych nie jest jedyną metodą usprawnienia ruchu planowaną przez spółkę Stalexport Autostrada Małopolska. W planach jest też poszerzenie drogi. Dzięki niemu przejazd autostradą A4 na koncesjonowanym odcinku odbywałby się 3 pasami ruchu w każdą stronę.

    Koncesja wygasa jednak w 2027 roku i – zgodnie z zapowiedzią Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad – nie będzie przedłużona. Opłaty za przejazd mają więc trafiać bezpośrednio do Skarbu Państwa. Są to dość duże środki. W 2018 roku przychody Grupy Kapitałowej Stalexport Autostrady wyniosły 336,5 mln zł. Ich wzrost w porównaniu z poprzednim rokiem wyniósł 9,5 proc.

    Wygaśnięcie koncesji może jednak być korzystne dla kierowców. Jak pisze “Rzeczpospolita: Po wygaśnięciu koncesji GDDKiA zamierza także rozbudować alternatywną do autostrady drogę nr 94, łączącą Katowice z Krakowem poprzez Olkusz. Obecnie jej rozbudowa jest niemożliwa z uwagi na tajne zapisy w umowie koncesyjnej, gwarantującej Stalexportowi brak konkurencyjnych dróg, mogących przejmować ruch z płatnego odcinka autostrady.

    Autor: Wojciech Ostrowski
    Źródło: “Rzeczpospolita”

    Dodaj komentarz

    Twój adres email nie zostanie opublikowany.