Menu
Menu

Pozytywne doświadczenia zakupowe wyzwaniem dla handlu

Skuteczność punktów handlowych opiera się na umiejętności wykorzystania czynników psychologicznych i społecznych. Marek i Damian Dziedziccy, założyciele marki POSideo, odkrywają tajniki psychologii i designu stojące za pozytywnymi doświadczeniami zakupowymi.

Marek i Damian Dziedziccy

Marek i Damian Dziedziccy, założyciele marki POSideo

Czy branża wyposażenia punktów sprzedaży to w tej chwili atrakcyjny biznes? Tradycyjne sieci handlowe coraz gorzej radzą sobie z konkurencją w sieci.

Marek Dziedzicki Tak, nasza branża cały czas stanowi atrakcyjny obszar biznesowy, choć problemy, z którymi musimy się mierzyć, często są zupełnie inne niż kilka lat temu. Postęp technologiczny i zmiany w preferencjach konsumentów stawiają przed nami nowe wymagania i dają nowe możliwości. Elementy wyposażenia punktów sprzedaży stają się narzędziami do tworzenia wyjątkowych doświadczeń zakupowych. Nowoczesny design, interaktywne rozwiązania oraz personalizacja sprawiają, że sklepy stają się bardziej atrakcyjne, wręcz unikalne. Ważna jest też rosnąca świadomość konsumentów na temat ekologii i zrównoważonego rozwoju, która generuje popyt na innowacyjne i ekologiczne elementy wyposażenia, co tworzy nowe możliwości dla firm projektowych i produkcyjnych.

Chociaż tradycyjne sieci handlowe mogą napotykać na wyzwania związane z dynamicznymi zmianami w handlu, nowe technologie, strategie marketingowe i postęp w metodach analizy danych pozwalają na adaptację do zmieniającego się otoczenia rynkowego. Branża wyposażenia punktów sprzedaży nadal ma przed sobą doskonałe perspektywy. Przeniesienie handlu do internetu nie oznacza, że znikną tradycyjne punkty handlowe. One będą istnieć dalej, lecz zmieni się ich rola, a szansę na utrzymanie się na rynku będą mieli tylko ci detaliści, którzy będą w stanie zrozumieć charakter tych zmian.

Jak w takim razie tradycyjne punkty handlowe powinny dostosować się do nowej rzeczywistości?

Damian Dziedzicki – Najważniejszy jest pomysł na tworzenie innowacyjnych doświadczeń. Sklepy muszą stać się przestrzeniami, gdzie klienci mogą dotknąć produktów, przetestować je, uczestniczyć w warsztatach lub korzystać z usług doradczych, co nie jest możliwe online. Punkt handlowy może też służyć jako miejsce odbioru i zwrotów dla zamówień online. Należy też pamiętać, że niektóre bardziej zaawansowane produkty wymagają interakcji lub doradztwa ze strony personelu.

Punkt handlowy staje się więc częścią większego ekosystemu zakupowego, który obejmuje zarówno sklep stacjonarny, jak i różne platformy internetowe. Celem sprzedawcy staje się budowanie spójnych doświadczeń, które pozwalają na płynne przechodzenie między kanałami sprzedaży. Mówimy tutaj o najmodniejszym obecnie pojęciu w branży handlowej, czyli o strategiach omnichannel. Ponadto poprzez monitorowanie zachowania klientów w punktach handlowych można pozyskać cenne informacje na temat ich preferencji i nawyków. Mogą one być wykorzystane do dalszej personalizacji oferty i konstruowania innowacyjnych strategii marketingowych. Z kolei pracownicy punktów handlowych mogą przejść z roli personelu obsługującego transakcje do bardziej zaawansowanej roli doradców, wspierających klientów w rozwiązywaniu problemów oraz tworzeniu kompleksowych doświadczeń zakupowych.

Marek Dziedzicki Punkty handlowe stają się zatem przestrzeniami do doświadczania produktów, interakcji i kontaktu z ekspertami. Zamiast konkurować z platformami internetowymi, mogą tworzyć zupełnie nowy rodzaj wartości dodanej w procesie zakupowym.

Sprzedawcy stosują różne triki z dziedziny psychologii, designu, czy nowoczesnych technologii. Jakie są obecnie najmodniejsze sposoby na zwiększanie skuteczności punktów handlowych?

Marek Dziedzicki Wyposażenie sklepów musi być częścią złożonego procesu organizowania wyglądu przestrzeni sprzedażowej. Chodzi o przyciągnięcie uwagi klientów i zwiększenie ich zaangażowania. Mówimy o rozległej dziedzinie wiedzy, czyli o visual merchandisingu. Obejmuje ona aranżację wystaw, rozmieszczenie towarów, wykorzystanie oświetlenia, dekoracji i grafiki w celu stworzenia spójnego i zachęcającego środowiska sprzedażowego.

Czynniki psychologiczne odgrywają istotną rolę w kształtowaniu pozytywnych odczuć klientów podczas zakupów oraz wpływają na percepcję wartości produktów w punktach sprzedaży. Nabywcy często wzorują się na innych, lubią produkty, które cieszą się popularnością, mają unikalne cechy lub dają dodatkowe korzyści, np. wsparcie dla lokalnej społeczności. Design i estetyka muszą wywoływać pozytywne emocje, a technologia powinna ułatwiać interakcje z produktami, chociażby dzięki ekranom dotykowym czy możliwości skorzystania z bezpłatnych próbek.

Damian Dziedzicki – Produkty w punktach handlowych powinny być umieszczane w odpowiednich miejscach i w odpowiednim kontekście. Umieszczenie produktów w strategicznych miejscach w sklepie może wpłynąć na postrzeganie ich jako wartościowych. Można je również zaprezentować w sytuacjach, które pokazują ich potencjalne zastosowanie lub korzyści dla klienta. Opowieści i narracje związane z produktem lub marką mogą wywołać większe zaangażowanie emocjonalne u klientów i wzmocnić ich postrzeganie wartości.

Aby zachęcić nas do zakupów, sprzedawcy coraz chętniej posługują się kolorami. W jaki sposób ich odpowiednie użycie może wspomagać nowoczesne strategie sprzedażowe?

Damian Dziedzicki – Psychologia koloru to kolejna rozległa dziedzina wiedzy, z której dokonań staramy się korzystać, tworząc nowoczesne punkty handlowe. Kolory wywołują różne odczucia i reakcje, co czyni je ważnym narzędziem w obszarze marketingu. I tak czerwony jest utożsamiany z energią, pasją i aktywnością, może zwiększać poczucie pilności i pobudzać apetyt, dlatego często jest wykorzystywany w branży gastronomicznej i w handlu detalicznym. Z kolei niebieski kojarzony jest ze spokojem, zaufaniem i profesjonalizmem. Chętnie stosują tę barwę przedsiębiorstwa z branży technologicznej i finansowej. Zielony symbolizuje natomiast naturę, świeżość i zdrowie. To ulubiony kolor firm związanych z ekologią, żywnością, branżą kosmetyczną. Poprzez kolory możemy też wyrażać radość, optymizm, kreatywność, energię, entuzjazm, prostotę, minimalizm albo luksus, a nawet tajemniczość.

Wpływ koloru na konsumentów może być złożony, może też różnić się w zależności od kultury, kontekstu i osobistych preferencji. Dobra strategia visual merchandisingu może być bardzo skutecznym narzędziem promocyjnym. W POSideo podchodzimy do tego zagadnienia bardzo poważnie, dlatego niedawno nawiązaliśmy współpracę z cenionym ekspertem – specjalistą od visual merachandisingu i psychologii koloru − doktorem Markiem Borowińskim.

dr Marek Borowiński: Kolor jest nierozerwalnie związany z surowcem, na którym został zastosowany. Inaczej będzie postrzegany ten sam kolor jako barwne przezroczyste szkło, a zupełnie inaczej będzie odbierany przez ludzkie oko jako brawa metalowego elementu. Dlatego dobór koloru należy zawsze rozpatrywać w kontekście używanych surowców i materiałów. Zwracając uwagę na ten aspekt, możemy lepiej wpłynąć na pozytywne doświadczenie zakupowe klientów.

Jak według panów będzie wyglądać przyszłość visual merchandisingu?

Marek Dziedzicki Przewidywanie przyszłości zawsze jest trudne, jednak istnieją pewne trendy, które z dużym prawdopodobieństwem będą kontynuowane. Na pewno będzie rosnąć dostępność technologii wizualizacyjnych, takich jak rozszerzona i wirtualna rzeczywistość. Klienci będą korzystać z aplikacji lub urządzeń AR/VR, aby zobaczyć produkty w swoim otoczeniu lub w wirtualnych przestrzeniach sklepowych. Coraz ważniejsza będzie personalizacja doświadczeń. Sklepy będą wykorzystywać dane dotyczące preferencji i zachowań konsumentów.

Damian Dziedzicki – Kluczowa stanie się coraz dalej posunięta integracja różnych kanałów sprzedaży. Klienci będą oczekiwać spójnego doświadczenia, niezależnie od tego, czy kupują online, w sklepie stacjonarnym, czy korzystając z urządzeń mobilnych. Sklepy stacjonarne cały czas będą musiały ewoluować, aby stawić czoła konkurencji ze strony handlu online, a to oznacza, że branża wyposażenia punktów sprzedaży będzie miała coraz więcej pracy.

Rozmawiał Mariusz Gryżewski

Zdjęcia: archiwum POSideo

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce. czytaj więcej ROZUMIEM