Menu

Menu

Perspektywy branży HoReCa w epoce po covidowej

Jedną z branż, które ucierpiały najbardziej ze względu na ograniczenia, jest branża HoReCa. Koronawirus z pewnością popsuł plany wielu przedsiębiorcom, ale według przewidywań ekspertów, to co najgorsze już za nami. Czego oczekiwać w najbliższych miesiącach? Jakie są perspektywy branży HoReCa w postovidowej erze?

HoReCa

Jak pandemia COVID wpłynęła na zmiany w branży HoReCa?

2019 i 2020 rok były prawdziwym „roller-coaster” dla branży HoReCa – w 2019 roku branża była w fazie wzrostu, natomiast rok 2020 przeszedł pod znakiem pandemii koronawirusa. W 2020 większość hoteli pozostała otwarta jedynie przez 7-8 miesięcy i tak naprawdę jedynym „dobrym” miesiącem dla hotelarzy był sierpień, w którym miejsca hotelowe były zajęte w 76% z poziomu z sierpnia 2019. Zamknięcie branży wiosną i jesienią oraz zmniejszony ruch turystyczny sprawili, że w 2020 roku bez pracy pozostało kilkanaście tysięcy pracowników z branży HoReCa. Wiele miejsc pracy zostało zlikwidowanych bezpowrotnie. Według analizy Izby Gospodarczej Gastronomii Polskiej segment gastronomii ucierpiał najbardziej i do prowadzenia działalności sprzed pandemii wróci lub wróciła tylko co 5-6 restauracja. Problemem dla firm z sektora hotelarskiego i gastronomicznego może być także ucieczka” pracowników z branży, ponieważ wielu z nich nie chce ryzykować powtórki z wiosny i jesieni, czyli nieoczekiwanej straty pracy ze względu na nowe ograniczenia.

Pozytywna perspektywa na przyszłość

Na szczęście nie wszyscy widzą przyszłość branży w ciemnych kolorach. Jak twierdzi Leszek Ostrowski ze sklepu internetowego 4Horeca – 4horeca.com.pl 

„Najgorsze momenty dla branży są już za nami i najbliższe miesiące będą cechować się powrotem większości klientów.”

Szybki powrót dużej części klientów był widoczny już w lecie 2020 roku, kiedy sytuacja była zdecydowanie mniej stabilna. W tym roku znaczna część społeczeństwa będzie zaszczepiona przed wakacjami, co pozwoli na zniesienie praktycznie wszystkich ograniczeń i uniknięcie kolejnej fali zachorowań jesienią. Najlepiej na tym wyjdą hotele turystyczne, które są nastawione na gości krajowych mogące skorzystać z bonu turystycznego. Warto również zauważyć, że dla niektórych firm z branży HoReCa epidemia była okazją do rozwoju. Część z nich zdecydowała się na inwestycje, przejmując zamknięte lokale i przenosząc się do lepszych lokalizacji. Dodatkowo, niskie stopy procentowe pozwoliło niektórym hotelom na rozszerzenie działalności o usługi medyczne (np. fizjoterapia) i spa. Ze względu na mniejszą ilość podróży służbowych, eventów dla firm oraz koncertów, 2021 nie będzie rokiem pełnej odbudowy branży i powrotu do popytu sprzed pandemii. Na kontynuację swojej dobrej passy mogą jednak liczyć firmy oferujące catering dietetyczny i posiłki na wynos z dostawą.

Bezpieczeństwo – jak teraz wygląda działalność w branży HoReCa?

Ograniczenia związane z koronawirusem w pewien sposób zmusiły firmy z branży HoReCa do wprowadzenia różnych środków bezpieczeństwa, jednak będzie to również ważny element po osłabieniu ograniczeń. Dbałość o czystość, higienę i regularna dezynfekcja stały się o wiele ważniejsze niż wcześniej. Każdy z pracowników powinien wiedzieć, że klienci zwracają obecnie większą uwagę na częste mycie i dezynfekcja wszystkich powierzchni, stosowanie rękawiczek, masek i innych środków ochrony niż miało to miejsce nieco ponad rok temu, kiedy niewielkie zaniedbania często nie były dla nikogo problemem. Z bezpieczeństwem bezpośrednio wiąże się też nowe rozplanowanie przestrzeni – stoliki powinny znajdować się w odległości 1,5 m. Często oznacza to konieczność ograniczenia liczby klientów w lokalu lub na sali. Dobrą decyzją jest również inwestycja w terminale bezgotówkowe, czyli wygodne rozwiązanie dla usprawnienia płatności.

Nowy marketing i wyższa jakość obsługi klienta

Nowe realia zmieniają również sposób promocji firmy i obsługę klienta. Z racji tego, że większość potencjalnych klientów spędza czas na telefonie lub komputerze, reklama w internecie i pozycjonowanie strony restauracji lub hotelu to „must-have”. Dużo większe znaczenie ma też komunikacja z klientem, budowanie długotrwałych relacji i pokazanie „ludzkiej twarzy” biznesu. W czasie pandemii ludzie korzystają z usług hoteli i restauracji w dużo mniejszym stopniu, niż wcześniej. Kiedy już się na to decydują, oczekują jednak najwyższej jakości obsługi klienta. Nowe wyzwania sprawiają, że czasem pracownicy popełniają błędy. Nie jest to jednak powód do złości, ponieważ firma może wykazać się szybkością reagowania na uwagi klientów i zyskać w ich oczach.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.