Menu

Menu

Pandemia nie zagraża rynkowi nieruchomości przemysłowych i logistycznych

Chociaż pandemia sieje spustoszenie w wielu branżach, rynek nieruchomości przemysłowych i logistycznych wydaje się odporny na kryzys. Od początku 2020 roku do końca września w Polsce powstało 1,7 mln mkw. powierzchni przemysłowych i logistycznych, a więc niemal tyle samo, co rok wcześniej. Mało tego, Polska uplasowała się na 2. miejscu w Europie pod względem popytu na nieruchomości industrialne.

Jak twierdzą eksperci BNP Paribas Real Estate z Działu Powierzchni Przemysłowych i Logistycznych, Polska zawdzięcza silną pozycję w tej sferze głównie ekspansji rodzimych firm. Mijający rok był dla gospodarki niezwykle trudny. Skutki pandemii odczuło wiele gałęzi, a kryzysu długo będą dawać się we znaki. – Dla wielu branż rok 2020 stał pod znakiem „być albo nie być”. Sektor magazynowy okazał się wyjątkowo odporny na turbulencje gospodarcze spowodowane pandemią. Przyśpieszający e-commerce, zmiany w strukturze handlu, reorganizacje łańcuchów dostaw, wysoki popyt i aktywność najemców, a także ruch na placach budów wskazują, że w 2021 roku magazyny nadal będą w formie i nie znikną z radarów inwestorów – ocenia Igor Roguski, dyrektor Działu Powierzchni Przemysłowych i Logistycznych BNP Paribas Real Estate.

koronawirus

Zasoby magazynowe a wzrost wynajmu

Zasoby powierzchni magazynowych i logistycznych w Polsce wynoszą 20,3 mln mkw. Ponad 10 mln z nich to dzieło ostatnich 5 lat. Największe przyrosty nowych powierzchni magazynowych, logistycznych i przemysłowych pojawiły się w obszarze Warszawa II, a więc na terenach zlokalizowanych ok. 50 km od centrum stolicy, oraz na Górnym i Dolnym Śląsku. To w tych rejonach jest najwięcej inwestycji w toku – na Górnym Śląsku 352 tys. mkw., a w Warszawie II – 249 tys. mkw.

W porównaniu do trzech pierwszych kwartałów 2019 r. mocno – o milion mkw. – wzrósł też wolumen wynajmowanych powierzchni magazynowych (obecnie wynosi 3,7 mln mkw.). Można zaobserwować systematycznie rosnące zapotrzebowanie na usługi „logistyki ostatniej mili” w pobliżu wielkich miast. Parki przemysłowe dobrze skomunikowane z centrum większych miejscowości cieszą się dużym zainteresowaniem firm e-commerce, kurierskich i konfekcjonujących, ale nie tylko. Powierzchnie komercyjne o dobrym standardzie coraz częściej służą także jako siedziby dużych firm i showroomy.

Prognzy dla rynku nieruchomości przemysłowych i logistycznych

Co czeka rynek nieruchomości przemysłowych i logistycznych w nadchodzącym roku? – Przewidujemy, że w przyszłym roku na tapecie będą małe magazyny miejskie, szalenie istotne z punktu widzenia e-handlu, ale także operacji firm kurierskich. Możemy mieć za to do czynienia z mniejszym niż dotychczas udziałem powierzchni budowanej spekulacyjnie – uważa Igor Roguski. Ekspert zakłada, że bazowe stawki czynszu w obszarze powierzchni industrialnych nie będą już rosły, jak miało to miejsce w ostatnich 2 latach.

W drugiej połowie 2020 r. ustabilizowały się i wygląda na to, że ten stan się utrzyma. – Będziemy mieli do czynienia z oferowaniem najemcom atrakcyjnych zachęt czynszowych przy jednoczesnym proponowaniu lepszych parametrów technicznych wynajmowanych obiektów – przewiduje dyrektor Działu Powierzchni Przemysłowych i Logistycznych BNP Paribas Real Estate.

Rośnie znaczenie niszowych najemców

Kondycja sektora zależy po części zależy również od czynników zewnętrznych, globalnych. – Spodziewamy się, że nadchodzące kwartały to czas decyzji o przenoszeniu części produkcji z rynków azjatyckich do Europy, w tym do Polski – komentuje Roguski. Uważa, że rok 2021 przyniesie większe wykorzystanie potencjału rozwojowego e-handlu oraz wzrost znaczenia niszowych najemców, zainteresowanych wynajmem powierzchni biurowo-magazynowych, które oczekują określonych rozwiązań, np. wymaganych dla potrzeb nowoczesnych serwerowni: dostępu do światłowodów, niezależnych źródeł zasilania, systemów chłodzenia itp.

Wydaje się, że w oczach zagranicznych inwestorów Polska pozostanie gwiazdą europejskiej logistyki. To zasługa stabilnej dotychczas gospodarki, strategicznej lokalizacji oraz wysokiej klasy aktywów. Nie bez znaczenia jest także fakt, iż pandemia nie zatrzymała dużych projektów infrastrukturalnych związanych z rozbudową sieci dróg ekspresowych i autostrad.

Źródło informacji: PAP MediaRoom

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.