Menu

Menu

Odporność u dzieci – jak ją budować jesienią?

Jesienią nie tylko chłody nie sprzyjają dobremu samopoczuciu maluchów. O tej porze roku zmniejsza się ilość naturalnego światła – dzień jest krótszy. Mieszkania są ogrzewane kaloryferami, co może nadmiernie wysuszyć powietrze w pomieszczeniach. A na dodatek pojawiają się nieuchronne wahania temperatury – przy wyjściu na zewnątrz i powrocie do domu. Podpowiadamy, jak wzmocnić odporność dziecka w czasie jesieni.

Odporność u dzieci

Naturalne sposoby na wspieranie odporności

Najlepszym sposobem na wzmocnienie odporności dziecka jest prawidłowa, zbilansowana dieta. Dla niemowląt do 6. miesiąca życia odpowiednim, zalecanym przez specjalistów pokarmem jest mleko mamy. Taki sposób karmienia można kontynuować także później, stopniowo rozszerzając dietę dziecka i wprowadzając kolejne produkty. Jeśli z jakiegoś powodu maluch karmiony jest mlekiem modyfikowanym, po uzgodnieniu z lekarzem można suplementować niektóre składniki i podawać dziecku na przykład probiotyki.

Dieta dzieci powinna uwzględniać produkty bogate w witaminy i minerały oraz naturalne prebiotyki, które są źródłem energii dla pożytecznych bakterii jelitowych, a więc warzywa i owoce, także w postaci świeżo wyciskanych soków, kasze, pełnoziarniste makarony. W diecie dziecka powinny znaleźć się też ryby, nabiał, oleje roślinne oraz produkty mleczne poddane fermentacji – jogurty, kefir, maślanka. Warto wybierać przetwory naturalne, nie smakowe, ponieważ zwiększona zawartość cukru nie służy organizmowi.

Dla odporności ważna jest też aktywność fizyczna, czyli ruch na świeżym powietrzu. To doskonały sposób, by zahartować organizm i tym samym wspomóc układ odpornościowy. Jesienna aura bywa kapryśna, ale nie rezygnujmy w tym czasie ze spacerów z dzieckiem i wizyt na placu zabaw. Zadbajmy też, by nasz podopieczny wysypiał się, a powietrze w pomieszczeniu, w którym dziecko śpi, miało odpowiednią wilgotność.

Mikrobiom dla wsparcia organizmu jesienią

Mikrobiom to drobnoustroje zasiedlające jelita. Te pożyteczne, których powinna być przewaga, wspomagają procesy trawienia i wspierają pracę układu odpornościowego. Właściwy skład mikrobiomu dziecka to przede wszystkim kwestia tego, co maluch je, a w przypadku dzieci karmionych piersią – diety jego mamy. Dodatkowo można podawać dziecku suplement diety z pożytecznymi bakteriami, np. Estabiom.

Dla noworodków i niemowląt odpowiedni będzie Estabiom Baby w postaci kropli. Zawiera dobroczynne bakterie z rodzaju Bifidobacterium Breve BR03, fruktooligosacharydy (FOS) i witaminę D3, która wspiera prawidłowe funkcjonowanie układu odpornościowego. Dzieciom od 3. roku życia podawać można Estabiom Junior z pożytecznymi bakteriami, beta-glukanem i witaminą D3. Dla karmiących mam opracowano probiotyk Estabiom Mama z dobroczynnymi bakteriami, inuliną i witaminą D3*.


* Nie należy przekraczać zalecanej porcji do spożycia w ciągu dnia. Suplement diety nie może być stosowany jako substytut zróżnicowanej diety. Istotne jest prowadzenie zdrowego stylu życia i stosowanie zróżnicowanej diety dostarczającej organizmowi wystarczającą ilość składników odżywczych. Nie stosować w przypadku uczulenia na składniki produktu.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.