Menu

Menu

Korzyści z zastosowania monitorów reklamowych w aptekach

W Polsce apteki wciąż kojarzone są głównie ze sprzedażą leków. Badania pokazują jednak znaczny potencjał, jaki drzemie w dodatkowych działaniach marketingowych zorientowanych na sprzedaż produktów około medycznych, leków bez recepty czy suplementów. Monitory reklamowe mogą bezpośrednio wpłynąć na ekonomiczną efektywność sprzedaży w mniejszych aptekach, które nie należą do określonej sieci sprzedaży, a więc ich środki na marketing są ograniczone.

monitory reklamowe

Monitory reklamowe w aptekach a wzrost sprzedaży

Monitory reklamowe mogą podnieść sprzedaż w aptece. Treści wyświetlane są na ekranach LED lub LCD w celach reklamowych. Coraz więcej mówi się o ich komercjalizacji szczególnie w kontekście możliwości prezentacji produktów dostosowanych do określonej grupy docelowej. To rozwiązanie pomagające budować renomę danego miejsca. Funkcjonowanie monitorów reklamowych opiera się o 3 główne filary – sprzęt, oprogramowanie i odpowiednio dobrana treść. Według danych rynkowych liczba prywatnych aptek wciąż maleje, ustępując dużym sieciom. Trend ten można odwrócić poprzez działania marketingowe skupione na kreowaniu wizerunku.

Apteki to już nie tylko punkty sprzedaży leków. Znaczną część sprzedaży stanowią kosmetyki, suplementy oraz akcesoria medyczne. Punkty te cieszą się renomą pośród klientów, co pozwala budować bazę klientów. Ogromna liczba punktów w Polsce stanowi dla wielu osób istotną rolę w zakresie dbania o zdrowie. To miejsce, gdzie ludzie udają się po poradę. Stąd przewaga aptek nad drogeriami, w przypadku produktów niemedycznych. Wysoka sprzedaż produktów z szerokiej gamy około medycznej odnotowywana jest przez największe sieci w kraju. Inne punkty prowadzone na mniejszą skalę mają problem z przebiciem się, z uwagi na mniejszy budżet na działania marketingowe. Można jednak to zmienić, umiejętnie wykorzystując technologię ekranów reklamowych.

Prowadząc aptekę, wciąż niewiele osób przykłada wagę do działań marketingowych. Uwaga skupia się zazwyczaj na zapewnieniu wysokiego poziomu obsługi klienta. Sprzedaż wciąż dotyczy głównie leków, a inne produkty kupowane są zazwyczaj okazyjnie. Badania pokazują jednak, że można odwrócić ten trend, aby stymulować sprzedaż szerszej gamy preparatów. Biorąc pod uwagę marżę oraz obroty ze sprzedaży suplementów czy kosmetyków, można bezpośrednio wpłynąć na obroty w danej placówce. Wystarczy zaprezentować potencjalnemu klientowi dodatkową ofertę. Ten, kupując leki, będzie zainteresowany również kosmetykami czy dodatkowymi produktami. Biorąc pod uwagę renomę i wizerunek farmaceuty, istnieje znaczne prawdopodobieństwo, że sprzedaż zostanie istotnie zwiększona nawet w skali mikro.

Ekonomiczne uwarunkowania stosowania monitorów – badania rynkowe

Według przeprowadzonych badań rynkowych ok. 70% konsumentów preferuje reklamy wyświetlane w sposób cyfrowy. Wobec tego duży potencjał tkwi w ekranach reklamowych. Dzięki nim można dostosowywać prezentowaną ofertę do grupy docelowej, aby lepiej dopasować się do preferencji klientów. Wpływają również na poprawę komunikacji pomiędzy klientem a farmaceutą.

Instalacja ekranów w strategicznych miejscach w danym punkcie aptecznym skupia wzrok osób wchodzących do apteki lub czekających w kolejce. Osoby zainteresowane ofertą zazwyczaj proszą sprzedawcę o udzielenie dodatkowych informacji. Istnieje wówczas spore prawdopodobieństwo, że dojdzie do zakupu, co bezpośrednio wpłynie na zwiększenie sprzedaży (przychodów).

Zastosowanie monitorów – jak prowadzić efektywną akcję marketingową w skali mikro?

Ekrany reklamowe pozwalają na tworzenie treści celowych w określoną grupę odbiorców. Dzięki możliwości, jakie daje to urządzenie, można modyfikować ofertę i tworzyć okolicznościowe prezentacje (np. oferta świąteczna, na Dzień Matki). To również szansa na zaprezentowanie klientom szerokiej famy produktów związanych ze zdrowym stylem życia. Sam ekran może zostać umieszczony w witrynie, co pozwoli przyciągnąć przechodniów. Można również informować o godzinach otwarcia czy zaoferować sprzedaż powierzchni reklamowej zewnętrznym partnerom.

Ekrany to przede wszystkim nowe podejście do klienta. To również narzędzie podnoszące sprzedaż, które pozwala na uatrakcyjnienie oferty. Dzięki nim nawet mniejsze punkty mogą stanowić konkurencję dla sklepów sieciowych. Budowanie bazy klientów podnosi zaufanie. To również użyteczny sposób na tworzenie pozytywnej atmosfery. Co do zasady, wyświetlanie treści skraca czas obsługi. Zarządzanie kolejką oraz edukacja klientów to kolejne punkty, które stymulują sprzedaż, wpływając jednocześnie na relacje klient-farmaceuta.

Agnieszka Patyk

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.