Menu
Menu

IKEA zmieni radykalnie formułę sprzedaży

IKEASzwedzka sieć sprzedaży IKEA ma zamiar rozszerzyć sprzedaż w Internecie. Nie rezygnuje jednak z rozwiania sieci sklepów. Jak pisze “Rzeczpospolita”, mają one być mniejsze i ulokowane bliżej centrów miast. W tej chwili sprzedaż internetowa stanowi 6 procent przychodów sieci. Udział ten ma się jeszcze zwiększyć dzięki nowej strategii.

Zarząd firmy – pisze “Rzeczpospolita” – postanowił odpowiedzieć na zmieniające się zwyczaje klientów. Ze względu na brak czasu coraz mniej popularne staje się spędzanie kilku godzin na zakupach w sklepie o ogromnej powierzchni. IKEA chce wiec postawić na mniejsze placówki.

Rozwiązanie takie testowane jest między innymi w warszawskim centrum handlowym Blue City. Powstają również punkty odbioru zamówień internetowych w kilku miastach Polski. Nie wiadomo jeszcze, jaki los czeka wielkie sklepy szwedzkiej sieci handlowej istniejące w dużych metropoliach? W tej chwili Ikea zarządza 367 sklepami w 30 państwach.

Zmieniona zostanie również struktura organizacyjna firmy. Oznacza to restrukturyzację zatrudnienia. “Rzeczpospolita” podaje, że na całym świecie IKEA chce zatrudnić 11,5 tysiąca osób w powstających punktach kontaktu z klientami i działach sprzedaży internetowej. Jednocześnie jednak 7,5 tysiąca pracowników biurowych straci pracę.

W Polsce powstanie prawdopodobnie około 50 nowych stanowisk a 50 osób zostanie zwolnionych w biurze głównym. Jak zaznacza “Rzeczpospolita”, polski rynek produktów sieci IKEA jest jednym z najszybciej rosnących na świecie. W 2017 roku wzrost przychodów spółki w naszym kraju wyniósł 11 proc.

IKEA jedną z wielu światowych firm przechodzących w ostatnim czasie restrukturyzację

Choć radykalne zmiany w strukturze organizacyjnej wiążą się z dużymi kosztami, coraz więcej światowych firm decyduje się na nie. Spośród spółek, które przeprowadziły restrukturyzację, najwięcej prowadzi działalność internetową. Natomiast dwie trzecie przedsiębiorstw działających w tradycyjnych branżach jest w trakcie reorganizacji.

Firmy stawiają na cyfryzację. Jednym z liderów w tej dziedzinie jest sektor finansowy, gdzie aż 90 procent podmiotów zaangażowanych jest w transformację cyfrową. Jak mówi cytowany przez “Rzeczpospolitą” Robert Stanikowski, partner odpowiedzialny za obszar Digital BCG:

W obszarze transformacji cyfrowej ogromną przewagę mają młode firmy, które nie mają balastu technologicznego. Wśród tradycyjnych sektorów jednym z najbardziej zaawansowanych jest bankowość – coraz więcej instytucji finansowych stawia sobie za cel przekształcenie się w firmy technologiczne.

W Polsce proces ten przebiega jednak opornie. Wielu przedsiębiorców wciąż przetwarza dokumenty ręcznie. Posiadamy również ogromny udział papierowych faktur stosowanych w obrocie handlowym. Z drugiej strony istnieją firmy które stawiają na technologiczne nowinki i informatyzację.

Autor: Wojciech Ostrowski
Źródło: “Rzeczpospolita”

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce. czytaj więcej ROZUMIEM