Festiwal Rodzin Biznesowych. Sadźmy drzewa, które nas przeżyją!
To jeden z najdonioślejszych momentów w polskiej historii biznesu. Ze względu na kontekst historyczny zdolność do czerpania z mądrości przodków-pionierów-założycieli firm rodzinnych wykluwa się na naszych oczach. Bogactwo tych doświadczeń nie sprawia jednak, że zmiana pokoleniowa jest prosta: sukcesja wciąż jest wyzwaniem. Z badań Instytutu Biznesu Rodzinnego wynika, że aż 78 proc. dorosłych dzieci właścicieli chce zakładać własne firmy. Czym więc może być w szerszym aspekcie transfer przedsiębiorczych wartości? Jak wprowadzać do rodziny biznesowej trzecie pokolenie?
− Właściciel rodzinnego biznesu „sadzi drzewa, które go przeżyją”. Ze względu na swoje zaangażowanie i długoterminową orientację podejmuje ryzyko i robi rzeczy, które mogą wydawać się sprzeczne z dotychczasową wiedzą o zarządzaniu. Ten sposób myślenia wpływa na sposób prowadzenia firmy, zwiększa determinację, wolę rozwoju i trwania przez pokolenia. Niekoniecznie nawet samej firmy, a pomnażanej własności i siły, która może wynikać z tego kapitału – mówi dr Adrianna Lewandowska, prezes Instytutu Biznesu Rodzinnego, pomysłodawca i inicjator Festiwalu Rodzin Biznesowych.
Dziedziczymy sukcesy i porażki, marzenia i plany, życiowe lekcje i traumy, które w każdej swojej odsłonie są najprawdziwszymi skarbami, jeżeli trwamy jako biznesy, jeżeli potrafimy wprowadzić do naszej rodziny harmonię, jeżeli potrafimy działać razem, w imię większego dobra.
W rodzinie siła
Jak mawia dr Oetker, każda firma rodzinna ma tę samą ogromną siłę, która może być też jej największą słabością: rodzinę. To ważne, by rodziny biznesowe dbały nie tylko o profesjonalizację firm, lecz także o harmonię rodziny i profesjonalne ułożenie ładu rodzinnego, którego mechanizmy mogą to ułatwiać. Tam, gdzie pojawiają się własność, majątek, bogactwo, mogą pojawić się również napięcia w rodzinie. Dlatego ważne jest zaprojektowanie w tym obszarze bezpiecznych rozwiązań, które zadziałają prewencyjnie.
Właśnie tej perspektywie Instytut Biznesu Rodzinnego poświęca Festiwal Rodzin Biznesowych. Tym razem do międzypokoleniowego spotkania zaprasza całe rodziny biznesowe, które w otoczeniu natury i życzliwej społeczności family business pragną rozwijać się i odkrywać swoją moc i swoje korzenie.
Wyzwania dla seniorów i juniorów
Paulina Żurowska-Wrzesińska do roli prezeski firmy Altom była przygotowywana od dziecka. Rok po przejęciu zarządzania od rodziców opowie o tym, jak wyglądała jej ścieżka rozwoju. Jakie rozwiązania powieli, a jakie zmieni, wychowując trzecie pokolenie rodzinnego biznesu? Perspektywę nestora ma z kolei Leszek Kaszuba, który przygotowuje synów oraz firmę Jamalex do procesu sukcesji. Z jakich rozwiązań korzysta? Jakie decyzje podejmie?
Czwarte pokolenie Grupy Burkietowicz reprezentuje Marcin Burkietowicz. Czy firma rodzinna to dla niego powołanie, przeznaczenie czy przekleństwo? Jak dorosłe dzieci z rodzin biznesowych odnoszą się do bycia częścią „systemu rodzinnego”? O swoich doświadczeniach przedsiębiorcy opowiedzą w panelach dyskusyjnych. Będą one przedmiotem debaty podczas wydarzeń w okolicy Inowrocławia (19/20 kwietnia), Warszawy (10/11 maja) oraz Wrocławia (17/18 maja).
Dyskusje międzypokoleniowe
Wiosenne spotkania to liczne dyskusje, panelowe spotkania i w dużej części kreatywne warsztaty. Nie chodzi przy tym o znalezienie odpowiedzi, lecz o znalezienie właściwego pytania. Dyskusje z ekspertami pomogą określić miejsce, w jakim znajduje się dana rodzina właścicielska, i wskażą najważniejsze kroki na najbliższe lata.
Zmiana pokoleniowa, strategia, internacjonalizacja, profesjonalizacja biznesu, fundacja rodzinna, family office, aniołowie biznesu, komunikacja i rozwiązywanie sytuacji konfliktowych w rodzinie – to tylko niektóre z tematów poruszanych podczas Festiwalu.
Więcej: www.FestiwalRodzinBiznesowych.pl.
Idea Festiwalu Rodzin Biznesowych
Festiwal Rodzin Biznesowych to cykl inspiracji dla pokoleń, które jako ważne uznają pomnażanie majątku w zrównoważony sposób, harmonię rodziny i tworzenie większego dobra. To spotkania otwierające w 3 regionach Polski, inspirujące spotkanie zamykające w październiku oraz wydarzenia towarzyszące: webinary i spotkania w firmach rodzinnych.
Program aktywizuje również młodzież i dzieci z rodzin biznesowych. Pokazuje młodszym pokoleniom − sukcesorom, jak się uczyć. Czy jest lepszy sposób, niż pozwolić im obserwować, jak nestorzy uczą się od nich? To pokolenia uczące się od siebie wzajemnie, jak żyć inaczej, wobec wyzwań XXI w. To budowanie siły i porozumienia międzypokoleniowego.
Jeśli jesteś mamą, tatą, dziadkiem, babcią, wujkiem, ciocią, przedsiębiorczynią, przedsiębiorcą, których siła (a czasem słabość) tkwi w rodzinie biznesowej, poszukaj spotkań w najbliższej okolicy. Zagwarantuj sobie miejsce i doświadczaj tego, co ważne ze swoimi bliskimi lub sam, by móc im o tym opowiedzieć.
O Instytucie Biznesu Rodzinnego
Stanowi centrum usług edukacyjnych i doradczych dla rodzin biznesowych. Celem jego działalności jest profesjonalizacja polskich przedsiębiorstw rodzinnych, m.in. w planach sukcesji i przygotowywaniu dobrej zmiany pokoleniowej. Eksperci IBR są specjalistami w dziedzinie sukcesji i strategii międzypokoleniowej. Moderują prace nad konstytucjami firm rodzinnych, są mentorami dla kolejnego pokolenia, wzmacniając ich kompetencje przywódcze. IBR szerzy wiedzę, dobre praktyki, organizuje badania naukowe i publikuje wyniki, ma własne wydawnictwo. Jest organizatorem Akademii Sukcesora − programu managerskiego dla przyszłych kadr zarządzających firmą rodzinną, Festiwalu Rodzin Biznesowych, Kongresu Next Generation, Camp International – programu korzystania z praktyk międzynarodowych, oraz wielu innych wydarzeń dla rodzin biznesowych.
www.ibrpolska.pl
Żródło informacji: materiały prasowe
Dodaj komentarz