Menu
Menu

Ewolucja trendów w branży alkoholowej: premiumizacja, jakość, rzemieślnictwo

O tym, jak zmieniają się trendy w konsumpcji na rynku alkoholi oraz w postrzeganiu tego, co dobre i wartościowe, i jak wpływają one na ewolucję produkcji alkoholi i globalny rynek monopolowy, mówi Andrzej Janota, prezes BZK Alco.

Współczesny rynek alkoholowy to krąg ciągłych zmian, w którym oczekiwania i preferencje konsumentów stanowią dynamiczną siłę napędową. W tej wyjątkowej rzeczywistości firma BZK Alco wyłania się jako jeden z kluczowych uczestników polskiej branży alkoholowej, nie tylko dostarczając produkty najwyższej jakości, lecz także kształtując nowe trendy poprzez premiumizację, wysoką jakość produktów i serię produktów craftowych w swoim portfolio.

BZK Alco

Zmienne trendy na rynku alkoholi

Trendy w branży alkoholowej są zmienne, a rynek alkoholi, zarówno w Polsce, jak i na świecie, w ostatnich latach przyniósł nie tylko ekspansję smakowych eksperymentów, lecz także wpisał się w trend zrównoważonego stylu życia. W Polsce wzrost popularności alkoholi niskoprocentowych, takich jak lekkie piwa craftowe czy wino musujące o niższej kaloryczności, wskazuje na równowagę między przyjemnością a troską o well-being.

Premiumizacja to kolejny zauważalny trend w kategorii. Wzrost popularności alkoholi premium to refleksja nowego wymiaru konsumpcji. Eleganckie etykiety, oryginalne opakowania i niezwykłe połączenia smaków stają się wizytówką tych trunków. Ekskluzywne wina, luksusowe whisky i wysokogatunkowe wódki stały się manifestem statusu i gustu. Przesuwają się granice tradycji i smaku, wprowadzając nas w erę produktów premium, wyrobów craftowych, innowacyjnych kategorii i nowych nawyków. Dynamicznie rośnie popularność kategorii brown spirits. Whisky należy do jednej z najszybciej rozwijających się kategorii zarówno w Polsce, jak i na świecie. Konsumentom zależy nie tylko na piciu, lecz także na doświadczeniu i poznawaniu tej kategorii. Chcą oni smakować ją w różnych wariantach, odkrywać nowe doświadczenia. Aktualnie BZK Alco rozpoczyna współpracę z InterBev Group, jako wyłączny dystrybutor asortymentu szkockiej whiskey i rumu.

Zmiany w preferencjach konsumentów

Jeśli chodzi o sprzedaż alkoholu w Polsce, na pierwszym miejscu niezmiennie od lat plasuje się piwo. Łączna sprzedaż alkoholu w 2022 r. osiągnęła ponad 4 140 mln case’ów*, z czego sprzedaż piwa to blisko 1 520 mln case’ów. W krajach o głęboko osadzonych tradycjach alkoholowych, takich jak Polska, to jednak nadal wódka − zaraz po piwie − jest najpopularniejszym alkoholem. Łączna jej sprzedaż w 2022 r. to prawie 279 mln case’ów. Jednak można zauważyć trend spadkowy sprzedaży (o 2,2 proc. względem 2021 r.). Przewiduje się, że ta tendencja może się utrzymać. Znaczący wpływa na to ma inflacja, która odbija się w portfelach Polaków, jak i rosnąca akcyza.

W ostatnich latach pojawiły się trzy niezwykle istotne kierunki: ready-to-drink (RTD), no-alco oraz dynamicznie rosnący świat craftów. RTD, czyli gotowe do spożycia napoje i koktajle, zyskują coraz większą popularność wśród konsumentów, ceniących sobie wygodę. To odpowiedź na konsumencki trend conveniance, który jest coraz bardziej widoczny w każdej branży. Segment RTD obejmuje bogatą gamę gotowych, wymieszanych napojów, które wyróżniają się łatwością konsumpcji. Ich różnorodność smaków – od klasycznych po ekscentryczne – przyciąga zarówno nowych entuzjastów alkoholi, jak i doświadczonych miłośników. Ale współczesny rynek alkoholowy stawia również na świadomą konsumpcję. W odpowiedzi na to zapotrzebowanie no-alco staje się powszechnym trendem, oferując napoje, które dostarczają podobnych doznań smakowych co alkohol, ale bez alkoholu. Innowacyjne składniki i technologie pozwalają na tworzenie bezalkoholowych wariantów popularnych drinków oraz napojów alkoholowych.

Doceniane crafty

Boom na crafty spowodowała ogólnospołeczna popularność ruchu craftowego i jest to kolejny ważny aspekt współczesnej branży alkoholowej. Konsumenci doceniają autentyczność, ręczne wykonanie oraz niekonwencjonalne podejście do produkcji alkoholi. Alkohole craftowe, takie jak craftowe piwa czy mocne trunki, stają się symbolem indywidualności i wyjątkowości. Doskonałym tego odzwierciedleniem jest linia alkoholi craftowych z portfolio BZK Alco. Jakość surowców i niekonwencjonalne smaki są kluczowymi elementami ruchu craftowego.

Na świecie przemysł alkoholowy jest zachęcany do promowania umiarkowanego picia i angażowania się w inicjatywy społeczne dotyczące edukacji. Edukacja, świadomość i rozmowy o odpowiedzialnym piciu stanowią klucz do trwałych zmian w kulturze spożywania alkoholu. W tej sytuacji warto docenić wysiłki Związku Polskiego Przemysłu Spirytusowego (ZP PPS), który stawia na wiedzę i kulturę picia, inicjując wiele akcji CSR-owych, prowadzonych w imieniu producentów mocnych alkoholi. Zadaniem tych programów jest promowanie wśród Polaków odpowiedzialnego spożywania alkoholu, a w sytuacjach, w których konsumpcja alkoholu mogłaby być niebezpieczna dla zdrowia lub życia, całkowitej abstynencji. Wszystkie te inicjatywy angażują producentów alkoholu do wspólnej misji edukacji społeczeństwa, która jest konsekwencją globalnego trendu odpowiedzialności społecznej biznesu.

Jakość coraz bardziej w cenie

Dzisiejszy konsument zwraca też uwagę na wysoką jakość produktów. Ważna jest technologia produkcji i pochodzenie surowców. BZK Alco wchodzi w skład jednej z największych w Polsce grup przetwórstwa rolnego, do której należą również: Bacoma, Bacoma Bis, Polskie Młyny, Komagra, Bioagra, Bioagra Oli i Staoil. Ścisła współpraca między tymi spółkami gwarantuje produkcję alkoholi na bazie najlepszych surowców. Jednym z filarów sukcesu BZK Alco jest jej unikalna metoda rektyfikacji, wykorzystująca aż 488 półek destylacyjnych. Wysokotechnologiczne podejście do produkcji alkoholu zapewnia doskonałą jakość, co potwierdzają nawet najbardziej precyzyjne badania.

Proces wieloetapowej destylacji spirytusu przekłada się na nieskazitelną czystość oraz subtelność smaku i aromatu produktów marki. Innowacyjność firmy objawia się także w zastosowaniu różnorodnych metod filtracji, takich jak filtry z węglem aktywnym czy filtry uszlachetniające, w tym platynowe, diamentowe i z kryształami górskimi. Ta technologia i różnorodność pozwalają na indywidualne dostosowanie procesu produkcji do charakterystyki każdej marki, tworząc wyjątkowe smaki. Dzięki innowacyjnej technologii produkcji BZK Alco jest w stanie zapewnić swoim konsumentom produkty najwyższej jakości.

Podsumowując, rynek alkoholi w Polsce i na świecie ewoluuje, odnotowując wzrost popularności alkoholi premium i craftowych oraz nowych kategorii, takich jak gin, whisky, rum. Prognozując jego dalszy rozwój, można się spodziewać dalszego wzrostu zainteresowania nowymi gatunkami alkoholi i utrzymaniem wspomnianych trendów. Dodatkowo, w miarę rosnącej świadomości ekologicznej, oczekuje się większego nacisku na zrównoważone praktyki produkcji i pakowania, a także na rozwijanie alkoholi organicznych i napojów niskoalkoholowych. Wpływ technologii może również stać się bardziej widoczny, a wraz z tym pojawią się innowacje w procesach produkcji i dostarczania alkoholi.

* Raport 2023 IWSR

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce. czytaj więcej ROZUMIEM