Menu
  • Menu

    Ekologiczna firma — jak promować proekologiczne zachowania

    Obecnie działania proekologiczne w biznesie przestają być tylko modą i stają się koniecznością. Coraz więcej osób decyduje się na świadome kroki w stronę ochrony środowiska, m.in. decydując się na korzystanie z produktów firm przyjaznych naszej planecie. Z biznesowego punktu widzenia, podążanie ścieżką ekologiczną niesie ze sobą realne korzyści, nie tylko wizerunkowe, ale też finansowe. Oto kilka prostych sposobów na bardziej ekologiczne przedsiębiorstwo.

    Biuro a ekologia

    Wbrew pozorom, biura mają dość spory wpływ na środowisko. Zużywają bowiem zatrważająco dużo papieru i energii elektrycznej. Już przykład Polski, która w żadnym wypadku nie jest tutaj przodownikiem, pokazuje skalę problemu — w naszym kraju roczne zużycie papieru na jedną osobę wynosi 100 kg. Przekłada się to na dwa ścięte drzewa na jednego statystycznego pracownika. Warto więc zacząć od prostego kroku zmniejszenia zużycia papieru.

    Najprościej będzie wprowadzić elektroniczny obieg możliwie największej części dokumentów firmowych. Przyjaznym dla środowiska rozwiązaniem będzie także korzystanie w firmie z papieru pochodzącego z recyklingu oraz wykorzystywanie druku dwustronnego. Dzięki temu można nie tylko zmniejszyć zapotrzebowanie na papier, ale także ograniczyć eksploatację drukarek. Zresztą urządzenia te powinno się wykorzystywać wyłącznie wtedy, gdy będzie to konieczne.

    Kolejnym krokiem będzie ograniczenie zużycia energii elektrycznej. Już prosta wymiana żarówek i świetlówek na oświetlenie LED pozwoli sporo zaoszczędzić. Przydatnym rozwiązaniem jest także montaż czujników ruchu, np. na korytarzach, co pozwoli ograniczyć wykorzystanie oświetlenia do niezbędnego minimum. Wartym rozważenia jest także zainstalowanie czujników zmierzchu, umożliwiających dostosowanie oświetlenia do faktycznych potrzeb — światła będą się zapalać w pochmurne dni i późnymi popołudniami, a wyłączać, gdy do pomieszczenia wpada wystarczająco dużo światła słonecznego.

    Warto także poinstruować pracowników odnośnie do ekologicznego korzystania ze sprzętu, np. ustawiania automatycznego uśpienia komputerów, wyłączania kopiarek i drukarek, gdy nie są wykorzystywane oraz całkowitego wyłączania wszystkich urządzeń po zakończeniu pracy. Zaleca się także wysyłanie pracowników na specjalne szkolenia dotyczące ekologicznych praktyk w pracy i codziennym życiu.

    Do ekologicznych działań firmy zalicza się także wykorzystywanie sprzętów wykonanych z naturalnych materiałów, najlepiej pochodzących z recyklingu, np. biurek i innych mebli. Jest to dobry sposób na ograniczenie wykorzystywania tworzyw sztucznych, które nie są przyjazne dla środowiska. Warto też ograniczyć i ostatecznie wyeliminować z firmowej kuchni jednorazowe plastikowe naczynia i sztućce. Koniecznie trzeba też pamiętać o właściwej segregacji odpadów.

    wzrost zysków wynikający z działań ekologicznych w firmie

    Eco marketing

    Ekologiczny marketing to nie tylko promowanie firmy z użyciem argumentów dotyczących ochrony środowiska. Powinien też polegać na ekologicznym podejściu do materiałów promocyjnych firmy oraz jej produktów.

    Już tak prosty zabieg, jak ograniczenie liczby kolorów wykorzystanych w logo może znacząco wpłynąć na koszty i ekologię. Jest ono przecież wielokrotnie powielane i im więcej kolorów i gradientów będzie zawierać, tym więcej farby drukarskiej będzie wymagać. To samo tyczy się wykorzystanych fontów i czcionek. Dla przykładu korzystanie z czcionki Century Gothic (uważanej za jedną z najbardziej ekologicznych) umożliwia zaoszczędzenie nawet do ok. 31% kosztów druku w porównaniu z najszerzej stosowanym Arialem.

    Podobnie ma się kwestia ulotek, materiałów reklamowych i opakowań produktów. Minimalistyczne podejście i stosowanie toreb papierowych zamiast reklamówek jest znacznie bardziej ekologicznie akceptowalne. Poza tym, w gąszczu krzykliwych i przesadnie kolorowych opakowań takie minimalistyczne i dopasowane do rozmiarów zawartości pudełka będą się wyróżniać, a przecież właśnie o to w marketingu chodzi. Dzięki temu można też zyskać uznanie osób dbających o ekologię na co dzień. Dotyczy to także ekspozytorów (czyli materiałów POS lub POSM) umieszczanych w sklepach. Takie stanowiska reklamowe, zwłaszcza poświęcone pojedynczej akcji, powinny być wykonane z tektury, a nie tworzyw sztucznych. W miarę możliwości można też ograniczyć ich kolorystykę. Warto tutaj wspomnieć, że sporo luksusowych towarów, np. perfumy, cechuje się właśnie minimalistycznymi opakowaniami. Stawiając na takie rozwiązanie, można podnieść prestiż produktu dzięki skojarzeniu.

    zastosowanie toreb papierowych w restauracji

    Do Eco marketingu zalicza się także wspieranie inicjatyw dotyczących ochrony środowiska i zrównoważonego rozwoju. Część firm decyduje się także na wychodzenie z własnymi inicjatywami tego typu. Takie akcje to świetny sposób na zaistnienie w świadomości odbiorcy (klientów) przy jednoczesnym promowaniu działań przyjaznych środowisku. Dobrym przykładem będzie tutaj akcja „Po stronie natury” prowadzona od kilku lat przez Żywiec Zdrój. Każda jej edycja stawia sobie za główny cel posadzenie miliona drzew przy jednoczesnym promowaniu postaw proekologicznych.

    Jak połączyć ekologię z logistyką i transportem?

    Odpowiedź brzmi — bardzo prosto. Już samo wykorzystanie opakowań dostosowanych rozmiarowo do zawartości ułatwia transport i zmniejsza koszty magazynowania. Mniejsze opakowania można znacznie efektywniej przewozić, gdyż można załadować ich więcej w jednym transporcie. Dzięki temu można ograniczyć ilość transportów, oszczędzając na paliwie i kosztach pracy kierowców. Będą też zajmowały znacznie mniej miejsca na półkach, czyli potrzebowały mniej powierzchni magazynowej.

    To oczywiście nie wszystko. Ekologiczne podejście do logistyki to także centralizacja magazynów i utrzymywanie możliwie najmniejszych stanów magazynowych przez zamawianie wyłącznie takiej ilości towaru, która jest aktualnie potrzebna. Centralizacja przestrzeni magazynowej to prosty sposób na zaoszczędzenie — utrzymywanie jednego dużego obiektu jest znacznie tańsze, niż miałoby to miejsce w przypadku kilku mniejszych. Poza tym maleją także koszty transportu, gdyż nie ma konieczności przewożenia towarów między magazynami. O wiele łatwiej też zarządzać zapasami i je monitorować.

    Jeśli tylko jest to możliwe, zaleca się łączenie transportów, celem uniknięcia pustych przebiegów. Jeden transport, nawet z nadłożeniem drogi, zawsze będzie tańszy niż dwa lub więcej. Zyskuje na tym też środowisko, gdyż ogranicza się w ten sposób także emisję spalin.

    Podsumowanie

    Ekologiczne podejście do biznesu może mieć wiele aspektów. To, z którego z nich skorzysta dana firma, zależy w głównej mierze od jej charakteru oraz jej odbiorców docelowych. Niezależnie jednak od tego, którą z nich wybierzemy, możemy zyskać wiele przy stosunkowo niskim nakładzie. Działania ekologiczne to nie tylko dobry sposób na redukcję kosztów i dotarcie do szerszego grona odbiorców, ale także inwestycja w przyszłość naszej planety. Warto więc promować proekologiczne działania nie tylko wśród pracowników firmy, ale też wśród potencjalnych odbiorców.

    Dodaj komentarz

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *