Czy CSR w pomaga w biznesie?
Społeczna odpowiedzialność biznesu zakorzenia się w polskim biznesie. Wiele firm podejmuje działania, które mają za zadanie połączenie świata biznesu i społeczeństwa. Czy takie podejście przekłada się na decyzje konsumentów? Czy wizerunek marki liczy się dla klientów na równi z ceną i jakością?
Władysław Grochowski, znany filantrop i właściciel jednej z największej polskiej sieci hoteli, od lat udowadnia, że działania odpowiedzialne społecznie są bardzo ważne w biznesie. Jako jeden z pierwszych zadeklarował pomoc uchodźcom z Ukrainy, a w Hotelach Arche w całej Polsce z bezpłatnych noclegów oraz wyżywienia skorzystało ponad 35 tys. uchodźców wojennych.
− Jeżeli tylko pieniądze nas interesują, to jest to mało ciekawe. A teraz świat powiedział, sprawdzam: czy firma jest odpowiedzialna, czy nie. My czuliśmy, że kiedyś powinno się to zmienić. Mocno działamy w tym obszarze i widzimy, że jesteśmy tak postrzegani przez naszych gości, więc było warto. W tym kierunku będziemy iść nadal − mówi Władysław Grochowski.
Jego firma wprowadziła innowacyjną strategię, która pokazuje, że można z sukcesem łączyć dużą skalę działania z indywidualnym i rodzinnym podejściem do biznesu. Wyjątkowe podejście biznesowe daje gwarancję niepowtarzalności usług zarówno z perspektywy gościa indywidualnego, jak i biznesowego. Działająca w ramach Grupy Arche Fundacja Leny Grochowskiej daje pracę osobom z niepełnosprawnościami intelektualnymi.
− Ważnymi aspektami, którymi się dzielimy, jest tworzenie społecznej odpowiedzialności nie tylko za swoją pracę, lecz także za innych i naszą planetę. Chcemy mieć wpływ na świadomość ludzi, na ich edukację. Nasze hasło to „Arche łączy ludzi” i tą zasadą chcemy się kierować. Społeczne projekty są dla nas bardzo istotne. Chcemy pomagać osobom z niepełnosprawnościami, chorym, starszym. Skupiamy się na lokalnych społecznościach. To jest nasza filozofia – mówi Lena Grochowska.
Sztuka osób z niepełnosprawnościami intelektualnymi jest obecna w hotelach grupy. Są to malowane meble, ściany, obrazy, a także ręcznie robione żyrandole, poduszki i inne elementy wystroju. − Nasi inwestorzy i klienci indywidualni ufają nam i mocno wspierają. Wiedzą, jakimi wartościami się kierujemy, i wiedzą, że wszystko, co robimy, jest prawdziwe, niewymuszone, naturalne − dodaje Grochowski.
Wyniki finansowe firmy jasno pokazują, że klieni doceniają takie działania. Pomimo trudnej sytuacji na rynku firma odnotowuje wzrost. − Mamy w tym roku wzrost sprzedaży o blisko 25 proc. w tych hotelach, które były otwarte w 2019 r., a chodzi o okres od stycznia do lipca. Obłożenie hoteli to prawie 90 proc. W naszym przypadku mocno procentuje przede wszystkim aktywność społeczna. Trafiają do nas duże korporacje, gdzie wcześniej było zdecydowanie trudniej nawiązać z nimi kontakty. Ten wzrost sprzedaży jest również widoczny w całej Grupie Arche i jest on dwukrotnie wyższy niż w 2019 r. – wylicza prezes Grochowski.
Jasne, uczciwe i prawdziwe działania przyciągają nie tylko gości indywidualnych i klientów biznesowych. Spółce zaufało już blisko 700 inwestorów, którzy są właścicielami około 2 tys. apartamentów hotelowych. Firma stworzyła inwestycyjny System Arche®, który jest oryginalną koncepcją prowadzenia hoteli i skoncentrowanej wokół nich działalności. Inwestor czerpie zyski z doby hotelowej oraz całej powierzchni pracującej w hotelu (tj. restauracji, sal konferencyjnych, basenu, spa itp.), nie martwiąc się o jego obłożenie.
Firma Władysława Grochowskiego posiada 17 hoteli, które oferują łącznie ponad 3500 pokojów. Na tym nie koniec, ponieważ Arche wciąż inwestuje. W sprzedaży są takie inwestycje, jak rewitalizowany Klasztor we Wrocławiu, Fabryka Samolotów w Mielnie, gdzie można zostać właścicielem pokoju z widokiem na morze lub jezioro, Arche Hotel Sanatorium Milicyjne w Nałęczowie, Metalowiec w Muszynie. Właściciel Grupy otrzymał nagrodę Przedsiębiorca Roku 2022, przyznawaną przez portal Money.pl, za udowodnienie, że biznes deweloperski może prowadzić działania odpowiedzialne społecznie, a przy tym utrzymywać rentowność.
Zdjęcie: Grupa Arche
Brawo