Menu

Menu

Budowa CPK wspierana przez budowniczych Heathrow

Budowa CPKBudowa CPK – pisze “Rzeczpospolita” – jest jednym z dwóch największych projektów inwestycyjnych związanych z infrastrukturą lotniczą w Europie. Drugim projektem jest rozbudowa londyńskiego lotniska Heathrow. Zespół, który przygotowuje koncepcję stworzenia Centralnego Portu Komunikacyjnego, ma skorzystać z brytyjskich doświadczeń.

Rozbudowa Heathrow polega na dodaniu trzeciego pasa startowego. Starania o zwiększenie przepustowości tego portu zaczęły się już w 2012. Projekt został już zaaprobowany przez rząd i Parlament. Zgodnie z planem zakończenie inwestycji ma nastąpić w 2026 roku.

Jak pisze “Rzeczpospolita”: To gigantyczne wyzwanie pod każdym względem: trzeba przesiedlić 160 tys. rodzin, zawrócić bieg rzeki, rozebrać i zbudować w innym miejscu kluczowe dla stolicy Wielkiej Brytanii 2 autostrady, w tym odcinek M25. Całkowity koszt tego przedsięwzięcia, to 14 mld funtów. Czyli praktycznie dwa razy tyle, ile ma kosztować budowa CPK w jej początkowej fazie.

Cytowany przez gazetę Ross Dickie odpowiedzialny za plan rozbudowy Heathrow twierdzi jednak, że rozbudowa jest niezbędna, ponieważ wykorzystanie istniejącej infrastruktury osiągnęło już 98 proc. Niemożliwe jest więc praktycznie jakiekolwiek zwiększenie liczby obsługiwanych pasażerów. Również budowa CPK uzasadniana została brakiem możliwości rozwoju istniejącej infrastruktury. Chodzi o ograniczenia zdolności ekspansji lotniska na Okęciu.

W przypadku Heathrow ogromny tłok powoduje niewygodę dla pasażerów i stanowi poważne obciążenie dla środowiska naturalnego. Samoloty niekiedy czekają nawet godzinę na lądowanie, krążąc w tym czasie nad okolicami Londynu. Ale rozbudowa ma przynieść jeszcze inne korzyści. Na przykład – jak twierdzi Ross Dickie – dzięki niej powstanie 40 tysięcy nowych miejsc pracy.

Budowa CPK napotka te same problemy, co rozbudowa Heathrow

Jak stwierdził cytowany przez “Rzeczpospolitą” Piotr Kasprzyk, dyrektor Biura Prawnego części lotniskowej CPK, korzystanie z brytyjskich doświadczeń umożliwi unikniecie błędów popełnionych podczas przygotowywania londyńskiej inwestycji.

Nie da się dobrze zaplanować, zaprojektować i zbudować dużego portu przesiadkowego – powiedział Kasprzyk – nie rozmawiając z tymi, którzy mają doświadczenie w realizacji projektów o tej skali. Właśnie dlatego wzięliśmy udział w warsztatach w Londynie, zorganizowanych przez British Aviation Group i Lotnisko Heathrow. Zrzeszone w BAG firmy mają ogromne doświadczenie i kompetencje w budowie lotnisk na świecie, np. w Singapurze, Seulu, Hongkongu, Stambule i Pekinie. (cytat za „Rzeczpospolitą”)

Jednym z problemów, jakie spowodują budowa CPK i rozbudowa Heathrow, jest konieczność przesiedlenia mieszkańców z terenów obu inwestycji. Ponadto konieczne będzie podjęcie środków umożliwiających redukcję hałasu w domach sąsiadujących z lotniskami.

Budowniczy z Wielkiej Brytanii są już o wiele bardziej zaawansowani w przygotowywaniu inwestycji, więc ich wiedza może okazać się nieoceniona w procesie budowy największego portu lotniczego Polski.

Budowa CPK wymaga posiadania partnera strategicznego

W tej chwili budowa CPK znajduje się w stadium przygotowawczym. Trwają również prace nad wyborem partnera strategicznego dla inwestycji. Następnym krokiem będzie zlecenie przygotowania master planu oraz przeprowadzenie badań środowiskowych i terenowych.

Jak powiedział cytowany przez “Rzeczpospolitą” Piotr Kasprzyk: Do końca października konsultujemy założenia strategiczne CPK z ponad 130 podmiotami z Polski i z zagranicy prowadzących działalność związaną z funkcjonowaniem lotnisk albo dysponujących wiedzą ekspercką w tym zakresie. Jednocześnie uzgadniamy wygląd przyszłego lotniska z największymi liniami lotniczymi świata w ramach Airport Consultative Committee (ACC), który powołaliśmy wspólnie z IATA.

Na etapie przygotowania inwestycji konieczne będą: określenie potrzeb przyszłych użytkowników, analiza prognoz rynkowych oraz określenie potrzeb przewoźników. Polscy planiści chcą również uniknąć błędów popełnionych podczas budowy lotniska w Berlinie.

Korzystanie z doświadczeń brytyjskich nie wynika jedynie z faktu prowadzenia przez specjalistów z Wielkiej Brytanii rozbudowy portu Heathrow. Uczestniczą oni również w realizacji projektów na terenie Azji, gdzie powstają obecnie największe lotniska.

Autor: Wojciech Ostrowski
Źródło: “Rzeczpospolita”

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.