Menu
Menu

Braki w kwalifikacjach z zakresu sztucznej inteligencji

Jak pokazuje nowe badanie umiejętności cyfrowych przeprowadzone przez Salesforce, zdecydowana większość pracowników uważa, że doświadczenie jest ważniejsze od kwalifikacji edukacyjnych czy przebiegu kariery. Tymczasem aż 98 proc. decydentów jest zdania, że zatrudnienie na podstawie umiejętności przynosi korzyści biznesowe. Jednocześnie tylko 1 na 10 respondentów twierdzi, że ma kwalifikacje w zakresie sztucznej inteligencji, a ta jest jednym z najbardziej pożądanych rozwiązań cyfrowych.

AI

84 proc. pracowników uważa, że doświadczenie jest ważniejsze niż dyplom, kiedy starają się o pracę. Istnieje jednak rozbieżność między kompetencjami, na które zwracają uwagę firmy, a kwalifikacjami wykorzystywanymi przez pracowników. Choć 4 na 5 zatrudnionych na świecie deklaruje wykorzystywanie umiejętności cyfrowych w codziennej pracy, niewielu z nich posiada zdolności wykraczające poza technologie współpracy, administrację czy zarządzanie projektami cyfrowymi. Z kolei do najszybciej rozwijających się i najbardziej pożądanych kompetencji należą: sztuczna inteligencja oraz kodowanie/tworzenie aplikacji. Mimo to są one najrzadziej wykorzystywanymi umiejętnościami w codziennej pracy.

Rola umiejętności w procesie zatrudniania

Zmiana w sferze zatrudniania jest widoczna na wszystkich poziomach. Większość ankietowanych liderów (82 proc.) twierdzi, że umiejętności są najważniejszym atrybutem przy ocenie kandydatów. Jedynie 18 proc. uznało, że kluczowe są odpowiednie stopnie naukowe i zdobyte wykształcenie.

Ponad połowa dyrektorów w działach HR (56 proc.) ocenia, że rekrutacje skupiające się na umiejętnościach kandydatów powinny być definiowane jako korzyść biznesowa. Jednocześnie eksperci wskazują, że na ogólną kondycję firmy znaczny wpływ mają takie aspekty, jak różnorodność pracowników (48 proc.) oraz dzielenie się wiedzą z resztą zespołu (46 proc.).

Umiejętności cyfrowe jako najważniejszy atrybut kandydata wymienia 2 na 5 z nich. To wskazuje na rosnącą wagę tych kwalifikacji u zatrudnionych. Ponadto większość liderów jest zdania, że nadanie priorytetu rozwojowi umiejętności cyfrowych swoich podwładnych będzie miało pozytywny wpływ na wyniki biznesowe. Taki kierunek ma się przełożyć na zwiększoną produktywność (47 proc.), lepszą wydajność zespołu (43 proc.) i szersze zdolności rozwiązywania problemów (40 proc.).

Czy umiejętności w zakresie AI są potrzebne? Szefowie i pracownicy są na tak

Pracownicy są podekscytowani pojawiającymi się technologiami w obszarze sztucznej inteligencji, takimi jak generatory AI. 60 proc. pracowników wyraża pozytywne nastawienie do perspektywy wykorzystania generatywnej sztucznej inteligencji w pracy. Duże emocje wzbudza też wykorzystanie tej technologii w miejscu pracy (58 proc.). Mniej niż połowa badanych (42 proc.) martwi się, że AI zastąpi ich w wykonywanych obowiązkach. Aż dwie trzecie liderów (67 proc.) deklaruje, że ich firma rozważa różne sposoby wykorzystania generatywnej sztucznej inteligencji.

Pomimo pozytywnego odbioru ostatnie badania wykazują, że 66 proc. liderów IT w USA nie dostrzega u pracowników umiejętności pozwalających z powodzeniem wykorzystać technologię sztucznej inteligencji. Jednak ponad połowa z nich zadeklarowała, że eksperymentuje z generatorami SI.

Zatrudnieni zgodnie twierdzą, że umiejętności związane ze sztuczną inteligencją są ważne. Prawie jedna czwarta pracowników na świecie zalicza je do trzech najważniejszych umiejętności cyfrowych.

Kwalifikacje pozostawiają wiele do życzenia

Tylko 1 na 10 pracowników twierdzi, że zakres ich codziennych obowiązków obejmuje obecnie sztuczną inteligencję. Mniej niż 13 proc. deklaruje, że wykorzystuje umiejętności kodowania i tworzenia aplikacji.

Branżą o najwyższym wskaźniku umiejętności AI jest sektor IT. Jednak nawet tu mniej niż jedna trzecia pracowników (27 proc.) wykorzystuje to rozwiązanie. Poza tradycyjnymi rolami w IT liczba ta spada jeszcze bardziej. Jedynie 8 proc. osób zatrudnionych w służbie zdrowia i 6 proc. w sektorze publicznym deklaruje, że wykorzystuje to rozwiązanie w codziennej pracy. Prawie wszyscy (97 proc.) zwierzchnicy są zdania, że firmy powinny nadać priorytet technikom związanym ze sztuczną inteligencją w swojej strategii rozwoju pracowników.

W wyniku wzrostu znaczenia sztucznej inteligencji i automatyzacji liderzy biznesowi utrzymują, że obeznanie w zakresie bezpieczeństwa danych (60 proc.), etyczne umiejętności w zakresie AI i automatyzacji (58 proc.) oraz techniki programowania (57 proc.) staną się coraz ważniejsze w miejscu pracy. Pytani o to, jakie umiejętności „miękkie” będą prawdopodobnie ważniejsze, liderzy najwyżej ocenili kreatywną wyobraźnię (56 proc.), relacje z klientami (53 proc.) i zdolności przywódcze (51 proc.).

Źródło informacji: materiały prasowe

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce. czytaj więcej ROZUMIEM