Menu

EKS_KV_baner_CTA_600x100px_RYNEK_INWESTYCJI-2
banner PLOM (1200 x 200 px)
previous arrow
next arrow

Menu

Boeing 747 przechodzi do historii

Boeing 747

Boeing 747 (Fot. Delta Air)

Boeing 747 przez 3 dekady był największym samolotem pasażerskim świata. Uczynił latanie dostępnym dla setek milionów ludzi. Dziś jego kariera jako samolotu pasażerskiego zbliża się ku końcowi. Ostatnia amerykańska linia lotnicza Delta Air zaprzestaje właśnie jego eksploatacji a firma Boeing ogłasza zakończenie produkcji wersji pasażerskiej.

Delta Air już pod koniec listopada zapowiedziała, że ostatni lot komercyjny Boeing 747 odbędzie 15 grudnia 2017 roku do Seulu. Natomiast na 18 grudnia zaplanowano pożegnalny lot dla pracowników. Na jego trasie ma się znaleźć fabryka w Everett koło Seattle, gdzie składane są słynne Jumbo Jety.

W listopadzie linia United zorganizowała ostatni pożegnalny rejs samolotu na trasie San Francisco – Honolulu. Na tej samej trasie w 1970 roku Boeing 747 odbył swój pierwszy lot w barwach United.

Lot do Seulu linii Delta Air jest ostatnim lotem komercyjnym maszyny Boeing 747 należącej do amerykańskiego przewoźnika. W latach 70 i 80 Jumbo Jety stanowiły chlubę i symbol potęgi amerykańskiego przemysłu lotniczego. Dziś już odchodzą do historii. Samoloty tego typu latają jeszcze w niektórych liniach spoza Stanów Zjednoczonych. Należą do nich British Airways, Lufthansa i Korean Air, ale już nie odbywają rejsów komercyjnych dla linii amerykańskich.

Jak pisze agencja AFP, lot Delta Air do Seulu stanowi zakończenie prawie 50-ledniej służby w amerykańskim lotnictwie komercyjnym samolotu, który “umożliwił latanie każdemu”. Jako pierwszy Boeing 747 dawał możliwość przelotu z Singapuru do Londynu w czasie krótszym niż 24 godziny.

Boeing 747 okazał się zbyt drogi w eksploatacji

Boeing będzie ciągle produkował samoloty 747 w wersji transportowej i na specjalne zamówienia – pisze AFP. Jednym z najważniejszych klientów jest prezydent Stanów Zjednoczonych. Boeing 747 od 1990 roku służy jako prezydencki Air Force One. Jednak dla przewoźników komercyjnych sprzedawane będą samoloty tańsze w eksploatacji.

Jumbo Jet odbył swój pierwszy lot w 1969 roku. Początkowo planowano budowę samolotu o dwóch pokładach na całej długości. Ostatecznie wygrał projekt z charakterystycznym garbem w przedniej części.

W liniach lotniczych na regularnych trasach pojawił się on rok później. By składać tak wielki samolot, producent wybudował specjalną halę montażową, która posiada największą powierzchnię na świecie. W sumie wybudowano ponad 1500 egzemplarzy w różnych wersjach, z czego aktywnych pozostaje 500 sztuk.

Jednak od kilku lat maleje zapotrzebowanie na wielkie samoloty. Większym zainteresowaniem cieszy się Boeing 777, który może przewozić do 550 pasażerów (747 maksymalnie posiada 660 miejsc). Model 777 posiada tylko 2 silniki, dzięki czemu zużywa mniej paliwa.

Również problemy ze swoim gigantem ma największy konkurent Boeinga, Airbus. Przez ostatnie 2 lata nie otrzymał on żadnych nowych zamówień na A380, który jest obecnie największym samolotem pasażerskim na świecie. Zmniejszono również liczbę samolotów dostarczanych rocznie w ramach już posiadanych kontraktów.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.