Menu

Menu

Zakupy samochodu coraz popularniejsze online

Z badania przeprowadzonego w 2020 r. przez AdColony dla Mobiem wynika, że Polacy coraz częściej kupują samochody przez Internet. Branża motoryzacyjna zmienia się dynamicznie, a najwięksi gracze wiedzą, że muszą szukać potencjalnych klientów w sieci. Dlatego też coraz śmielej stawiają na narzędzia online, a nawet wchodzą w świat mobile gamingu.

 

Światowe marki motoryzacyjne robią wszystko, by nadążać za nowymi trendami i potrzebami konsumentów, które diametralnie zmieniły się wskutek pandemii. Toyota i Lexus szykują w 2012 r. mocną ekspansję narzędzi online, które pozwolą klientom kupić samochód bez wychodzenia z domu. Ford zatrudnił twórcę gier wideo do zaprojektowania nowego modelu pick up’a, a graczy poprosił o pomoc w stworzeniu samochodu nazwanego Ford of Europe. Przykładów łączenia wirtualnej rzeczywistości z realnymi decyzjami zakupowymi jest – i będzie − coraz więcej.

Nowy trend: zakup samochodu w pełni online

Głoszenie prognoz o wzroście segmentu e-commerce staje się oczywistością. Kupujemy więcej przez Internet, w tym przy użyciu smartfonów, i sektor zakupów online będzie miał wysokie notowania również w tym roku. Z wieloma aktywnymi konsumentami handel detaliczny online pozostanie na długo jako wygodny nawyk. Rynek ten będzie rósł i to już nie jest żadna rewolucja. Jednak to, jakie towary będziemy zamawiać przy pomocy telefonu komórkowego w najbliższym czasie, może być ciekaweocenia Michał Giera, prezes zarządu Mobiem Polska.

Jak wynika z badania „Portfele Polaków pod lupą, przeprowadzonego w 2020 r., zakup samochodu osobowego w br. planuje 46 proc. zapytanych o to Polaków. Taki wynik w niepewnej sytuacji może zastanawiać, ale naprawdę zaskakujące jest co innego. − Co czwarty z nich chce taką transakcję zawrzeć wyłącznie przy pomocy narzędzi online, nie zaś osobiście, odwiedzając salon motoryzacyjny czy spotykając się z pośrednikiem. Dla branży motoryzacyjnej to istotne dane, ponieważ pokazują zupełnie nowe zachowania konsumenckie. To szansa, by odczytać potrzeby i oczekiwania potencjalnych nabywców oraz odszukać ich w Internecie, m.in. w mediach społecznościowych, serwisach tematycznych oraz poprzez reklamę w mobile gamingu – mówi Michał Pietruszka, Head of Mobile Product w Mobiem Polska.

Znane marki motoryzacyjne wkraczają w obszar digital

Toyota, Skoda i Volkswagen to marki najczęściej kupowanych w 2020 r. nowych samochodów (dane Instytutu Rynku Motoryzacyjnego SAMAR). Wzrost sprzedaży zanotował także Lexus. Koncerny motoryzacyjne, które w czasie spowolnienia gospodarczego poradziły sobie najlepiej, inwestują coraz większe nakłady w aktywność w obszarze digital. Ze swoimi klientami komunikują się głównie online, bo właśnie tego oczekują dziś cyfrowi konsumenci.

Toyota wprowadziła technologię SmarthPath – kompletną ścieżkę customer experience, prowadzącą do zakupu samochodu w 100 proc. przez Internet. W ten sposób internauci mają całkowitą kontrolę nad spersonalizowanym proces tworzenia oferty.

Podobną usługę ma szerzyć wśród swoich dealerów w bieżącym roku Lexus w ramach programu Monogram. Jego zadaniem jest kontakt z osobami zainteresowanymi prezentacją modeli marki oraz zakupem konkretnego pojazdu w pełni online. Z kolei Volkswagen przygotował rozwiązanie Sign Anywhere, które obsługuje cyfrowe podpisywanie dokumentów, a tym samym umożliwia zakup samochodu online. − Pandemia tylko przyspieszyła trend coraz silniejszego zwrotu w kierunku spełniania potrzeb zakupowych na poziomie digital, przy czym nie mówimy już tylko o zamawianiu kosmetyków, ubrań czy jedzenia. Przez Internet i bez wychodzenia z domu jesteśmy skłonni dokonywać coraz bardziej wartościowych transakcji finansowych. Największe brandy motoryzacyjne sprawnie i zwinnie dostosowują się do tej tendencji. Polski klient również się zmienia. Zainteresowanie cyfrową formą zakupów wartościowych dóbr znacząco wzrasta, dlatego firmy z sektora automotive przenoszą swoją promocję do Internetu, w tym coraz śmielej angażują się w mobile gaming mówi Michał Giera.

Ekspert powołuje się na wyniki przeprowadzonej analizy Car buying survey z 2020 r.. Wskazują one, że informacji o nowych samochodach poszukujemy przy użyciu smartfona. Tak odpowiedziało ponad 53 proc. badanych. Ponad 60 proc. z nich wynajduje w ten sposób szczegóły dotyczące specyfikacji technicznej danego pojazdu oraz porównuje ceny. Niemal co trzeci Polak kupił swój samochód całkowicie przez Internet.

Na rynku samochodów ciężarowych digitalizacja przebiega oporniej

Nieco inaczej wygląda sytuacja w przypadku pojazdów ciężarowych.Obecnie niemal wszyscy producenci na stronach internetowych mają dostępny konfigurator, w którym można stworzyć skrojoną na miarę potrzeb wirtualną ciężarówkę, wyposażoną w różne udogodnienia. Cały proces nie zmierza jednak do bezpośredniego zakupu, ale zachęca do zapisania wybranej konfiguracji i pozostawienia kontaktu dla dealera. W przypadku zakupu auta online, w szczególności ciężarówek, które firmy nabywają często w ilości większej niż jedna sztuka, proces ten jest utrudniony ze względu na dużą zmienną cen. Ponadto w przypadku tego typu pojazdów niemal nieodłącznym elementem zakupu wciąż jest możliwość testowania pojazdu na żywo, np. pod względem poziomu spalania. Zdecydowane ułatwienie nastąpiło natomiast przy wszelkich formalnościach związanych z zakupem pojazdów ciężarowych. Zwłaszcza w firmach leasingowych, w których umowy zawierają kilkadziesiąt stron, można sfinalizować transakcję np. poprzez elektroniczny podpis – mówi Tomasz Czyż, ekspert Grupy INELO, producenta oprogramowania dla firm transportowych.

Działania online przyszłością branży auto moto

Czy teraz marki motoryzacyjne będą prześcigały się w działaniach online skierowanych do potencjalnych klientów? Prawdopodobnie tak, jednak standardowe formy promocji mogą nie wystarczyć. Mamy bowiem do czynienia z klientami świadomymi i doświadczonymi użytkownikami globalnej sieci, którzy oczekują precyzyjnych, a przy tym kreatywnych komunikatów. Rozpoczynając proces zakupowy, coraz częściej sięgają po narzędzia mobile.

58 proc. osób zbadanych przez AdColony czyta internetowe opinie na temat modeli samochodów na wyświetlaczach telefonów. Ponad połowa przyznaje, że dobrze zaprojektowana reklama mobilna mogłaby skusić ich do decyzji o zakupie konkretnej marki auta. Jeśli tzw. reklamy w telefonie spotykają się z sympatią odbiorców, to promocja w mobile gamingu również jest warta uwagi, szczególnie w przypadku branży motoryzacyjnej.

Według ekspertów gry komputerowe poprawiają wielozadaniowość mózgu. Badania Uniwersytetu Kalifornijskiego w San Francisco wykazały, że gra NeuroRacer może pomóc w ćwiczeniu koncentracji uwagi, szybkości reakcji i pamięci krótkotrwałej. W tej trójwymiarowej grze wideo gracze lewą ręką sterują samochodem po krętych i górzystych trasach. Muszą przy tym uważać na pojawiające się znaki − niektóre z nich należy zestrzelić prawą ręką. Trenowanie umiejętności multitasking jest zbieżne z filozofią wielu marek samochodów, które w tego typu grach mogłyby zaprezentować graczom rozwiązania technologiczne wdrażane w rzeczywistych pojazdach.

Kampania Volkswagena w Need For Speed

W innych rywalizacjach, jakie podejmujemy na narzędziach mobilnych, liczymy przede wszystkim na emocje. Marki takie jak BMW czy Porsche przecierają już szlaki in-game-advertisingu, umacniając swój wizerunek w świadomości graczy w konkretnej rozrywce – w tym przypadku w wyścigach Need For Speed.

Ciekawą reklamę zaprojektował też Volkswagen, który uczestnikom popularnej gry rozrywkowej zapewnił dodatkową kartę w zamian za obejrzenie krótkiego filmu o VW Golf 8. Wyniki tej kampanii są imponujące, szczególnie jeśli spojrzymy na wskaźnik Video Completion Rate na poziomie 93 proc. − Z naszej ekspertyzy wynika, że ponad połowa klientów rozważyłaby obejrzenie video lub interakcję z filmikiem na urządzeniu mobilnym w celu lepszego poznania danego modelu samochodu i jego funkcji. Reklamy branży auto-moto są w czołówce najchętniej oglądanych treści w Internecie, a poprzez działania marketingowe w segmencie mobile gamingu docieramy do precyzyjnie dobranej grupy konsumentów, nazywanej przez nas casual gamers, którzy chętnie klikają w nieinwazyjne reklamy podczas rozrywki, jaką stanowi dla nich granie na smartfonachmówi Michał Pietruszka.

Branża motoryzacyjna i mobile gaming jednogłośne

Specjaliści z branży motoryzacyjnej oraz gier wideo są zgodni, że wszystko, co nas otacza, jest jak rzeczywistość w grze komputerowej. Niejako na potwierdzenie tej teorii Ford projektuje Team Fordzilla P1 − samochód dedykowany dla graczy, a w realu zatrudnił doświadczonego projektanta gier wideo do stworzenia Forda-150. Mark Sich uważa, że gry wideo przyspieszają wizualizację, a takie podejście jest potrzebne w nowoczesnych pojazdach.

Może dlatego amerykański pickup jest najlepiej sprzedającym się modelem Forda w ostatnim czasie, a klienci zamawiają go przez Internet bez jazdy próbnej czy wizyty w salonie sprzedaży? Jedno jest pewne: rynek motoryzacyjny dynamicznie się zmienia i przystosowuje promocję i sprzedaż do postpandemicznej, zdigitalizowanej rzeczywistości.

Źródło informacji i grafika: materiały prasowe

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.