Sytuacja polskich portów morskich w 2023 roku
Transport morski rośnie w siłę. Dowodem na to jest 2023 rok i sytuacja, która miała miejsce w polskich portach. Przeładunki wzrosły aż o 10% w porównaniu do 2022 roku. Najlepszą sytuacją może pochwalić się Baltic Hub w Gdańsku, który został zaliczony do jednych z z dziesięciu największych portów w Europie. Im samodzielnie udało się zanotować wzrost aż o 19%.
Baltic Hub na Morzu Bałtyckim
Skoro już Gdański port stał się chlubą, to od niego warto zacząć porównania, aby sprawdzić rozwój sytuacji. Łącznie w 2023 roku zostało obsłużonych tam aż 6700 pociągów. Jeżeli chodzi o ciężarówki, to było ich aż 580 000. Do tego należy dołożyć aż 600 statków. Warty uwagi jest również Terminal T3, którego budowa ruszyła w 2022 roku. 2023 rok to moment, kiedy doszło do powstania głębokowodnego nabrzeża T3. Finalnie ma być to terminal, który ma wzmocnić działania tutejszego portu. Będzie to możliwe dzięki temu, że terminal zostanie wyposażony w:
- 7 suwnic nabrzeżowych, które pomogą przy rozładunku i załadunku największych statków ze świata;
- 20 półautomatycznych suwnic RMG, jakie będą odpowiedzialne za poprawę ergonomii pracy.
Szczecin-Świnoujście
Kolejny ważny port w Polsce, który także może pochwalić się sukcesem w roku 2023. Wielkość przeładunku wyniosła tam 35,3 mln ton. Jest to niewielki spadek (4%) w stosunku do 2022 roku Jednak nic to tak naprawdę nie oznacza, ponieważ port może pochwalić się innymi osiągnięciami. Wśród nich można wyróżnić nową suwnicę typu STS, która została zakupiona za 40 mln zł. Do tego należy zaznaczyć, że w minionym roku odbyło się tam więcej przeładunków paliw płynnych (wzrost z 7,5 mln ton do 8,6 mln ton). Do tego należy wspomnieć o tym, że wzrosła również liczba przeładunku zboża (z 1,7 mln ton do aż 2,6 mln to). Należy również wspomnieć o przeładunkach masowych (z 3,3 mln ton do 4 mln ton). Jak więc widać, sytuacja w szczecińskim porcie faktycznie się poprawia.
BCT Gdynia
Kolejne miejsce, które pełni wiele różnych funkcji na mapie Polski. Rok 2023 można podsumować za pomocą kilku słów: wzrost przeładunku paliw, zbóż, węgla i koksu. W 2023 roku, w pierwszym półroczu odbyło się „tylko” 14,7 mln ton przeładunków, czyli o 7,88% więcej niż w analogicznym okresie poprzedniego roku. To najlepszy dowód na to, że port się rozwija, przez co stanowić będzie ważny punkt nie tylko na mapie Polski, ale także Europy. Podejmowane są tam kolejne inwestycje, które sprawią, że w przyszłości tych wyładunków będzie zdecydowanie więcej. Mowa tu m.in. o pracach pogłębieniowych, dzięki czemu do gdyńskiego portu będą mogły wpływać jeszcze większe jednostki z najróżniejszych zakątków świata. Pozostaje teraz czekać na to jak sytuacja będzie wyglądała za 2024 rok.
Dodaj komentarz