Menu

Menu

Średni koszt zakupów spożywczych o 6,2 proc. wyższy niż rok temu

W kwietniu 2022 r. średnie ceny podstawowych produktów spożywczych wzrosły o 6,2 proc. w porównaniu do ubiegłego roku. Taki wniosek płynie z najnowszego Badania i Raportu Koszyk Zakupowy, opracowanego przez ASM Sales Force Agency.

Jak wynika z najnowszego Badania i Raportu Koszyk Zakupowy, w kwietniu br. średnie ceny podstawowych produktów spożywczych wzrosły o 6,2 proc. r/r. Największe wzrosty w ujęciu rocznym notują produkty tłuszczowe (51 proc.). Istotne wzrosty cen dotyczą również nabiału (10 proc.), mięsa, wędlin i ryb (6 proc.) oraz używek i piwa (15 proc.).

hipermarket

Ceny żywności wciąż rosną

Jak podaje ASM Sales Force Agency, za koszyk złożony wyłącznie z najtańszych produktów można zapłacić 182,98 zł (mniej o 4,15 zł niż w marcu). Koszyk najdroższych produktów to koszt 333,53 zł (mniej o 2,89 zł niż w marcu). Różnica między najtańszym a najdroższym koszykiem w kwietniu br. wyniosła 150,55 zł. To o 1,26 zł więcej niż w marcu.

W ujęciu rocznym wartość koszyka zakupowego całościowo zwiększyła się o 6,21 proc. (z 227,30 zł w kwietniu 2021 r. do 241,42 zł w kwietniu br.). Suma koszyka minimalnego była wyższa o 0,58 proc. niż rok wcześniej. Koszyk maksymalny był w kwietniu br. droższy o 13,81 proc. niż w 2021 r. − Według naszych prognoz to właśnie ceny żywności w kolejnych miesiącach będą w dużym stopniu decydować o poziomie inflacji, która niestety nadal będzie rosnąć. Sieci handlowe starają się konkurować cenami, walczą o ich maksymalną obniżkę, prowadząc bardzo aktywną politykę w zakresie negocjacji z producentami. Często im się to udaje. Pamiętajmy bowiem, że duże sieci handlowe mają w tym zakresie większe możliwości niż małe sklepy czy handlowcy na targowiskach – komentuje Patryk Górczyński, dyrektor zarządzający ASM Sales Force Agency.

Taniej w dyskontach czy online?

Badanie ASM wykazało też, że w kwietniu 2022 r. najtańsze zakupy można było zrobić w dyskontach (232,58 zł). Ceny w kanale e-grocery utrzymały się na tym samym poziomie co w marcu br. (253,53 zł).

W Badaniu i Raporcie Koszyk Zakupowy przeanalizowano ceny przykładowego koszyka zakupowego, w którym znalazły się najpopularniejsze artykuły FMCG. Reprezentowały one takie podstawowe kategorie, jak: nabiał, mięso i wędliny, napoje, słodycze, piwo, chemia domowa, kosmetyki. Przebadano ceny tych samych 40 produktów w 13 sieciach handlowych, zarówno w sklepach tradycyjnych, jak i w kanale e-commerce.

Źródło: PAP

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.