Menu
  • Menu

    Łukasz Greinke – Rosnąca pozycja Portu Gdańsk

    Od 2016 do 2019 roku przeładunki w Porcie Gdańsk zwiększyły się o 40 proc. To niesamowity wynik, z którego jesteśmy dumni. Wyniki, które osiągamy pomimo spadku przeładunków spowodowanych w dużej mierze światową pandemią i kryzysem gospodarczym, pozwalają nam ze spokojem patrzeć w przyszłość. Port w Gdańsku broni się lepiej niż jego europejscy konkurenci – mówi Łukasz Greinke, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk SA.

    Łukasz Greinke, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk SA.

    Łukasz Greinke, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk SA.

    Jaka strategia przyświeca inwestycjom planowanym przez Zarząd Portu Gdańsk?

    Łukasz Greinke – Dla Portu Gdańsk najważniejsze są podmioty działające na terenie portu i korzystające z naszej infrastruktury. Inwestycje w nabrzeża, place, układ drogowo-kolejowy realizujemy z myślą o aktualnych i przyszłych klientach, tak aby realizowane przez nich procesy przeładunków były jak najbardziej efektywne i aby skutkowały zwiększaniem przeładunków. Często porównujemy nasz port do wielkiego centrum handlowego, z tą różnicą, że jest to centrum bez dachu, a jego powierzchnia to prawie 700 hektarów. To bardzo obrazowe porównanie oddaje istotę naszej działalności. Obecnie na naszych terenach mamy ponad 200 aktywnych umów z ponad setką naszych klientów, z czego ponad 20 podmiotów realizuje swoje przeładunki w relacji morskiej. Nasze środki cały czas przeznaczamy na polepszanie infrastruktury portu. Zarobione pieniądze inwestujemy w infrastrukturę, a ona napędza gospodarkę.

    Jeśli miałby pan wskazać kluczowe inwestycje, co by to było?

    Łukasz Greinke – Jest to między innymi przebudowa nabrzeży stanowiących obudowę wewnętrzną toru wodnego i prace czerpalne w wewnętrznym torze wodnym, w tym rozbudowa i przebudowa Nabrzeża Obrońców Poczty Polskiej i Nabrzeża Mew, rozbudowa Nabrzeża Zbożowego, Nabrzeża Wisłoujście i Dworzec Drzewny. W ramach tej inwestycji w porcie wewnętrznym przebudowujemy blisko 5 km nabrzeży, pogłębiamy tor wodny na odcinku do wyspy Ostrów, czyli do Stoczni Remontowej, do 12 m, i dalej już w Kanale Kaszubskim do 10,8 m. Kolejną bardzo ważną inwestycją, której większość prac zostało już zrealizowanych, jest rozbudowa i modernizacja sieci drogowej i kolejowej w Porcie Zewnętrznym. Chodzi tu o budowę nowych dróg i układów torowych wyprowadzanych ze stacji Port Północy do bram poszczególnych terminali. W przypadku największego z nich, czyli terminalu DCT, będą to dwie dedykowane linie. Oprócz tego powstanie droga, która wyprowadzi bezkolizyjne ruch z terminala i dalej na południe Polski. Co istotne, budujemy zupełnie nowy układ drogowy, który spowoduje, że miejsca do tej pory kolizyjne staną się miejscami bezkolizyjnymi. Dwie dedykowane jezdnie w układzie 2 plus 2 do terminala kontenerowego spowodują, że wyprowadzenie kontenerów będzie jednym z prostszych w Europie. Jedynym miejscem od wyjazdu z terminala, w którym trzeba zwolnić, będą bramki na autostradzie.

    Port Gdańsk

    Jaka wizja zarządzania przekłada się na silną pozycję portu?

    Łukasz Greinke – W Porcie Gdańsk stawiamy na stały rozwój. Nasz udział w polskim rynku morskim stanowi obecnie 48 proc.  Już teraz jesteśmy największym portem morskim w Polsce i drugim portem kontenerowym na Bałtyku. Planowana budowa Portu Centralnego w Gdańsku, jednego  z największych w Europie projektów w branży morskiej, wartego 12 mld zł, który obejmie ok. 1,4 tys. ha akwenu oraz 410 ha powierzchni lądu, z pewnością przyczyni się do umocnienia tej pozycji.

    Stawiając na ciągły rozwój, zarówno terytorialny, jak i technologiczny, zwiększamy swoją pozycję na rynku. Już teraz jesteśmy najszybciej rozwijającym się hubem transportowym w Europie. Dostrzegają to nasi obecni partnerzy biznesowi. Obecnie Port Gdańsk obsługuje 22 regularne połączenia morskie. Oprócz Europy stałymi kierunkami obrotu towarów są USA, Ameryka Środkowa i Południowa oraz Azja. W ramach oferowanych połączeń oceanicznych – aliansów: 2M i Ocean Alliance – Port Gdańsk jest jedynym bałtyckim portem, który obsługuje bezpośrednie połączenia kontenerowe z Chinami.

    Nasza współpraca biznesowa to jednak nie tylko połączenia żeglugowe. Jesteśmy także zaangażowani w rozwój małych i początkujących przedsięwzięć. W ramach programów akceleracyjnych współpracujemy ze start-upami, które skutecznie realizują wyzwania, jakie stoją przed nami i naszymi kontrahentami. Podejmowane działania pozwalają w nowoczesny, innowacyjny oraz wysoko technologiczny sposób rozwiązywać problemy oraz wskazywać nowe kierunki rozwoju portu.

    Jakie korzyści płyną ze współpracy z Portem Gdańsk dla kontrahentów?

    Łukasz Greinke – Jesteśmy bardzo dobrze skomunikowanym portem, co pozwala transportować towary w łatwy i szybki sposób. Oprócz oczywistych połączeń morskich z innymi portami mamy dogodny dostęp do portu od strony lądowej. Wpływa na to dobrze rozbudowana infrastruktura kolejowa, która dociera do praktycznie każdego miejsca portu, oraz infrastruktura drogowa, dzięki której dojazd z każdego terminalu portowego do drogi krajowej i autostrady A1 możliwy jest w 15–20 minut.

    Ponadto jesteśmy portem uniwersalnym. Możemy obsługiwać wszystkie możliwe rodzaje towarów, m.in. kontenery, automotive, paliwa płynne, masowe suche oraz produkty chemiczne. W Porcie Gdańsk oferujemy szeroką gamę możliwości obsługi suchych ładunków masowych, wymagających specjalistycznych technologii przeładunku i składowania. Są to np. nawozy, minerały, ruda żelaza, kruszywa, zboża, pszenica, jęczmień czy fosforyty. Dodatkowo jesteśmy portem bez ograniczeń. Tor głębokowodny pozwala nam przyjmować jednostki zanurzone do 17 m głębokości w Porcie Zewnętrznym, a brak pływów, czyli stała głębokość wody, oraz brak jej zamarzania sprawiają, że pracujemy przez cały rok.

    Naszym niewątpliwym atutem jest to, że na terenie Portu Gdańsk jest zlokalizowana strefa Wolnego Obszaru Celnego – wokół Basenu Władysława IV. Znajduje się ona na wejściu do części wewnętrznej Portu Gdańsk. Wolny Obszar Celny to także strefa traktowana jak obszar leżący za granicą. Stanowi to atrakcyjne rozwiązanie biznesowe dla przedsiębiorców, którzy importują towary i prowadzą centra składowe lub świadczą usługi w zakresie logistyki.  Prowadzona jest tu przede wszystkim działalność przeładunkowa w zakresie ładunków drobnicowych, w tym owoców, samochodów handlowych, ryb mrożonych oraz owoców morza. Na terenie WOC działają spedytorzy, liczne agencje celne, firmy kontrolne oraz wielu importerów. Dogodna lokalizacja transportowa stwarza szczególnie korzystne warunki dla prowadzenia wymiany handlowej.

    Port Gdańsk jako hub transportowy w basenie Morza Bałtyckiego posiada gęstą siatkę regularnych połączeń żeglugowych. Są to linie dowozowe łączące porty bałtyckie i porty Morza Północnego oraz linie oceaniczne do Ameryki Północnej i Środkowej oraz Afryki. Dominującą rolę odgrywają połączenia azjatyckie i związane z nimi serwisy kontenerowe do portów chińskich.

    Port Gdańsk

    Jak maluje się przyszłość dla Portu Gdańsk?

    Łukasz Greinke – Idea, która nam przyświeca: „We are Port Gdańsk”, zaczyna się urzeczywistniać. Obecnie prowadzimy intensywne prace nad systemem zaawansowanej analityki w ramach departamentu handlowego. Naszym celem jest móc skutecznie planować i błyskawicznie reagować na aktualną sytuację na rynku. W ciągu ostatnich 4 lat skomercjalizowaliśmy ponad 33 ha dodatkowej powierzchni. Przed nami kolejne kilkadziesiąt hektarów, które chcemy udostępnić kolejnym zainteresowanym podmiotom. Są to tereny dedykowane głównie pod projekty magazynowo-logistyczne, ale też produkcyjne.

    Z pewnością do naszych planów należy zaliczyć koncepcję budowy Portu Centralnego, która budzi zainteresowanie wszędzie tam, gdzie ją prezentujemy. We wrześniu ogłosiliśmy postępowanie konkursowe na zalądowienie i dzierżawę terenów bezpośrednio na wodach Zatoki Gdańskiej. Stawiamy znak równości pomiędzy inwestorem a operatorem. Zależy nam na partnerach, którzy mają bardzo silną pozycję na światowych rynkach przewozów towarowych. Liczymy na to, że rozwiną oni działalność na nabrzeżach Portu Centralnego, co w dłuższej perspektywie spowoduje znaczne zwiększenie przeładunków oraz poszerzenie portfela ładunków portowych.

    Od 2016 do 2019 roku przeładunki w Porcie Gdańsk zwiększyły się o 40 proc. To niesamowity wynik, z którego jesteśmy dumni. Wyniki, które osiągamy pomimo spadku przeładunków spowodowanych w dużej mierze światową pandemią i kryzysem gospodarczym, pozwalają nam ze spokojem patrzeć w przyszłość. Port w Gdańsku broni się lepiej niż jego europejscy konkurenci.

    Rozmawiała: Magdalena Szczygielska

    Dodaj komentarz

    Twój adres email nie zostanie opublikowany.