Menu
Menu

Jakie są największe firmy kurierskie w Polsce, a którym ufamy najbardziej?

Firmy kurierskie w Polsce to ścisłe grono kilku Marek, które od lat konkurują ze sobą cenami oraz jakością usług. Wyraźnie widać już, które podmioty wyrosły na liderów branży w kraju. Warto jednak zwrócić uwagę na jeszcze jeden aspekt. Jest nim zaufanie klientów wobec poszczególnych marek.

firmy kurierskie w Polsce

Jak wynika z analizy firmy badawczej Gemius badającej sektor e-commerce w Polsce, nie ma jednoznacznego lidera na krajowym rynku. DPD czy DHL – zamówienie kuriera zazwyczaj ogranicza się do tych dwóch marek. Według ostatniego zestawienia Polacy chętniej wskazują DPD.

Wybierany jest przez ok. 26 proc. Firma ta konkuruje szczególnie z inną powszechnie kojarzoną przez większość konsumentów. Jest nią DHL – obie marki łączy długoletnia tradycja i zróżnicowanie usług logistycznych. Można jednoznacznie przyjąć, że DPD i DHL przejęły wspólnie bardzo dużą część rynku. Niemniej jednak, widać na nim charakterystyczne ożywienie wywołane zmianami, których źródłem jest InPost oraz należące do niego automaty paczkowe.

Różnica między liderami jest niewielka. DPD wybiera 26 proc. badanych – osób, których zachowania konsumenckie w e-commerce analizował Gemius. DHL miał w raporcie bardzo zbliżone wyniki. Tę firmę – według danych z 2021 r. – wskazywało 25 proc. Warta uwagi jest więc ich ogólna dominacja: DPD i DHL odpowiadają za ok. połowę rynku kurierskiego.

Trzeci w zestawieniu Gemiusa z 2018 r. InPost miał ok. 15 proc. rynku. Jego pozycja jednak dynamicznie rośnie wraz z rosnącym znaczeniem automatów paczkowych. W sytuacji, gdy coraz więcej osób docenia sobie swobodę odbioru paczki o dowolnej godzinie i w dowolnym terminie, kwestią czasu jest stopniowa zmiana przyzwyczajeń Polaków w tym względzie.

Inne marki – jeśli przyjąć za wyznacznik raport Gemius – cieszą się zdecydowanie mniejszym zainteresowaniem klientów zlecających wysyłanie przesyłek ze sklepów internetowych. Popularny jest Pocztex korzystający z silnej pozycji Poczty Polskiej – to marka bezpośrednio związana z narodowym operatorem. Według analizy, popularność pozostałych marek jest symboliczna. Są nimi:

  • GLS – 5 proc.
  • UPS – 4 proc.
  • FedEx – 2 proc.

Układ ten w dużej mierze wynika z warunków, jakie mogą zapewnić najwięksi gracze na rynku. Dzięki dużej ilości obsługiwanych przesyłek, oferują szczególnie atrakcyjne ceny usług kurierskich, co z kolei ponownie przyciąga klientów.

Jakim firmom kurierskim ufamy najbardziej?

Nieco inaczej obraz polskiego rynku kurierskiego kształtuje się, jeśli za wyznacznik wziąć zaufanie wobec poszczególnych marek. Jak pokazują badania innej firmy analitycznej, Polskiego Instytutu Badań Jakości, liderem jednego z rankingów jest InPost postrzegany przede wszystkim jako firma kurierska, która ma krótki czas doręczania przesyłek. Ogólnie jednak zestawienie to podobne jest do grupy największych podmiotów w Polsce. Zamawiając kuriera ufamy tym, które już znamy – to głównie DPD i DHL.

Dostawa kurierska bezpośrednio pod konkretny adres wskazany przez zleceniodawcę pozostaje bardzo popularną opcją w Polsce. Wybiera ja regularnie ok. 65-70 proc. osób zamawiających doręczenie przesyłki.

Spodziewać się można bardzo szybkiego wzrostu zainteresowania usługami kurierskimi. Według analiz GS1 Polska i raportu „Rynek KEP w Polsce. W obliczu trendów i nowych wyzwań” wartość rynku między 2019 a 2023 osiągnie poziom niemal 12 mld zł. W sumie operatorzy obsłużą ok. 850 mln paczek. Za 62 proc. z nich odpowiadać mają zakupy internetowe.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.