Menu
Menu

Giełda dostępna dla wszystkich. Lepsze warunki emisji akcji

Do 20 stycznia br. spółki notowane na głównym parkiecie GPW i rynku NewConnect mogą składać wnioski o obniżenie rocznych opłat za notowanie akcji w 2021 r. W razie utraty przychodów powyżej 50 proc. należność może być obniżona nawet o 90 proc. To kolejna forma wsparcia firm pozyskujących kapitał drogą emisji akcji, realizowana w ramach programu „Warto być spółką giełdową”.

Zarząd GPW zachęca w ten sposób do złożenia wniosku o obniżenie opłat za notowanie akcji firmy, które przez 3 pierwsze kwartały 2020 r. odnotowały spadek przychodów o więcej niż 20 proc.w porównaniu z analogicznym okresem poprzedniego roku. – Pandemia koronawirusa w różnoraki sposób wpłynęła na sytuację finansową spółek. Dla jednych był to bardzo ciężki okres, kiedy przychody znacznie spadły i biznes się skurczył, a dla innych był to czas rozwoju. Chodzi tu np. o spółki z sektora produkcji gier, e-commerce czy szeroko rozumianej branży medycznej – mówi Izabela Olszewska, członek zarządu Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie.

Warunki wsparcia dla spółek giełdowych

Jeżeli spółka zalicza się do pierwszej grupy, musi jedynie wykazać spadek przychodów większy niż 20 proc., ale mniejszy lub równy 50 proc. Jeśli to zrobi, może się ubiegać o obniżenie opłat giełdowych w tym roku50 proc. W przypadku gdy spadek przychodów rok do roku wyniósł powyżej 50 proc., zniżka sięga 90 proc. Dodatkowe warunki przyznania zniżki stanowią: kapitalizacja spółki poniżej 1 mld zł i terminowo złożony raport finansowy za III kwartał 2020 r.

Giełda dla wytrawnych graczy i debiutantów

wsparcie finansowe

Ten krok to wyraz naszej solidarności ze spółkami, odpowiedzialności giełdy za swoich partnerów biznesowych, klientów – mówi Izabela Olszewska.  Wcześniej, w połowie 2020 r., GPW uruchomiła program „Warto być spółką giełdową”, który będzie kontynuowanyw tym roku. Ma on na celu wsparcie firm oraz promowanie pozyskiwania kapitału na rynkach GPW. Program jest skierowany do emitentów i spółek notowanych na giełdzie, ale także do podmiotów, które dopiero rozważają debiut na parkiecie.

Oferuje pakietów wsparcia w różnych obszarach, m.in. relacji inwestorskich, regulacji, marketingu i kwestii biznesowych. – Chcemy pokazać spółkom, w jaki sposób mogą wykorzystać naszą giełdę i rynek kapitałowy do realizacji swoich strategii postkoronawirusowych – tłumaczy Olszewska.

Biznesowi zwycięzcy pandemii

Nawiązując do aktualnej sytuacji na giełdzie, zwraca uwagę, że w II połowie 2020 r. na parkiecie pojawiły się nowe spółki godne uwagi. – Gwiazdą debiutów w zeszłym roku było Allegro. To największy debiut w historii GPW, jak i jeden z największych debiutów w Europie w 2020 r. Spółka pozyskała prawie 11 mld zł. Mieliśmy też wiele innych debiutów, które wskazuję jako „covid-winners”, czyli zwycięzców biznesowych czasu pandemii koronawirusowej. Np. na rynku NewConnect pojawiło się wiele firm z sektora gier. Jesteśmy w tej chwili światowym centrum pod względem liczby notowanych producentów gier, prześcignęliśmy już rynki azjatyckie – dodaje Olszewska.

Źródło informacji: PAP MediaRoom

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.