Menu
Menu

Czy smartwatch jest trendy?

Jak wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie Huawei CBG Polska, już niemal połowa Polaków posiada smartwatcha lub smartband. Coraz więcej osób rozważa też jego zakup. Te inteligentne gadżety nie są więc tylko kolejnym trendem modowym, ale stają się naszą codziennością. Wybór odpowiedniego modelu może nie być łatwy, dlatego Huawei postanowił zapytać obecnych posiadaczy smart zegarków o ich doświadczenia i o to, na co zwracają uwagę przy wyborze urządzenia.

smartwatche - badanie Huawei

Według badania przeprowadzonego na zlecenie Huawei CBG[1] już 43,5 proc. Polaków nosi na ręku inteligentne gadżety. Posiada je już 40,1 proc. kobiet i 47,5 proc. mężczyzn. Ciekawe wnioski przynosi spojrzenie na dane dotyczące kategorii wiekowych obecnych użytkowników oraz planujących kupić taki sprzęt w najbliższym czasie. Są one obecnie najpopularniejsze wśród osób w wieku 25‑34 lat − korzysta z nich 55 proc. badanych z tej grupy, a kolejne 16 proc. deklaruje, że chce go mieć.

Chęć posiadania nadgarstkowego asystenta jest najwyższa wśród osób do 24 roku życia i wynosi 18 proc. To młodzi dorośli są najbardziej otwarci na nowinki technologiczne. Te pomagają im wyrazić ich indywidualny styl oraz wspomagają ich aktywności sportowe. Biorąc pod uwagę fakt, że odsetek posiadaczy tego typu urządzeń w kolejnych grupach wiekowych: 35−49 lat oraz u osób po 50 roku życia wynosi odpowiednio 50,6 proc. i 35,3 proc., możemy mówić o ogromnej popularności smart zegarków wśród Polaków, niezależnie od wieku. Posiadanie tych inteligentnych gadżetów stało się powszechne i ma potencjał do dalszego wzrostu, szczególnie wśród młodszych osób.

Jak wyglądają inteligentne zegarki Polaków?

Aż 54,1 proc. posiadaczy wearables w Polsce deklaruje, że wygląd tych urządzeń podkreśla ich styl. Kolejne 11,8 proc. badanych uważa, że tak nie jest, ale zdecydowanie chciałoby, by tak było. Przeciwnego zdania było tylko 20,2 proc. badanych. Zdecydowana większość Polaków przywiązuje więc dużą wagę do tego, jak taka inteligentna i użytkowa technologiczna biżuteria daje wyraz ich stylowi. W ten trend wpisują się zaprezentowane 14 września br. pod hasłem „Fashion Forward” smartwatche HUAWEI WATCH GT 4, które charakteryzuje się eleganckim wyglądem wzorowanym na klasycznych zegarkach.

Na podstawie wyników badania można stwierdzić, że preferencje respondentów są bardzo zróżnicowane. Polacy noszą urządzenia z prostokątnymi (57,7 proc.) i okrągłymi tarczami (42 proc.). Prostokątne wersje są obecnie wyraźnie bardziej popularne wśród kobiet – wybiera je aż 63,4 proc. respondentek. Z kolei wśród mężczyzn widać większe zainteresowanie okrągłymi tarczami – 47,8 proc. z nich posiada obecnie właśnie takie urządzenia. Drugim kryterium wyboru jest rodzaj paska. Niemal ⅔ badanych (63,9 proc.) wybrało raczej mniej formalny, użytkowy wygląd, czyli paski silikonowe lub materiałowe. Na metalową bransoletę lub skórzany pasek zdecydowało się 35,8 proc. Polaków.

Współgra to z kolejnym wnioskiem z badania. Zdecydowanej większości (60 proc. respondentów) inteligentny zegarek lub opaska towarzyszy przez cały dzień, bez względu na okazję. 22,9 proc. użytkowników korzysta z nich podczas uprawiania sportu. Średnio co szósta osoba (17,6 proc.) nosi tego typu urządzenie do pracy lub szkoły, a co jedenasta (9,2 proc.) – jako element stylizacji na szczególne okazje.

Seria HUAWEI WATCH GT 4, dostępna w 3 mniejszych, typowo damskich i 4 większych, męskich wersjach, oferuje szeroki wybór opcji wyglądu i wykończenia, a także możliwość łatwej modyfikacji stylu użytkownika, za sprawą tysięcy dostępnych tarcz oraz możliwości szybkiej zmiany paska lub bransolety na inną.

Na co zwracają uwagę użytkownicy?

W ramach badania zapytano posiadaczy oraz chcących nabyć inteligentny zegarek o to, co jest dla nich najważniejsze przy jego wyborze. Najwięcej (43,5 proc.) respondentów za kluczową cechę uważa odporność na wodę i kurz. Drugą najczęściej wskazywaną odpowiedzią było wyposażenie urządzenia w funkcje monitorujące zdrowie (35,9 proc. respondentów). Niewiele mniej, bo 34,9 proc. użytkowników, oczekuje też dużego i wyraźnego ekranu, pozwalającego komfortowo korzystać ze wszystkich wyświetlanych informacji, nawet przy dużym nasłonecznieniu otoczenia. Co trzeci badany zwraca uwagę na dopasowane do nadgarstka i wielkość koperty zegarka (32,7 proc.) oraz na jego wagę (29,9 proc). Funkcje sportowe, monitorujące i analizujące trening, pozwalające na dokładne śledzenie aktywności, są bardzo ważne dla 30,9 proc. respondentów. Co piąty badany (21,8 proc.) wskazał, że ważne są dla niego komfort i zdrowie skóry nadgarstka, dlatego istotne jest, by materiały, z jakich zrobiony jest zegarek, nie uczulały.

Czego brakuje polskim użytkownikom?

Poza preferencjami dotyczącymi wyglądu i ulubionych cech badanie sprawdziło również temat użyteczności smart zegarków najbardziej cenionych i pożądanych wśród posiadaczy tych urządzeń. Wśród funkcji, których brak najbardziej doskwierał respondentom, znalazły się GPS i mapy działające bez smartfona w pobliżu – podkreśliło to 22,6 proc. badanych. Równie wielu Polaków (22,5 proc.) chciałoby, by ich smartwatch miał możliwość pomiaru ciśnienia krwi. Odsetek osób, które chętnie korzystałyby z tej funkcji, jest szczególnie duży wśród osób po 50 r.ż. – zadeklarowało tak 28,5 proc. osób z tej grupy. Co piąty badany (20,6 proc.) odczuwa brak funkcji pomiaru EKG.

Na dalszych miejscach wśród potrzeb użytkowników nalazły się m.in.: ukryte w zegarku słuchawki (18,9 proc.), wymienność pasków w zależności od okazji (18,4 proc.), możliwość dopasowania wyglądu tarczy do własnych preferencji (17,5 proc.), funkcja odbierania telefonów i rozmawiania (16,7 proc.). Biorąc pod uwagę doświadczenie użytkowników, można stwierdzić, że wymarzony smartwatch Polaków powinien zapewnić pełną personalizację wyglądu oraz dawać dostęp do rozbudowanych funkcji zdrowotnych i sportowych.

Funkcje smart a bateria

Wybierając inteligentny zegarek, Polacy oczekują bardzo wysokich możliwości, co przekłada się na wyzwanie dotyczące żywotności baterii. Łącznie aż 59,6 proc. użytkowników smart zegarków w Polsce musi ładować swoje urządzenie przynajmniej 2 razy w tygodniu. Może to odbierać przyjemność z korzystania z nich. Nic dziwnego, że realny czas pracy na jednym ładowaniu przy intensywnym użytkowaniu to kluczowa sprawa w urządzeniu ubieralnym. Niemal połowa (46,5 proc.) osób wybierających swój nowy sprzęt oczekuje, że bateria zegarka wytrzyma przynajmniej 7 dni na jednym ładowaniu.

Na tę potrzebę po raz kolejny odpowiadają smartwatche Huawei z serii WATCH GT. Ich czwarta odsłona dotrzymuje kroku użytkownikom – oferują aż 14 dni (wersja 46 mm) lub 7 dni (wersja 41 mm) pracy na jednym ładowaniu. Bezprzewodowe naładowanie ich baterii do 100 proc. trwa ok. 100 minut.

Badanie bardzo dobrze pokazuje, jak powszechną kategorią urządzeń w Polsce stają się tzw. wearables. Użytkownicy stają się też coraz bardziej świadomi i wymagający, zwracają większą uwagę na wygląd i materiały, ale też poszukują funkcjonalności pomagających im dbać o zdrowie i kondycję. Huawei wychodzi naprzeciw tym oczekiwaniom, oferując zróżnicowane urządzenia wpisujące się w gust i potrzeby różnych grup klientów. Jednocześnie oferuje modele skierowane do mężczyzn i do kobiet, czego przykładem jest najnowszy HUAWEI WATCH GT 4, dostępny w dwóch rozmiarach koperty i w 7 wersjach wykończenia. Pozwala to na wybór stylowego gadżetu najlepiej dopasowanego do stylu życia klientamówi Dorota Rakowska, dyrektorka marketingu w Huawei CBG Polska.

[1] Badanie wykonano w sierpniu 2023 roku na zlecenie HUAWEI CBG Polska przez SW Research metodą CAWI na grupie reprezentatywnej 1001 osób.

Źródło informacji i infografika: materiały prasowe

Jedna odpowiedź do “Czy smartwatch jest trendy?”

  1. Daria z Webowego Atlasu pisze:

    Ja czasami zastanawiam się jak dawniej używało się zwykłych zegarków – tak przywyknąłem już do noszenia smartwatcha…

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce. czytaj więcej ROZUMIEM