Menu
Menu

Badanie Huawei: trzy czwarte Polaków regularnie korzysta z gier wideo, głównie na smartfonie

Gry wideo są w naszym kraju popularną formą spędzania wolnego czasu. Polacy grają chętnie i nie ma tu znaczenia wiek, wykształcenie czy poziom zarobków − wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie Huawei CBG Polska[1]. Jak się okazuje, chcemy sięgać po ulubione tytuły zawsze, kiedy mamy na to ochotę, więc najczęściej gramy na smartfonach.

badanie Huawei dot. gier wideo

Wyniki badania przeprowadzonego na zlecenie Huawei CBG Polska pokazują, że 73 proc. z nas oddaje się temu rodzajowi rozrywki. Gracze znajdują się w każdej grupie wiekowej – zarówno wśród młodych dorosłych do 24. roku życia, jak i osób po 50. roku życia. Gry wideo stanowią zatem uniwersalną formę rozrywki. Gramy bez względu na poziom wykształcenia, pułap wynagrodzenia czy miejsce zamieszkania. We wszystkich przypadkach co najmniej 7 na 10 ankietowanych przynajmniej od czasu do czasu korzysta z tej formy rozrywki. Nie zaskakuje fakt, że gry cieszą się szczególną popularnością wśród młodych odbiorców – w grupie osób do 24 roku życia graczami jest aż 93 % badanych.

Gramy najczęściej na smartfonach

44 proc. Polaków najchętniej oddaje się graniu na smartfonach. W drugiej kolejności sięgamy po laptopy (31 proc.), a także mniej mobilne sprzęty wymagające bliskości gniazdka – konsole i komputery stacjonarne (odpowiednio 23 proc. i 22 proc.). Na kolejnym miejscu znajdują się tablety (13 proc.). Wyniki wskazują na dużą potrzebę mobilności wśród graczy, którzy nie chcą grać wyłącznie w domu.

Dlaczego granie mobilne jest tak popularne?

Polacy uwielbiają mobilność i wygodę. W tej kategorii smartfony deklasują konkurencję, ponieważ można na nich grać wszędzie: w komunikacji miejskiej, w kolejce do lekarza czy na wakacjach. Ważna jest też łatwość i prostota korzystania z gier mobilnych. Najczęściej wystarczą dosłownie dwa kliknięcia do zainstalowania wybranego tytułu gry. Jedno uruchamia sklep, np. Huawei AppGallery, a drugie pozwala zainstalować grę.

Choć możliwość grania wszędzie sprawia, że smartfony są w Polsce najpopularniejszą platformą dla tej rozrywki, najczęściej gramy na urządzeniach mobilnych w domowym zaciszu. Zdecydowanie najchętniej sięgamy po grę wieczorem, przed snem (tak odpowiedziało aż 40 proc. ankietowanych). Niewiele rzadziej badani wskazują na czas tuż po powrocie do domu (33 proc.). Inni deklarują, że grają w każdej wolnej chwili (29 proc.).

Największą popularnością w Polsce wśród graczy mobilnych cieszą się gry logiczne (49 proc.), karciane (36 proc.), zręcznościowe (34 proc.) i strategiczne (31 proc.). Polki stawiają głównie na gry logiczne i karciane (odpowiednio 58 proc. i 42 proc.). Mężczyźni najchętniej wybierają tytuły sportowe i logiczne (po 36 proc.) oraz strategiczne (33 proc.). Wszystko wskazuje na to, że z mody wyszły tytuły wykorzystujące rzeczywistość rozszerzoną (AR) – pozycje te wybiera zaledwie 6 proc. graczy mobilnych.

Polacy stawiają na bezpieczne źródła gier

Wybierając gry, większość użytkowników stawia na bezpieczne źródła ich pozyskania i łatwość instalacji. Ponad dwie trzecie graczy mobilnych wybiera swoje tytuły bezpośrednio z licencjonowanych sklepów z aplikacjami, takich jak Huawei AppGallery. 14 proc. badanych gra w produkcje zainstalowane wcześniej na urządzeniu przez dostawcę smartfona lub operatora sieci.

Wiele z najpopularniejszych tytułów można pobrać bezpiecznie ze sklepu AppGallery – stale rozwijanej platformy Huawei z aplikacjami i grami. W ostatnich miesiącach platforma nawiązała współpracę z kolejnymi wydawcami najpopularniejszych gier, aby zapewnić graczom dodatkowe zniżki, gratisowe przedmioty czy zwrot w postaci punktów Huawei do wykorzystania podczas zakupów. Niespodzianki czekają na graczy m.in. w rozchwytywanych tytułach, np. Viking Rising, Land of Empires, Doomsday, Life Makeover, World of Tanks Blitz czy The Walking Dead Survivors. AppGallery na tle innych platform wyróżnia się licznymi korzystnymi dla graczy partnerstwami, na których korzystają rzesze fanów.

Zwykle gramy do godziny

Gry dostępne są na wyciągnięcie ręki, po które wystarczy sięgnąć do kieszeni lub torebki – są atrakcyjne i powszechnie używane przez Polaków, nawet kilka razy dziennie. 75 proc. grających na smartfonach stawia na krótkie, maksymalnie godzinne sesje grania. Co trzeci respondent gra na smartfonie kilka razy dziennie, a co piąty – raz dziennie lub 2−3 razy w tygodniu. Na tablecie gracze rzadziej wybierają rozgrywki − największy odsetek (37 proc.) –gra na nim 2‑3 razy w tygodniu. Jeśli chodzi o czas, to robią to nieco krócej niż w przypadku smartfonów. 66 proc. badanych gra na tablecie nie dłużej niż przez godzinę.

Informacja i infografika: materiały prasowe

[1] Badanie wykonano w sierpniu 2023 roku na zlecenie HUAWEI CBG Polska przez SW Research metodą CAWI na grupie reprezentatywnej 1006 osób.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce. czytaj więcej ROZUMIEM