Menu
  • Menu

    Apartament wakacyjny – jak generować zyski?

    Coraz większa skłonność do podróży i wzrost liczby odwiedzających Polskę turystów to doskonała wiadomość dla właścicieli apartamentów wakacyjnych. Wyzwaniem może być jednak generowanie satysfakcjonujących zysków, szczególnie gdy na rynku pojawia się nie tylko więcej potencjalnych klientów, ale również samych inwestorów.

    Na początek dobra wiadomość. Zarabianie na nieruchomościach wakacyjnych jeszcze kilka lat temu było biznesem sezonowym. Dziś, ze względu na rosnące zainteresowanie podróżami, coraz liczniejszą rzeszą turystów odwiedzających nasz kraj, daje szansę na zarobek przez cały czas.

    Żeby jednak tak było, inwestycję należy rozpocząć od dokładnego przeanalizowania lokalizacji apartamentu. Największe zyski są tam, gdzie sezon turystyczny trwa najdłużej. Początkujący inwestor powinien zwracać uwagę na otoczenie nieruchomości, widok z okna i wykończenie mieszkania. Innymi słowy na wszystko, co jest kluczowe z perspektywy turysty wybierającego daną lokalizację.

    Lokalizacja kluczem do sukcesu

    Lokalizacja i wyposażenie apartamentu zdecydowanie wpływają na zyskowność całej inwestycji. Decydując się na inwestycję w apartament wakacyjny, dobrze jest postawić na sprawdzone destynacje, a także określić profil klienta, do którego chcemy trafić. Ci, którzy chcą zarabiać na nadmorskich apartamentach, najczęściej wybierają te w pierwszej linii brzegowej. Inni decydują się na apartamenty w górach. W takiej sytuacji atutem może być bliskość wyciągu narciarskiego lub centrum miasteczka, w którym się znajduje. Coraz więcej jest też inwestorów, którzy chcą zagospodarować rynek wyjazdów biznesowych. Wybierają lokalizacje blisko centrów dużych miast. Dzięki temu mogą zaoferować gościom apartament, w którym poczują się bardziej komfortowo niż w typowym pokoju hotelowym

    Umiejętnie wybrana lokalizacja gwarantuje większe zainteresowanie ze strony gości, co w konsekwencji realnie przekłada się na sam biznes. Warto jednak zdawać sobie sprawę z tego, że nieruchomości w najlepszych miejscach, czyli te usytuowane blisko morza, niedaleko wyciągów czy kamienice w centrach miast chętnie odwiedzanych przez turystów są dobrem deficytowym.

    Na rynku wynajmu mieszkań wakacyjnych dominują dwa modele. Pierwszy polega na tym, że właściciel nieruchomości traktuje ją jako miejsce spędzania urlopu przez swoją rodzinę, a przez resztę roku zarabia na udostępnianiu mieszkania gościom. Drugi wariant to taki, gdy inwestor posiada nieruchomości, które są miejscem noclegu wyłącznie dla gości.

    Rola operatora

    Decydując się na inwestycję w apartament wynajmowany na doby, warto rozważyć, czy będziemy zarządzać nim samodzielnie, czy zlecimy to zewnętrznemu podmiotowi. Gdy takich nieruchomości w portfelu inwestycyjnym jest kilka i są one usytuowane w różnych częściach jednego miasta, a nawet kraju, samodzielna obsługa może okazać się niemożliwa. Warto wówczas rozważyć współpracę z operatorem, który będzie zarządzać wynajmowaną nieruchomością.  Pozwoli to odciążyć właściciela i spowoduje, że cała inwestycja będzie praktycznie bezobsługowa.

    W pierwszym przypadku trzeba pamiętać, aby miejsce, które chcemy wynajmować, znajdowało się blisko miejsca, w którym na stałe przebywamy. Wszystko po to, by możliwa była szybka interwencja w przypadku ewentualnych próśb turystów. Nierzadko zdarzy się sytuacja, że przybycie gości opóźnia się, a klucze trzeba im przekazać w środku nocy. Sposobem na zaspokojenie ich potrzeb jest otwartość, ale także elastyczność.

    Zanim inwestor podpisze umowę z operatorem, powinien zwrócić szczególną uwagę na renomę i doświadczenie firmy obsługującej najem. Operator najmu kompleksowo zajmuje się zarządzaniem apartamentem. Cały proces z reguły zaczyna się od przygotowania lokalu pod kątem jego wyposażenia i dekoracji. Następnie realizowana jest profesjonalna sesja zdjęciowa i tworzone są oferty na portalach. Operator jest także odpowiedzialny za całą obsługę gości oraz dbanie o stan techniczny i czystość apartamentu. Na większe przychody wpływ wywiera także aktywne zarządzanie cenami i ofertami. Na życzenie właściciela operator zajmie się również rozliczeniami z dostawcami mediów oraz wspólnotą mieszkaniową.

    Promocja i rekomendacje

    Najbardziej poszukiwane są mieszkania o powierzchni 40-60 metrów kwadratowych, które mają dwie sypialnie, salon i kuchnię. O tym, czy lokal wygeneruje satysfakcjonujący zysk decyduje nie tylko jego wystrój, ale i wiele praktycznych rozwiązań, z których będą mogli skorzystać goście. Chodzi na przykład o dobór takich mebli i wyposażenia, które nie będą narażone na szybkie zużycie. Wszystko to bowiem przekłada się na stopę zwrotu z takiej inwestycji. Posiadanie lokalu na wynajem wiąże się też z obowiązkiem jego serwisowania. Mowa tu o wymianie pościeli, ręczników czy uzupełnianiu artykułów higienicznych.

    Sprzątanie to jednak nie wszystko. Ważne jest też usuwanie wszelkich usterek, które mogą wystąpić w trakcie pobytu gości. Warto pamiętać, że niełatwo jest znaleźć fachowca, który w krótkim czasie będzie w stanie naprawić zepsuty element wyposażenia mieszkania. Współpraca z operatorem odciąża właściciela również w takim zakresie.

    Nie wolno też zapominać o profesjonalnie przygotowanej promocji apartamentu. Operator ułatwia czerpanie profitów w sposób praktycznie bezobsługowy. Na koniec jeszcze jedna wskazówka. W przypadku najmu krótkoterminowego nieocenione są rekomendacje gości, którzy odwiedzili dany lokal. Gdy ci zgłaszają uwagi, trzeba na nie zareagować od razu. Wizerunek jest bowiem bardzo istotnym elementem, który w odpowiedniej perspektywie przekłada się na realne korzyści biznesowe.

    Bartłomiej Barwicz

    CEO Rent like home

     

    Jedna odpowiedź do “Apartament wakacyjny – jak generować zyski?”

    1. qera pisze:

      ta ciekawe ile takich biznesów wyciął koronawirus

    Dodaj komentarz

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *