Menu

Menu

AI w branży TSL

Nowoczesne technologie bez wątpienia usprawniają wiele dziedzin naszego życia. Dotyczy to także spraw zawodowych z niemal każdej dziedziny. Dziś sztuczna inteligencja może zastąpić pracę nie jednego, a wielu wykwalifikowanych ekspertów. Czy także w dziedzinie logistyki warto z niej skorzystać? Jakie korzyści może przynieść zastosowanie w niej sztucznej inteligencji i podobnych mechanizmów? Zapraszamy do zapoznania się z dzisiejszym artykułem.

sztuczna inteligencja w logistyce 

Niepotrzebna nowinka, czy przydatne rozwiązanie?

Wiele osób zapewne uważa, że sztuczna inteligencja w logistyce jest jedynie wymysłem technokratów. Opierając się na swoim doświadczeniu, praktykach stosowanych przez wiele lat, a czasem po prostu z obawy o utratę swojego stanowiska pracy – często odrzucamy nowe technologie. Nie musimy się jednak obawiać, że sztuczna inteligencja w logistyce zastąpi w 100% pracę ludzi. Jest raczej niezbędnym wsparciem, które pozwoli odciążyć pracowników z najbardziej czasochłonnych, żmudnych i powtarzalnych zajęć. W branży TSL (transport, spedycja, logistyka) pojawia się coraz więcej danych, które trzeba przeanalizować i wydać finalny werdykt. Nie trzeba robić tego ręcznie, gdy mamy wsparcie AI.

Wsparcie sztucznej inteligencji w logistyce, spedycji i wielu innych dziedzinach często polega właśnie na analizie ogromnej liczby danych. Często algorytmy wykorzystujące AI są połączone z ogromnymi bazami danych – Big Data. W czasie rzeczywistym potrafią wskazać najlepsze rozwiązania – korzystne zarówno dla firmy logistycznej, jej pracowników, ale i klientów. Ale co właściwie może zrobić sztuczna inteligencja w tej dziedzinie?

Branża TSL a sztuczna inteligencja w logistyce

Jakie informacje należy przetwarzać w branży TSL? Dziś sztuczna inteligencja w logistyce zajmuje się w dużej mierze szacowaniem przyszłych zamówień, łączeniem kierowców i pojazdów z konkretnymi ładunkami, a także pilnuje wszelkich terminów. W oparciu o zaprogramowane dane, AI potrafi oszacować czas przejazdu na zadanych trasach, z ewentualnymi dodatkowymi celami lub wymaganymi przerwami. Robot może brać pod uwagę nawet takie czynniki jak konieczność tankowania, czy spodziewane w danym miejscu i czasie korki uliczne.

W logistyce można wykorzystać sztuczną inteligencję także do obliczania ilości, czy wagi ładunku, czy ewentualnych uszkodzeń. Może być połączona ze skanerami kodów QR i kreskowych i w czasie rzeczywistym przekazywać odpowiednie dane do systemów teleinformatycznych firmy logistycznej.

Kiedy warto wykorzystać sztuczną inteligencję w logistyce?

Wdrożenie mechanizmów związanych ze sztuczną inteligencją do firmy może być dość czasochłonne, a także kosztowne. Warto trzymać się zasady, że im większa firma z branży TSL, tym sztuczna inteligencja może przynieść więcej efektów. Nie jest tak potrzebna do zarządzania dwoma kierowcami i jednym pojazdem, jak w przypadku setek pracowników i maszyn. Jednakże także w małych firmach sztuczna inteligencja może wspomóc wiele procesów.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.