Menu

Menu

Zakupy żywności online coraz popularniejsze. Magazyny chłodnicze coraz potrzebniejsze

Jak wynika z badania CBRE, największej na świecie firmy doradczej świadczącej usługi w zakresie nieruchomości komercyjnych i inwestycji, na zakupy spożywcze online decyduje się co dziesiąta osoba. W największych miastach nawet co piąty Polak wrzuca jedzenie do wirtualnego koszyka. Zmiany lifestylowe i coraz powszechniejsze nabywanie żywności przez Internet wpływa na wzrost zapotrzebowania na powierzchnie magazynów chłodniczych. Już teraz można mówić o ich dynamicznym rozwoju.

 Badanie zrealizowane na zlecenie CBRE wykazuje, że 12 proc. klientów robi zakupy spożywcze online.

Zakupy spożywcze online – trend, który się umacnia

Najwięcej zwolenników e-zakupów spożywczych mieszka w miastach powyżej 500 tys. mieszkańców (22 proc.). Najmniejsza cześć tej grupy to mieszkańcy wsi (8 proc). 26 proc. internautów, którzy decydują się na zakupy spożywcze przez internet, robi to co najmniej raz w miesiącu. 60 proc. e-konsumentów nadal woli metodę tradycyjną – w sklepie stacjonarnym. – Chęć zobaczenia fizycznego produktu w przypadku jedzenia to bariera, która na razie jest dosyć istotna, ale wydaje się, że łatwo można ją przełamać. Dużo trudniej jest dobrać odpowiedni rozmiar ubrań, niż zdecydować o zakupie standardowych produktów, które znamy i lubimy. Makaron w sklepie online i  stacjonarnym będzie dokładnie taki sam, podobnie z warzywami i owocami. Dochodzi też aspekt oszczędności czasu, który w przypadku zakupów spożywczych jest bardzo duży – mówi Beata Hryniewska, szefowa Działu Powierzchni Magazynowych i Przemysłowych w CBRE.

Zwraca również uwagę, że bezpośrednie dostawy żywności do konsumentów będą zyskiwać na popularności. – Na razie ten segment jest w fazie rozwoju, m.in. wciąż brakuje firm wyspecjalizowanych w dostawach żywności. A wiadomo, że dostarczenie do klienta świeżych warzyw czy owoców znacząco różni się od przewozu produktów odzieżowych czy kosmetyków. Początek pandemii przyspieszył tę rewolucję, widzimy dynamiczny rozwój powierzchni magazynowych skoncentrowanych właśnie na żywności, choć wiele jest jeszcze do zrobienia. W kolejnych latach ten trend będzie się umacniał – przewiduje.

Magazyn chłodniczy – czy upowszechni się w Polsce?

Rosnące zainteresowanie zakupami spożywczymi online w oczywisty sposób wpływa na dynamiczny rozwój magazynów specjalizujących się w przechowywaniu żywności. Eksperci CBRE zwracają uwagę na istotne czynniki, które różnią magazyny z chłodnią od typowych nieruchomości logistycznych.

Przede wszystkim niewielu jest wykwalifikowanych wykonawców magazynów chłodniczych i deweloperów wyspecjalizowanych w tym segmencie. Jednocześnie tradycyjni deweloperzy rzadko decydują się na budowę chłodni ze względu na złożoność i koszt budowy obiektów z kontrolowaną temperaturą. Co więcej, zwykle budowa magazynu chłodniczego rusza na zlecenie konkretnego najemcy, a powierzchnia musi być zabezpieczona umową najmu.  Inwestycje spekulacyjne w tym obszarze są obarczone zbyt dużym ryzykiem. Warto również zauważyć, że przekształcenie chłodni w magazyn suchy jest inwestycją trudną i kosztowną.

Źródło: materiały prasowe

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.