Menu

Menu

Sprzedaż masła w dół. Polacy przerzucają się na miksy maślane

Masło należy do najmocniej drożejących produktów. W maju jego cena w sklepach małoformatowych była wyższa o 53 proc. r/r, a w supermarketach o 39 proc. r/r. To przekłada się na coraz niższą sprzedaż. Jednocześnie wyraźnie rośnie sprzedaż miksów maślanych.

kostka masła

Centrum Badania Rynku (CMR) poinformowało o danych dotyczących sprzedaży wyrobów maślanych. „W okresie od czerwca 2021 r. do maja 2022 r. zarówno w sklepach małoformatowych do 300 mkw., jak i w supermarketach od 301 do 2500 mkw., spadł wolumen sprzedaży wszystkich tłuszczów do smarowania – masła, margaryny oraz miksów maślanych” – podano w komunikacie.

Znaczący wzrost cen w kategorii

W ocenie ekspertów CMR spadki związane są ze znacznym wzrostem cen produktów z tej kategorii. „Zwłaszcza masło jest dziś jedną z najszybciej drożejących kategorii produktów – cena za jego kilogram w sklepach małoformatowych w maju br. była aż o 53 proc. wyższa niż w maju zeszłego roku (w supermarketach o 39 proc.)” – dowiadujemy się. W przypadku sklepów małoformatowych w okresie od czerwca 2021r. do maja 2022 r. wolumen sprzedaży masła spadł o ponad 14 proc. w porównaniu do analogicznego okresu rok wcześniej. Margaryna i miksy maślane zaliczyły spadek na poziomie ok. 8−9 proc.

Spadek sprzedaży masła jest nieco mniejszy w supermarketach. Tam wolumen sprzedaży w ciągu roku zmniejszył się o niecałe 12 proc. Z kolei sprzedaż margaryn w supermarketach spadła o zaledwie ok. 2 proc.

Masło przegrywa z miksami

W supermarketach zdecydowanie wzrosła natomiast sprzedaż miksów maślanych − o 14 proc. „Ten wzrost może wynikać z faktu, iż podczas gdy średnie ceny za kilogram masła i margaryny w maju br. były w supermarketach wyższe odpowiednio o 39 proc. i 32 proc. w porównaniu do maja 2021, to średnia cena za kilogram miksu maślanego wzrosła „tylko” o 15 proc.” − uzasadniają eksperci CMR.

Według CMR powodów spadku sprzedaży masła w sklepach małoformatowych i supermarketach „należy szukać także w rosnącym znaczeniu dyskontów dla sprzedaży tej kategorii”. „Klienci, obserwując szybkie tempo wzrostu cen masła, coraz częściej poszukują promocji, a te często najłatwiej znaleźć w dyskontach. W I kwartale 2022 r. dyskonty odpowiadały już za 60 proc. wartości sprzedaży masła w sklepach w Polsce. Rok wcześniej było to 55 proc.” – podano w komunikacie.

Źródło: PAP

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.