Menu

Menu

Polacy pod lupą PayPala. Jak koronawirus wpływa na nasze zakupy?

Kolejne badanie, tym razem przeprowadzone przez PayPal we współpracy z SW Research, potwierdza, że Polacy przestawili się na zakupy w sieci. Pandemia i związane z nią restrykcje oraz troska o własne bezpieczeństwo wpłynęły na trendy konsumenckie. Aż u 57 proc. badanych kupowanie online zastąpiło wizyty w galeriach handlowych. Co ciekawe, ponad 30 proc. Konsumentów ocenia, że czekanie na dostawę zakupionego produktu jest bardziej ekscytujące niż samo korzystanie z niego. Zdecydowana większość respondentów wybiera zakupy w sieci ze względu na bezpieczeństwo.

Upływający rok 2020 był ze wszech miar inny od poprzednich lat. Większość codziennych aktywności została przeniesiona do sfery cyfrowej. Mowa nie tylko o zakupach online, lecz także o pracy zdalnej, wirtualnych spotkaniach, treningach, konferencjach.

zakupy online

Terapeutyczny wymiar zakupów

Rozmowy z ponad tysiącem Polaków i Polek (na próbie 1017 respondentów w wieku 18-65+ lat) przeprowadzone w ramach badania, którego podjął się PayPal, ujawniają emocjonalne aspekty zakupów online po ogłoszeniu pandemii COVID-19. Z odpowiedzi wynika, że w 2020 r. zakupy online miały przede wszystkim wymiar terapeutyczny.

Wielu kupujących zadeklarowało, że więcej emocji niż cel zakupów wzbudza sam proces realizacji zamówienia i oczekiwanie na przesyłkę. – Internet nigdy wcześniej nie odgrywał tak znaczącej roli w kształtowaniu zachowań ludzi na całym świecie. Zależało nam na tym, aby przeanalizować kształtujące się na nowo nawyki konsumenckie, szczególnie to, w jaki sposób Polacy i Polki zachowują się i reagują podczas całego procesu kupowania w sieci. Wyniki potwierdzają, że cała koncepcja konsumpcji została zredefiniowana – samo kupowanie przestało być jedynie prostą codzienną czynnością, a stało się przeżyciem – mówi Efi Dahan, dyrektor generalny PayPal w Europie Środkowo-Wschodniej i Izraelu.

Zakupowe emocje nie do przecenienia

Dla niemal 40 proc. badanych zakupy są swoistą nagrodą, rekompensatą np. za niepowodzenia w pracy lub złą atmosferę w domu. Tyle samo respondentów uważa, że czas oczekiwania na dostarczenie paczki jest dla nich bardziej atrakcyjny i wywołuje więcej emocji niż korzystanie z produktu, który zamówili.

Połowa badanych przyznaje, że możliwość wypełnienia koszyka zakupowego sprawia, że czują kontrolę nad swoimi finansami. 1 na 5 ankietowanych twierdzi, że samo dodawanie produktów i usług do koszyka sprawia mu przyjemność, nawet jeśli nie jest ono sfinalizowane zakupem.

Odpowiedzialność i bezpieczeństwo

Polacy żywo reagują również na sezonowe rabaty i wyprzedaże online.53 proc. respondentów przyznaje, że są skłonni kupić produkt, który wcześniej ich nie interesował, tylko dlatego, że pojawił się na wyprzedaży. Aż 77 proc. konsumentów uznało, że kupowanie przecenionych towarów daje im poczucie odpowiedzialności finansowej.

W związku z sytuacją, w jakiej się znaleźliśmy w wyniku pandemii, jedną z głównych potrzeb konsumentów jest poczucie bezpieczeństwa. Dlatego aż 65 proc. respondentów wybiera zakupy w sieci. Takę formę uznają za mniej stresującą niż zachowywanie dystansu społecznego w sklepach stacjonarnych. Bezpieczeństwo zakupów było zawsze podstawową wartością dla PayPal i tym, co nas wyróżniało na rynku, a także kluczową motywacją do korzystania z usług PayPal zarówno dla polskich konsumentów, jak i sprzedawców. W 2020 r. zmieniło się pojęcie bezpieczeństwa, które dla nas wyszło poza program Ochrony Kupujących, zwłaszcza w związku z przejściem Polaków do kupowania online jako sposobu na utrzymanie dystansu społecznego oraz uniknięcia tłumów – komentuje Efi Dahan.

Źródło informacji: materiały prasowe

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.