Menu
Menu

Pokolenie Z. Jaką wartość wnoszą do firm najmłodsi pracownicy?

Pokolenie Z właśnie wkracza na rynek pracy. Kim są najmłodsi pracownicy – następcy millenialsów? To osoby urodzone między 1995 a 2005 r., stawiające pierwsze kroki w karierze. Co oprócz „nowej energii” wnoszą do przedsiębiorstw? Jakie mają oczekiwania wobec pracodawców?

Pokolenie Z to przedstawiciele niżu demograficznego. Z tego względu grupa ludzi w tym wieku jest mniej liczna niż nieco starszych millenialsów. Młodzi ludzie urodzeni po 1995 r. właśnie wkraczają na rynek pracy. Czego mogą się spodziewać pracodawcy?

Jak widzą świat ludzie pokolenia Z?

Dorastając, „zetki” były kształtowane przez czynniki związane m.in. z wydarzeniami gospodarczo-społecznymi oraz transformacją technologiczną. Powszechny dostęp do internetu oraz efekty dynamicznego rozwoju nowoczesnych technologii i ciągła aktywność w wirtualnym świecie były dla przedstawicieli pokolenia Z od najmłodszych lat czymś naturalnym. Stąd czynniki te miały duży wpływ na postępowanie urodzonych po 1995 r. i postrzeganie przez nich świata.

Pojawienie się przedstawicieli pokolenia Z na rynku pracy jest dla pracodawców szansą na pozyskanie nowych talentów do swoich organizacji, ale i wyzwaniem. Muszą oni bowiem odpowiednio zdefiniować potrzeby pracowników najmłodszego pokolenia, aby stworzyć im właściwe warunki pracy, a w efekcie utrzymać w firmie na dłużej.

pokolenie Z

Najmłodsi pracownicy – kogo przyjmuje na pokład pracodawca?

Jak wynika z najnowszego raportu  „Generacja  Z: Miejsce pracy liderów jutra”, przedstawiciele najmłodszego pokolenia najmłodszych pracowników w zdecydowanej większości (61 proc.) chcieliby pracować w trybie hybrydowym, czyli łączyć obowiązki zawodowe wykonywane w biurze z pracą w trybie zdalnym, na zasadach home office.

Aż 69 proc. respondentów marzy o miejscu pracy, które umożliwia zdobywanie doświadczeń i rozwijanie umiejętności. Na drugim miejscu wśród wskazań badanych znalazła się dobra atmosfera  pracy (64 proc.). Dla przedstawicieli pokolenia Z w pracy równie ważne są takie aspekty, jak budowanie relacji, wymiana wiedzy oraz integracja. Dużą wagę przywiązują także do możliwości pracy indywidualnej. – Różnice pokoleniowe w organizacji są z jednej strony pewnego rodzaju wyzwaniem, z drugiej natomiast mogą stać się źródłem cennej inspiracji i motywacji. Otwartość przedstawicieli najmłodszego pokolenia na integrację i czerpanie z know-how starszych kolegów to cenna wskazówka, m.in. do tego, jak planować pracę przy poszczególnych projektach – mówi Stephane Tikhomiroff, dyrektor generalny Perfetti Van Melle Polska.

Pokolenie Z – szansa i wyzwanie dla menedżerów

Ludzie z najmłodszego pokolenia wkraczającego właśnie na rynek pracy są dla pracodawców szansą na przyciągnięcie wykształconych specjalistów. Ich doświadczenie i postrzeganie świata może mieć znaczny wpływ na funkcjonowanie zespołów i być bodźcem do rozwoju. Aby jak najpełniej wykorzystać potencjał tych pracowników, należy dobrze zrozumieć ich potrzeby i to, w czym tkwi ich potencjał. To rola profesjonalnych liderów i menedżerów.

Źródło: materiały prasowe

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.